ترجمه  مهراب محرابی‌نیا

در کمتر از صد سال، بشر از اسب‌سواری به پروازهای فضایی رسیده است. تمایل سیری‌ناپذیر انسان در جهت کشف و نیاز مدوام به سفر باعث شده است که بخش سفر و فناوری آن شاهد پیشرفت قابل توجه و سریعی باشد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از شهریار تبریز زندگی در دوران فناوری‌های خلاقانه نوین، خودکارسازی فناوری‌ها و انرژی‌های تجدیدپذیر و استانداردهای جدید شرایطی را برای سفر فراهم می‌کنند که در دهه‌های آینده باید منتظر تحولات پیشگامانه‌ای بود که به احتمال زیاد مدل سفرکردن ما را به طور اساسی عوض خواهند کرد. در این بخش قصد داریم نگاهی اجمالی به فناوری‌های حمل و نقل تحول‌گرا که مطمئناً آینده صنعت حمل و نقل را تحت تاثیر قرار خواهد داد بیاندازیم.

وسایل نقلیه هوایی خودران

در حالی که تعریف ما از پهپادها عمدتا به وسایل نقلیه بدون سرنشین محدود است اما انواع نوظهور آنها در سیستم حمل ونقل مورد استفاده قرار می‌گیرد. وسایل نقلیه هوایی خودران پهپادهای مسافربری هستند که برای حمل مسافران طراحی شده‌اند.

آنها نیازی به باند ندارند. بطوری که قبلاً تست شده‌اند و موفقیت قابل توجهی بدست آورده‌اند. برای مثال، در فوریه ۲۰۱۸، از اولین پهپاد با قابلیت حمل مسافر بدون خلبان و به صورت خودکار در چین رونمایی شد. این پهپاد توسط شرکت ای هانگ ساخته شده است و دارای ۴ روتور(چرخان) برای برخاست عمودی می باشد. شرکت سازنده و طراح این محصول اعلام کرده است که این پهپاد مسافربری در حال حاضر فقط یک مسافر با وزن ۱۰۰ کیلومتر را در مدت ۲۳ دقیقه و با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حمل می‌کند. بعد از این رونمایی، شرکتهای مشهور ایرباس، اوبر، بوئینگ و رولز رویس درصدند تا پهپادهای مسافربری را به بازار عرضه کنند. همچنین، قرار است اولین تاکسی هوایی در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر بکار گرفته شود.

این بدین معنی است که ترددکنندگان به زودی از جاده‌های شلوغ دوری جسته و سریعتر به مقصد های مورد نظر خود با این سیستم‌های حمل و نقل هوایی آینده نگر برسند.

هایپر لوپ‌ها

هایپرلوپ‌ها که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ توسط ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا مطرح شد جایگاه ویژه‌ای در حمل و نقل عمومی خواهد داشت. در این سیستم حمل ونقل پیشرفته، مسافران از طریق حرکت کپسول‌هایی در داخل محفظه ای لوله مانند جابجا می‌شوند. این کپسول‌ها با سرعتی در حدود ۶۰۰ مایل در ساعت، از داخل تونل هایی خاص عبور می‌کنند.

بدون خالی بودن لوله ها از هوا باعث حرکت کپسولها با کمترین اصطکاک می‌شود. از اهداف مهم این سیستم حمل و نقل این است که آنها شهرها، کشورها و حتی قاره‌ها را با حمل افراد در داخل کپسولها از بین لوله‌ها بهم وصل خواهند کرد و تمرکز اصلی آن روی مشکلات عمده شهری از قبیل ازدحام جمعیت، ترافیک سنگین و آلودگی هوا قرار دارد. علاوه براین، با چنین سرعتی می‌توان مسافتهای طولانی را در کمترین زمان ممکن و بدون وقفه پیمود. در این جا دیگر موضاعاتی از قبیل ترافیک، شرایط نامساعد جوی معنی نخواهند داشت.

یک مسیر آزمایشی بنام دیولوپ توسط شرکت ویرجین هایپرلوپ انجام شده است. علاوه بر این، گزارشات نشان می‌دهند که هایپرلوپ‌ها قرارند در قسمتهای مختلف کشورهای آمریکا، کانادا، مکزیک، بریتانیا و هندوستان بکار گرفته شوند.

به گفته مدیران شرکتهای فعال در زمینه توسعه این فن‌آوری شاید هزینه بالای این سیستم از دغدغه‌های مهم مدیران شهری باشد ولی آنها سعی می‌کنند این فناوری را به جایی برسانند که همه بتوانند مانند سایر وسایل حمل ونقل از آن بهره مند شده و سفری ایمن و بهینه را تجربه کنند.

تصور آینده حمل و نقل

صنعت حمل و نقل بواسطه پیدایش فن آوریهای جدید مدام در حال تغییر است. بنابراین، این تغییرات را بایستی رصد کرد تا بتوان از این فن‌آوریها در حوزه های مختلف از جمله حمل و نقل استفاده کرد.

خدمات جدید حرکت و جا بجایی از قبیل اوبر، Zipcar ,Car2Go و همچنین سایر خدمات حمل و نقل عمومی قابل دسترس هستند. برای تطبیق و سازگاری با دگرگونی صنعت حمل و نقل، خیلی از تولیدکنندگان خودرو سرمایه گذاری هنگفتی در زمینه تحقیق و توسعه جابه جایی و پویایی انجام می‌دهند.

لوکاس نیکرمن، نویسنده و سخنران اصلی مشهور حوزه حمل و نقل می‌گوید که  انقلاب تحرک و جابجایی پیش رو بر اساس سه صفر خواهد بود.

  1. انتشارات کربنی صفر
  2. تصادفات صفر
  3. تملک صفر

گوشی‌های هوشمند قویترین ابزار در صنعت پویایی شهری خواهند شد. همچنین، انقلاب بزرگ بعدی حمل و نقل بر پایه سه پیشرفت فن‌آورانه به نامهای کلان‌‎داده ، اینترنت اشیا و انتشارات کربنی صفر خواهد محقق خواهد شد. تصورات و نمونه‌های اولیه حاکی از این هستند که دوران هیجان‌انگیزی در پیش روی آینده صنعت حمل و نقل هستند.