معاون امور اداری و مالی نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: تجهیز و توسعه بخش کودک کتابخانه عمومی در سراسر کشور اولویت ما در نهاد است.

به گزارش جارچی اخبار،  محمد احمدوند روز یکشنبه در آیین معارفه مدیرکل جدید کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی افزود: ما در کتابخانه ها بر بخش کودک تمرکز خواهیم داشت و انتظار داریم در استان ها نیز به این مهم به شکل ویژه رسیدگی شود.

وی اضافه کرد: اگر انتقاد به مطالعه داریم باید برای نسل آینده فکری بکنیم و تحقق آن نیز با سرمایه‌گذاری روی کودکان برای کتابخوان کردن آنها ممکن است.

وی ادامه داد: توسعه کتابخانه های سیار که آذربایجان شرقی نیز سه مورد از آنها دارد، از دیگر اولویت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور است، زیرا با توجه به اینکه هزینه ایجاد یک کتابخانه چند میلیارد تومان است، کتابخانه سیار کارآیی و بهره وری بسیار بالایی دارد.

معاون ادای و مالی نهاد کتابخانه های عمومی کشور یادآوری کرد: استقبال از کتابخانه های خودرویی در سطح کشور نیز بسیار خوب بوده است.

وی با بیان اینکه کیفی سازی خدمات از اولویت های دیگر نهاد کتابخانه های عمومی کشور است، تشریح کرد: بر این اساس انتظار می رود خدمات مبتنی بر فناوری های اطلاعاتی و دسترسی آسان به آنها بر پایه اینترنت در کتابخانه های عمومی گسترش یابد.

خدمات کتابخانه ای تعطیل پذیر نیست

مدیر کل جدید کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی نیز گفت: خدمات کتابخانه ای تعطیل پذیر نیست و رسیدگی به کتابخانه های مناطق حاشیه نشین و کم برخوردار در اولویت ما قرار دارد.

اسد بابایی افزود: فعالیت کتابخانه ها به صورت مستمر و گسترده بوده و تعطیل ناپذیر است.

مدیر ‌کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی با اشاره به مشکلات کتابخانه ای استان گفت: از نمایندگان مردم استان در مجلس انتظار همراهی و حمایت داریم و اگر این حمایت ها نباشد موفق نخواهیم بود.

بابایی افزود: خدمات کتابخانه ها توقف ناپذیر و تعطیل ناپذیر بوده و با سرمایه اجتماعی که داریم فعالیتهای خود را به حاشیه های شهر گسترش خواهیم داد.

وی با تقدیر از اقدامات انجام شده گفت: همکاران کتابدار من در کتابخانه های عمومی افراد توانمندی هستند که قدرت اجرایی بالایی دارند و اولین جلسه کاری من با کتابداران خواهد بود.

تملک دارایی های کتابخانه عمومی استان رشد بیش از ۱۸ درصدی داشت

مدیرکل پیشین کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی نیز در این آیین گفت: توافقنامه تملک دارایی های استان از ۱گزیر یک‌میلیارد تومان در سال ۹۵ به ۱۸.۶ میلیارد تومان افزایش یافته است.

شهرام خدایی افزود: البته از ظرفیت بالقوه همکاران برای وقوع این اتفاق استفاده کرده ایم.

وی با بیان اینکه نوسازی و توسعه از برنامه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان در ۶ سال اخیر بود، توضیح داد: ساختمان‌ بعضی از کتابخانه ها از دهه ۱۳۴۰ در شهرهایی مانند سراب و عجب شیر باقی مانده اند که نیاز به بهسازی و توسعه دارند.

خدایی گفت: در هوراند کتابخانه در حال توسعه و بهسازی است و کتابخانه سردرود از ۶۰۰ متر به ۱۲۰۰ متر افزایش یافته است.
سعید جلالی از خیران فرهنگی و عضو هیات امنای کتابخانه مرکزی تبریز نیز در این آیین با بیان سنه ای از تاریخ کتاب و کتابخانه در تبریز گفت: کتابخانه مرکزی تبریز ۳۱۰ نفر اهداگر و ۸۵ اهداگر مقاله و سخنرانی دارد.

جلالی اضافه کرد: باید از ظرفیت های ارتباطات اجتماعی برای توسعه امور کتابخانه های استان استفاده کرد.

وی گفت: در ۱۲۷ سال قبل میرزا حسن خازن لشکر نخستین قرایتخانه ایران را در تبریز در جنب ارک احداث کرد، ۱۰۱ سال قبل کتابخانه تربیت توسط محمدعلی تربیت بنیان گذاشته شد و ۸۸ سال قبل حاج محمدباقر کلکته چی کتابخانه صادقیه را یادگار گذاشت.

وی یادآوری کرد: در نهایت ۶۶ سال قبل کتابخانه ملی تبریز به دست شخصیت های فرهیخته ای چون برادران نخجوانی، برق لامع مجبور مولوی و .. بنیان گذاشته شد.