رییس اداره حقوقی و املاک اداره کل ورزش و جوانان فارس با بیان اینکه فعالان حوزه ورزش باید برای حفظ حقوق خود و دیگران با حقوق ورزشی آشنایی داشته باشند گفت: منظور از حقوق ورزشی تمامی مقرراتی است که  طی تشریفات قانونی به تصویب مراجع صالح رسیده تا بر تمام امور ورزشی  نظارت داشته باشد.

به گزارش جارچی اخبار، حسام زارع مهذبیه افزود: حقوق ورزشی شامل  ورزشکاران، مربیان، داوران، مدیران ورزشی، پزشکان ورزشی، سازندگان لوازم و تجهیزات ورزشی، تماشاگران و .. می شود  و اطلاع دست اندرکاران ورزش از این مقررات الزامی است.

این پیشکسوت ورزش فارس تاکید کرد: حقوق ورزشی شاخه ای از علم حقوق نوین است که در جهت  رشد و توسعه ورزش در مسیر تحول قرار گرفته و در سال های  اخیر بعنوان شاخه ای از علم حقوق به رسمیت شناخته شده است.

مشاور عالی مدیر کل ورزش و جوانان استان فارس ادامه داد: فعالیت های ورزشی در اکثر رشته های ورزشی از دیرباز با صدمات جسمی همراه بوده است و وجود قوانین و مقرراتی که این حوادث را مدیریت کند پیوسته بعنوان یک ضرورت حیاتی مطرح است.

زارع مهذبیه افزود: اگرچه بر اساس یک قاعده اخلاقی در ورزش معمولاً آسیب دیدگان از فعالیت های ورزشی از شکایت خودداری می کنند اما این گذشت به معنای منتفی بودن پیگیری قضایی برخی آسیب دیدگان نیست.

وی تاکید کرد : باید به این نکته توجه کرد که  خسارات جسمی و روحی به دیگران در جریان فعالیت های ورزشی همیشه منتهی به گذشت و به یک تنبیه انضباطی ساده از سوی کمیته انضباطی هیأت ورزشی یا فدراسیون مربوطه نمی شود بلکه این صدمات و ایراد خسارت های عمدی یا غیر عمدی می تواند موجب ایجاد مسئولیت های مدنی و کیفری برای مرتکب بشود.

قهرمان اسبق و رکورد دار دو چهارصد متر با مانع  ایران بیان داشت: حقوق ورزشی را به دیگر سخن می توان به مجموعه مقرراتی اطلاق کرد که وظائف، اختیارات و مسئولیت های قانونی همه کسانی را که به نحوی با فعالیت های ورزشی درگیر هستند را روشن می سازند، مطالعه دقیق حقوق ورزشی به فعالان جامعه ورزش می آموزد که چگونه باید در فعالیت های ورزشی مشارکت نمود تا مسئولیت ناشی از حوادث ورزشی آنها را دچار زحمت نکند.

رئیس اداره حقوقی و املاک ورزش و جوانان فارس  اظهار داشت: تمام  فعالان حوزه ورزش باید برای حفظ حقوق خود و دیگران با حقوق ورزشی آشنایی داشته باشند و قواعد آن را بدانند.

زارع مهذبیه با تاکید به فعالان جامعه ورزش مبنی بر مطالعه کتاب های  حقوق ورزشی و مسئولیت مدنی در ورزش افزود: اطلاعات به روز در حوزه حقوقی ورزشی به جامعه ورزش کمک می کند که مسئولیت ها و وظایف خود را در قبال مخاطبین  بیش از پیش دانسته و بتوانند به وسیله آن از وقوع مشکلات در ورزش جلوگیری کنند.