ترجمه رضا عالش‌زاده

پسماند، طلای کثیف یا هر نام دیگری که برای واژگان محاوره‌ای مانند زباله وآشغال مورد استفاده قرار می‌گیرد سالیان درازی است که به یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین موضوعات مدیریت شهری بدل شده است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از شهریار تبریز در واقع شهرداری‌ها با اختصاص بودجه‌های سرسام‌آور برای جمع‌آوری بهینه، فرآوری و دفع بقایای غیرقابل‌ استفاده زباله‌ها تلاش می‌کنند علاوه بر کاهش آثار مخرب آنها بر سلامتی انسان‌ها و محیط زیست، بیشترین استفاده از آنها را در قالب تولید انرژی، بازیافت برخی بخش‌های آنها و تولید مواد ارزشمندی مانند کمپوست به عمل آورند. اما کمپوست چیست و در ترکیب آن چه نوع موادی بکار گرفته می‌شود؟

کمپوست غنی و مرطوب غذای مورد علاقه هر باغی بوده و ترکیبی از مواد طبیعی است که می‌توانند تجزیه شده و تبدیل به مخلوط کثیف اما غنی از مواد مغذی شوند که می‌توانند برای تقویت گیاهان مورد استفاده قرار گیرند. این بدان معناست که آنچه در توده کمپوست قرار می‌گیرد باید به عنوان جزئی برای غذای آینده گیاه ارزشمند باشد.

به زبان ساده در تولید کمپوست علاوه بر ضایعات غذایی که اغلب در مورد آنها صحبت می‌شود، به تعادلی از اقلام قهوه‌ای و سبز نیاز است. ما در اینجا لزوماً در مورد رنگ صحبت نمی‌کنیم، بلکه بیشتر در مورد نوع اقلام صحبت می‌کنیم. این بدان معناست که نیاز به اقلام قهوه‌ای مانند شاخه‌های کوچک درخت و مواد سبزرنگ مانند تکه‌های چمن وجود دارد.

مواد آلی

ضایعات مواد غذایی یکی از اجزاء اصلی و مهم در کمپوست غنی از مواد مغذی است. پوسته تخم مرغ، تفاله قهوه، پوست ذرت، ساقه سبزیجات، پوست موز، پوست پیاز، پوست آجیل، غلات، چای و اساساً هر محصول غیرحیوانی و طبیعی به راحتی می‌توانند در تهیه کمپوست مورد استفاده واقع شوند.

مواد قهوه ای رنگ

– پوست درخت و چوب

– ضایعات کاغذی

کاغذ یکی دیگر از مواد غذایی ارزشمند برای کمپوست است. رول‌های کاغذ توالت، کیسه‌های کاغذی، بشقاب‌های کاغذی، مقوا، کارتن‌های تخم‌مرغ، روزنامه‌های خرد شده، فیلترهای قهوه، دستمال کاغذی، چوب بستنی، دستمال و رول‌های دستمال کاغذی جزء اقلام کاغذی حساب می شوند.

مواد سبز

– علف و گیاهان

هر گونه پسماند گیاهان می تواند در تهیه کمپوست مورد استفاده باشد به شرطی که به طریقی دارای مواد بسیار سمی نباشند.

چند جزء تعجب برانگیز

برخی اقلام خانگی دیگر وجود دارد که ممکن است آنها را برای کمپوست مناسب ندانید اما به واقع در تهیه کمپوست می توانند مورد استفاده باشند:

– خاکستر

می‌توان خاکستر آتش را به سطل کمپوست اضافه کرد البته تا زمانی که چوبی که سوزانده شده است فاقد مواد شیمیایی باشد.

– اسفنج‌های طبیعی

یکی دیگر از مواد کمتر شناخته شده هستندکه می توانند در مخلوط کمپوست وارد شوند.

مواردی که باید اجتناب کرد

از افزودن محصولات حیوانی مانند چربی، لبنیات، پلاستیک، فویل و سایر مواد غیرارگانیک خودداری شود. چون اگر ماده‌ای مستقیماً از زمین نیامده است، نباید به آن بازگردد. همچنین از بریده‌های علف که حاوی آفت‌کش هستند خودداری شود، چون حتی اگر به خاک تبدیل شوند، در نهایت وارد دور بعدی چرخه غذایی که تولید و می‌خورید می‌شوند.