ترجمه: مهراب محرابی‌نیا

با در نظر گرفتن نقش قابل توجه راه‌ها در توسعه زیر ساخت حمل‌ونقل، بکارگیری فناوری‌های جدید به منظور ساخت، توسعه و یا نگهداری شبکه راه‌ها می‌توانند در کنار افزایش کیفیت خدمات‌رسانی، منجر به کاهش هزینه‌ها و افزایش طول عمر جاده‌ها شوند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از شهریار تبریز، شرکت‌های مختلف در کشورهای جهان سعی دارند با بکارگیری روش‌های نوآورانه و خلاقانه، مصالح لازم در جاده‌سازی و ساختمان‌سازی را تقویت کرده و طول عمر آنها را افزایش داده و در کنار قابلیت‌های اصلی آنها کاربردهای دیگری نیز داشته باشند.

شورای شهر ولینگتون نیوزلند آزمایشی را برای استفاده از منسوجات مستعمل به عنوان ماده افزودنی در آسفالت در جاده‌های خود برای اولین بار در نیوزلند شروع کرده است.

آین آزمایش با مدیریت شورای شهر و با مشارکت شرکت‌های مهندسی یوزدفولی، سیکون و فولتون‌هوگان برای ایجاد سیستم اقتصاد دورانی در جهت استفاده دوباره از منابع دست نخورده لباس و منسوجات دورریختنی در نیوزلند طراحی شده است.

پسماند منسوجات یکی از سریع‌ترین پسماندها با رشد بالا در نیوزلند به حساب می‌آید که تاثیر آنها به نسبت وزن، آنها را به عنوان گزینه مناسب برای کاهش فعالیت‌های مرتبط با انتشار کربن تبدیل کرده است.

اندی فاستر، شهردار ویلینگتون می‌گوید: «بهبود عملکرد جاده‌ها، ایجاد شغل و فرصت‌های اقتصادی در کنار کاهش پسماند و انتشارات کربنی یک سناریو برد برد قلمداد می‌شود». وی اضافه می‌کند که شهرداری و شورای شهر از تمامی سازمان‌ها، پروژه‌ها و ابتکاراتی که اقتصاد چرخشی را منعکس می‌کنند با هدف کاهش انتشارت کربنی و تبدیل شهر به شهر کربن صفر حمایت می‌کند و این آزمایش نمونه کاملی از همکاری برای بهبود پایداری برای نسل‌های آینده است و امیدواریم این برنامه‌ها را در سراسر نیوزلند و در گام‌های بعدی در کل جهان اجرایی کنیم.

شرکت یوزدفولی با مدیریت طراحی مشترک و ساخت اقتصاد دورانی ملی برای پوشاک و منسوجات فعالیت‌های خود را با همکاری شرکت خلاق سیکون که خدمات نوآورانه و برتر ارائه می‌کند شروع کرده است تا برنامه‌های کاربردی بالقوه خود را برای بکارگیری پسماند منسوجات در نیوزلند بررسی کند.

سلولز در حال حاضر به عنوان افزودنی در آسفالت جاده‌ها به منظور تثبیت، بهبود کارایی، یکدست‌سازی و استحکام مسیر نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در عین حال، طبق آمار اعلام شده، ۲۰ هزار تن الیاف بالقوه در این شهر وجود دارد که هرساله راهی لندفیل می‌شوند.

اولین مرحله آزمایشی این محصول جدید در فاصله بین خیابان‌های قازنی و بولرمورد استفاده قرار گرفت به طوری که در این مرحله ۵۰۰ کیلوگرم از منسوجات دورریختنی بکار گرفته شد که در مصرف ۱۱.۷۲۵ کیلوگرم معادل کربن و ۵۶۸۵۰۰ لیتر آب جلوگیری می‌کند.

شورای این شهر اعلام کرد که استفاده دوباره از الیاف در جاده‌سازی با کاهش اتکای کشور به محصولات وارداتی و بهبود عملکرد جاده‌ها، تاب‌آوری صنایع راهداری را افزایش داده و انتقال منسوجات نیوزلند از لندفیل‌ها منجر به کاهش انتشارات کربنی تا ۴۰۰ هزار تن در سال می‌شود.

پیتر تامسون مدیر عامل شرکت یوزدفولی می‌گوید: «استرنگس تکس اولین راهکار از بین راهکارهای صنعتی در مقیاس صنعتی است که ما موفق شدیم از منسوجات دور ریختنی ایجاد کنیم که نه تنها در راه سازی و صنعت ساخت و ساز بکار گرفته می‌شود بلکه از سازمان‌ها حمایت می‌کند تا با انتقال و تغییر مسیر دادن منسوجات مستعمل از پسماند به راهکارهای محلی و در دنیای واقعی با تغییرات اقلیمی مقابله کنند».