معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برغم همه گرانی ها قیمت کود کشاورزی کاهش پیدا کرد، افزود: دولت برای افزایش میزان تولید و بهره برداری بیشتر ۳۸ هزار میلیارد تومان به یارانه کود اختصاص داد.

به گزارش جارچی اخبار، به نقل از ایرنا، علیرضا مهاجر روز سه شنبه در آیین برداشت نخستین برنج مکانیزه کشور که در روستای زاهدکلای شهرستان فریدونکنار برگزار شد، افزود: در حال حاضر قیمت واقعی کودهای کشاورزی همچون پتاس کیسه ای سه میلیون تومان است در حالیکه این کود به قیمت کمتر از کیسه ای ۲۰۰ هزار تومان به کشاورز عرضه می شود.

وی توضیح داد: دولت در راستای افزایش عملکرد زمین  و همچنین کاهش هزینه های تولید کشاورزان قیمت نهاده های دامی را بیش از ۴۵ درصد کاهش داده و به همین منظور برای تامین کودهای پتاس و فسفر دولت بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی همچنین به کشت قراردادی برنج نیز اشاره کرد و گفت: این نوع کشت برای کاهش هزینه های کشاورز و همچنین بهره مندی بیشتر از زمین در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته  تا کشاورزان بدون توجه به هزینه و با استفاده از کارشناسان متخصص از کود بیشتری در جهت ارتقاع محصولات خود استفاده کنند.

وی  همچنین بر لزوم بهره مندی بیشتر از زمین های کشاورزی تاکید کرد و افزود: متاسفانه بیش از ۷۰ درصد زمین های زراعی شمال کشور تنها ۳ ماه از سال مورد استفاده قرار می گیرند در حالیکه لازم است با برنامه ریزی صحیح از این زمین ها برای کشت سبزیجات برگی استفاده شود.

مهاجر خاطر نشان کرد: با توسعه مکانیزاسیون می توان کشت سبزیجات برگی را در ایام غیر از فصل زراعی برنج کاملا به صورت مکانیزه انجام داد و به کشورهای همسایه از جمله روسیه  صادر کرد.

وی همچنین بر کشت  هیبریدی برنج نیز تاکید کرد و گفت: لازم است کشاورزی ما با کمک محققان و استفاده از علم کشاورهای دیگر در این زمینه، به سمت تولید برنج هیبریدی برود، تا بتوانیم با تولید این نوع محصول در راستای خودکفایی برنج و همچنین امنیت غذایی کشور گام برداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود:برنامه دیگری که باید در استان های شمالی انجام شود تسطیح اراضی و زهکشی است تا کشاورزان از آب کافی برای آبیاری مزارع برخوردار شوند و این مهم باید با کمک استانداران ونمایندگان محقق شود.

لزوم ورود شرکت های دانش بنیان به بخش کشاورزی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز در این مراسم به رتبه اول مازندران در تولید ۱۴محصول کشاورزی اشاره کرد و گفت: سالانه بیش از ۷ میلیون تن  از بهترین محصولات کشاورزی را  در مازندران تولید می کنیم که از این میزان سهم محصول برنج یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است.

حسن خیریانپور با بیان اینکه مازندران از ظرفیت بالایی در بخش کشلورزی برخوردار است، افزود: تلاش بیشتر نیرو های انسانی و همچنین استفاده از ظرفیت های دانش بنیان می تواند کارکرد کشاورزی مازندران را به فراکشوری ارتقا دهد.

وی  بیان کرد: با اصلاح بذر و استفاده از فناوری های نوین و آخرین  یافته های تحقیقاتی در کشاورزی علاوه بر خودکفایی در محصولات کشاورزی می توانیم به صادرات محصولات کشاورزی از جمله برنج برسیم.

معاون استاندار با بیان اینکه ورود شرکت های دانش بنیان به حوزه کشاورزی یکی از نیازهای اصلی این بخش است گفت: تمام تلاش ما این است کشاورزی مازندران به سمت دانش بنیان حرکت کند و باید شرکت های دانش بنیان استان نیز در حوزه کشاورزی افزایش یابد.

نخستین برداشت مکانیزه برنج کشور در فصل کشت جاری عصر سه‌شنبه با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از مسوولان استانی و محلی در فریدونکنار آغاز شد. این آیین و جشن شکرگزاری برداشت برنج جدید مازندران با ورود کمباین ویژه شالیزاری به زمین ۲.۷ هکتاری یکی از کشاورزان روستای زاهدکلا فریدونکنار برگزار شد.