ترجمه مهراب محرابی‌نیا

از آنجا که نگرانی‌ها در مورد انتشارات کربنی افزایش یافته و با در نظر گرفتن اینکه شهرهای سراسر جهان در حال افزایش تمرکز بر حل بحران حمل و نقل خود هستند، میکرو موبیلیتی‌ها یا به عبارتی جابجایی بسیار خرد در حال ظهور هستند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از شهریار تبریز انتظار می‌رود که بکارگیری روزافزون از اسکوترها و دوچرخه‌های برقی برای کاهش انتشارات گازهای گلخانه‌ای و حمایت از حمل و نقل پایدار بیشتر شود. به عبارتی، میکروموبیلیتی‌ها راهکار سبز آینده سیستم حمل و نقل شهری خواهند بود.

تحقیقات نشان می‌دهند که بیش از ۵۰ درصد از سفرهای درون‌شهری کمتر از ۸ کیلومتر مسافت دارند. نتایج بدست آمده از این تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از دوچرخه‌ها و اسکوترهای برقی و بطور کلی روش حمل و نقل بر اساس میکروموبیلیتی می‌تواند حجم عظیمی از ترافیک شهری را کاهش دهد.

افزایش سرعت در جابجایی، کاهش آلودگی هوا، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و افزایش سرعت در جا به جایی کالا در سطح شهر از مزیتهای استفاده از میکروموبیلیتی‌ها به شمار می‌آیند. در این راستا، تعداد زیادی از استارت آپها و شرکت‌های فن‌آوری در حوزه جابجایی بسیار خرد برای پیاده‌سازی سیستم‌های اشتراکی برای استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی سبک شخصی متمرکز شده اند.

اتوبوسرانی شهر دوبلین ایرلند وشرکت فن آوری” وی” بر روی پروژه‌ای مشارکت می‌کنند. بطوریکه در این پروژه آزمایشی، دوچرخه‌های برقی به کارکنان اتوبوسرانی دوبلین داده می‌شود. این بخشی از پروژه‌های گسترده‌ای است که اتوبوسرانی دوبلین پیشگامی می‌کند تا از حمل و نقل پایدار در شهر حمایت کند. شرکت “وی” در سال ۲۰۱۸ در راستای کمک به ساخت شهرها در استکهلم سوئد تاسیس شد.

این پروژه آزمایشی ۱۲ ماهه این اجازه را به این دوشرکت می دهد اطلاعات دقیق را در رابطه با استفاده از میکروموبیلیتی در شهر دوبلین بدست آورده و آنها را تجزیه تحلیل کنند. در نتیجه، اطلاعات حاصله به توسعه راهبرد حمل و نقل پایدار این شهر کمک شایانی می‌کند.

فردریک هجلم یکی از موسسان و مدیرعامل شرکت “وی” در این رابطه می‌گوید: “یکپارچه کردن حمل و نقل عمومی با انواع حمل و نقل سبز مانند اسکوتر و یا دوچرخه‌های برقی برای کربن‌زدایی شهرها از اهمیت ویژه‌ای برای شهرهای ما برخوردار است و ما از اینکه توانستیم چشم‌انداز خودمان را در ایجاد شهرهای بهتر برای زندگی در مرکز ایرلند محقق کنیم هیجان زده هستیم”.

در این برنامه از ۲۰ دوچرخه برقی ساخت شرکت “وی” در ایستگاه‌های اتوبوس در سراسر شهر استفاده می‌شود. این طرح آزمایشی به مدت ۱۸ ماه توسط کار گروه ویژه پروژه مورد ارزیابی و تحقیق قرار خواهد.

بطوریکه در این مدت تعیین‌شده، کارگروه موظف است از روش‌ها و فن آوریهای مختلف استفاده کرده و فاکتورهایی از قبیل تطبیق‌پذیری، سهولت استفاده و تجارب کاربر در رزرو کردن و نحوه استفاده را مورد توجه قرار دهند. در این پروژه، دوچرخه‌های الکتریکی به تمامی مکانیسم‌های امنیتی مجهز بوده ودر تمامی ایستگاه‌های اتوبوس دوبلین شارژ می‌شوند.