ترجمه رضا عالش‌زاده

هلسینبورگ برای چهارمین سال متوالی به عنوان شهرداری شماره یک سوئد از منظر پایداری شهری رتبه‌بندی شده است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از شهریار تبریز این امر جای تعجب ندارد چرا که این شهرداری در طول دوره یاد شده با همراهی مشاغل، سازمان‌ها و افراد جامعه خود، ۲۰۰ پروژه نوآورانه را آغاز و به سرانجام رسانده است.

یکی از این پروژه‌ها، سیستم فاضلاب سه‌لوله‌ای مدور است که به تازگی در ۲۰۰۰ خانه در منطقه پایدار”اوشن هامن” در هلسینبورگ ساخته شده است.

با استفاده از این سیستم، پسماندهای آلی و فاضلاب به جای حمل با یک لوله توسط سه لوله فاضلاب در منبع جدا می‌شوند. لوله اول آب سیاه را از توالت (وکیوم) منتقل می‌کند، لوله دوم آب خاکستری را از حمام، دوش و ماشین لباسشویی منتقل می‌کند و در نهایت یک لوله مخصوص که زباله‌های غذا را از طریق آسیاب زباله آشپزخانه جمع آوری می‌کند.

تمام این زباله‌ها به یک تصفیه‌خانه جدید زباله منتقل شده و در آنجا به بیوگاز تبدیل می‌شود که سوخت اتوبوس‌های محلی، پالت‌های کود و آب تمیز را تامین می‌کند. به این ترتیب کارخانه‌ها بیشترین استفاده را از ضایعات دارند و در عین حال انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا بیش از ۵۰ درصد در مقایسه با سیستم سنتی کاهش می‌دهد.

بیش از ۲۰۰۰ خانه و دفتر جدید در محله اوشن هامن اولین خانه‌هایی در جهان هستند که از سیستم جدید در مقیاس کامل سود برده‌اند. البته شش شهر دیگر اروپا به تازگی گزارش‌هایی در ارتباط با استفاده از این سیستم کرده‌اند.

لازم به توضیح است که سیستم‌های فاضلاب معمولی امروزی یک سیستم خطی است که به صورت تک لوله‌ای ساخته می‌شوند و در نتیجه کارکرد آنها، آبی که نه تنها به عنوان منبع آب بلکه به عنوان وسیله انتقال نیز استفاده می‌شود، به هیچ وجه مورد استفاده مجدد قرار نمی‌گیرد و مواد مغذی گیاه در فاضلاب به میزان بسیار کمی به چرخه کشاورزی بازگردانده می شود.

اما در سیستم جدید سه لوله‌ای یک سیستم فاضلاب مدور در منطقه به این معنی است که تمام مواد مغذی گیاهی در فاضلاب در تولید مواد کشاورزی می‌تواند مورد استفاده مجدد باشد، گرمای موجود در فاضلاب مجددا استفاده می‌شود و مقداری از مواد آلی موجود در فاضلاب برای حفظ سیستم فاضلاب استفاده می‌شود. بقیه مواد ارگانیک موجود در تولید مواد غذایی محلی مورد بهره برداری قرار گرفته و در نهایت آب موجود در زهکش مجددا استفاده می‌شود.