نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: لوله گذاری و انتقال ۱۲۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده فاضلاب تبریز به دریاچه ارومیه تا ۲ هفته آینده انجام می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار،  علیرضا منادی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از اقدامات انجام شده در راستای احیای دریاچه ارومیه در ۱۰ سال گذشته اجرای مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز هست که با تکمیل آن ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب تصفیه شده به دریاچه ارومیه انتقال می یابد.

وی با بیان اینکه انتقال این پساب به دریاچه ارومیه نیازمند لوله گذاری است، گفت: تا ۲ هفته آینده ۱۰ کیلومتر از این لوله گذاری اجرا خواهد شد.

نماینده تبریز اظهار کرد: آب تصفیه شده وارد دریاچه ارومیه خواهد شد و قطعا از نابودی دریاچه ارومیه مقابله خواهد کرد و دریاچه روز بروز بهتر خواهد شد.

وی ادامه داد: عملیات انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه هم تکمیل شده و در حال آماده شدن هست.

منادی با اشاره به اینکه از تصفیه خانه فاضلاب شهر ارومیه هم ۷۵ میلیون مترمکعب فاضلاب تصفیه شده باید وارد دریاچه شود، گفت: امیدوارم مسئولان استان آذربایجان غربی هم تلاش کنند آب این رودخانه ‌تصفیه خانه هم هرچه زودتر وارد دریاچه ارومیه شود.

واحد (مدول) دوم تصفیه خانه تبریز در چهار کیلومتری غرب تبریز در محله قراملک در ضلع جنوبی آجی چای ( تلخه رود) و در پایین ترین نقطه شهر واقع شده تا انتقال فاضلاب به تصفیه خانه به صورت ثقلی انجام گیرد.
دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه بزرگ شور جهان در دو دهه اخیر به دلیل خشکسالی های مداوم و استفاده بی رویه منابع آب با بحران خشکی مواجه شده است.