اگرچه دشمنان اسلام همواره در طول تاریخ خواسته‌اند تا غدیر را به شیعیان نسبت دهند و از آن به عنوان نقطه افتراق امت اسلامی استفاده کنند ولی شیعه و سنی در خاک ایران با برپایی جشن اکمال دین و اتمام نعمت مهر باطل بر این توطئه زده‌اند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، قافله سالاری چون محمد(ص) پیشاپیش، افق اسلام هنوز چشم انتظار طلوع خورشیدی‌ است که با دمیدن  آن بر طومار دین، مهر”اکمال” خواهد خورد.

پیامبر اکرم (ص) پس از زیارت خانه توحید، با کاروانیان از حج برگشته، با چهره ای مطمئن، با دستانی پربار از فیض دیدار، با  ره‌توشه‌ای از طاعت و توفیق زیارت بیت‌الله‌الحرام، پیشوای این قافله نورانی‌ است.

می آید…تا در تداوم ” رسالت”، امت را به “امامت”دعوت کند و آنان را در کنار برکه ای به نام”غدیر خم” که در معنی ، ژرف تر از دریا و گسترده تر از سینه اقیانوس است با “امام” پیوند ” ولایت” بزند تا مبلغ بلوغ مکتب  و “اکمال دین ” شود و مسلمانان را پس   از خویش، به رهبری فرزند ابیطالب ازسرگردانی و حیرت، نجات دهد.

حالا پس از ۱۴۰۰  سال غدیر حلقه وحدت امتی است که رو به یک قبله، یک خدای واحد را عبادت می کنند.

کردستانی‌ها هم چه شیعه و چه سنی این عید را فرصتی برای صله‌رحم و دید و بازدید می دانند و اهالی این استان در روز غدیر برای احترام به نسل نبی مکرم اسلام (ص)  به دیدار سادات می‌روند.

کلمه سَید در زبان عربی به‌معنای آقا و بزرگ است که برای احترام به نسل و نوادگان  پیامبر(ص) به آن‌ها نیز سید گفته می‌شود.

در شب عید غدیر مسلمانان در مساجد، عقد اخوت و برادری می خوانند تا دوستی و پیمان برادری خود را تحکیم کنند.

مولودی‌خوانی و برپایی جشن یکی از آداب‌ورسوم رایج در این روز مبارک است.

کردستان ۱۵۰ هزار سادات دارد که افتخاری برای مردم متدین کردستان است.

قرائت خطبه غدیر، بازسازی واقعه غدیر در بیجار و قروه دلبران، توزیع غذای گرم در مناطق حاشیه‌نشین از دیگر برنامه‌های روز عید غدیر در کردستان است.

 

غدیر تلاقی وحدت
یکی از پیام های عید غدیر، پیروی از قرآن و عترت است و این عید غدیر در طول تاریخ محور انسجام امت اسلامی بوده و خواهد بود.

یکی از روحانیون حوزه علمیه قم در مراسم جشن بزرگ غدیر در سریش‌آباد با بیان این مطلب گفت: یکی از درس های مهم دیگر واقعه غدیر ولایت پذیری است.

آسمان کردستان نورافشانی شد
شهرها را ریسه بسته‌اند، در همه خیابان‌ها ایستگاه صلواتی برپاست، آوای مداحی بلند است، اینجا همه جشن دارند.

دیشب آسمان مناطقی از کردستان نورافشانی شد و جشن‌هایی در مساجد، حسینیه‌ها و خیابان‌های سنندج، قروه، مریوان، بانه، بیجار، دهگلان، دیواندره، سقز، سروآباد برپا شد.

این روزها، روز جشن و شادی است، روزی که عروس و دامادهای جوان آن را شروع مشترک زندگی خود کرده‌اند.

مناسبت‌های مذهبی فرصتی است تا زندگی‌های جدید به آن متبرک شوند و سبک زندگی ائمه اطهار (ع) الگویی برای یک عمر باهم بودن باشد.

ایثار و از خودگذشتگی از صفات بارز حضرت علی (ع) بود

نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: ایثار و از خودگذشتگی، شجاعت، صداقت و امانتداری ازصفات شاخص حضرت علی علیه السلام است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی در مراسم جشن غدیرخم در روستای گندآب از توابع شهرستان قروه ضمن تبریک فرارسیدن این عید بزرگ، روستای گندآب را یکی از روستاهای فرهنگی و دینی برشمرد و  و با اشاره به جلوه ها و صفات شخصیتی حضرت علی (ع) اظهار داشت: آن حضرت به جهت فداکاری، ایثار و از خود گذشتگی که در زندگی داشتند سبب شده بود همه مردم به وی علاقه مند باشند و او را دوست بدارند.

وی شجاعت حضرت علی (ع) را یکی دیگر از صفات شاخص آن حضرت برشمرد و گفت:امام علی(ع) در تمام عمر شریف خود از شجاعت فوق العاده ای برخوردار بودند و  در اکثر جنگهای دوران خود برای دفاع از اسلام شرکت داشتند و در نوجوانی، بزرگان و شجاعان عرب را به خاک افکنده بودند.

نماینده ولی فقیه در کردستان صداقت و راستگویی به‌عنوان پایه دین و ستون ایمان دانست و افزود: صداقت و راستی در کلام و رفتار امام علی(ع) اوج می‌زند واین صفات برتر آن حضرت سبب شده بود رتبه و مقام ایشان نزد پیغمبر(ص) مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورذهبی گفت: صداقت و راستی انسان در زندگی مایه موقعیت و جایگاه رفیع و منزلت بی‌نظیر آن می شود و شما که مرید آن حضرت هستید راستگویی و صداقت را سر لوحه زندگی خود قرار دهید.

نماینده ولی فقیه اضافه کرد: سردار شهیدحاج قاسم سلیمانی، شهید فهمیده و نوجوان ایذه ای چون از شجاعت حضرت علی (ع) درس گرفته بودند شجاعانه برای دفاع از اسلام و کمک مردم جان خود را نثار کردند و این چنین مورد احترام مردم قرار گرفتند.

ولایت ماندگار غدیر
تاریخ هنوز طنین صدای پیامبر اکرم(ص) را که فرمودند: “اللهم وال من والاه و عاد من عاداه”  را به گوش دارد.

ولایت غدیر، نه فراموش شدنی است و نه کهنه شدنی؛ ماندگار،  پویا و زندگی ساز است.

غدیر، تجلی ولایت و رکن حیات معنوی انسان و روز اکمال دین و اتمام نعمت حق است و پیامبرگرامی اسلام در این روز، خواست تا جریان رهبری امت، از آغاز به دست پاکترین و شایسته‌ترین افراد باشد و آب زلال حق، در بستر تاریخ و زمان و در توالی نسل‌ها و اندیشه‌ها، آلوده نشود و دشمنان نتوانند از آب گل آلود، ماهیِ مراد خویش را بگیرند.