شهردار تبریز با تاکید بر ضرورت اصلاح در جانمایی ایستگاه‌های خط ۲ قطارشهری، گفت: این اقدام به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش جارچی اخبار، یعقوب هوشیار، روز چهارشنبه در جلسه بررسی مشکلات و مسایل پروژه قطارشهری تبریز با تاکید بر سرعت بخشی بر عملیات اجرایی خط ۲ افزود: لازم است برای حفاری تونل‌های خط ۲ در هر ماه، زمان مشخصی تعیین شود و پیمانکار نیز ملزم است تا به تعهدات خود در خصوص زمانبندی و سرعت‌بخشی عمل کند.

وی با اشاره به نصب روزشمار اتمام عملیات عمرانی در ایستگاه ۱۵ خط یک مترو تبریز، اظهار داشت: انتظار می‌رود روزشمار اتمام عملیات در ایستگاه‌های ۱۳ و ۱۴ خط یک مترو تبریز نیز به زودی نصب شده و مردم در جریان آخرین اقدامات این پروژه قرار گیرند.

شهردار تبریز، توفیق مجموعه حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز را در همه فعالیت‌های شهرداری تاثیرگذار دانست و گفت: شهرداران مناطق باید به‌ صورت مرتب از ایستگاه‌های قطارشهری حوزه استحفاظی خود بازدید کرده و در ارایه پیشنهادات لازم برای تکمیل هرچه سریع‌تر پروژه، جلسات مشترکی را با سازمان حمل و نقل ریلی برگزار کنند تا مشکلات و نواقص موجود در کمترین زمان رفع شود.

هوشیار، اتمام خط یک قطارشهری تبریز را مطالبه عمومی شهروندان دانست و ادامه داد: همت شهرداری و مجموعه سازمان حمل و نقل ریلی باید معطوف به اتمام خط ۱ تا پایان سال جاری باشد و لازم است مشکل سیگنالینگ نیز در کمترین زمان ممکن مورد بررسی های دقیق کارشناسی قرار گیرد و تا زمان اتمام این خط این مشکل به صورت کامل رفع شود.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت تمرکز بر اتمام خط ۱ قطارشهری تبریز گفت: با توجه به هدف‌ گذاری‌های انجام شده تلاش می شود تا پایان سال تکلیف این خط مشخص شده و به اتمام برسد.

یعقوب وحیدکیا، افزود: با توجه به نواقصی که در خط یک وجود دارد، اتمام عملیات عمرانی در ایستگاه‌های ۱۳، ۱۴ و ۱۵ این خط طبق برنامه‌ریزی تا پایان سال نهایی می‌شود.

وی با اشاره به روحیه جهادی و تمرکز بر سرعت بخشی بر عملیات عمرانی در پروژه قطارشهری تبریز اظهار داشت: در ساختار و شرایط جدید با انگیزه و کار جهادی امور مربوطه پیش می‌ رود.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به نصب روزشمار اتمام ایستگاه ۱۵ خط یک مترو تبریز طی هفته گذشته، گفت: این ایستگاه بر اساس روزشمار نصب شده تا پایان شهریور به اتمام می‌رسد و بر اساس زمان‌بندی‌های انجام شده، دیگر ایستگاه‌های ناقص این خط نیز تا پاییز و زمستان تکمیل می شود.

وحیدکیا، با قدردانی از حمایت‌های مجموعه شهرداری تبریز به منظور ادامه عملیات عمرانی در این پروژه بزرگ شهری ادامه داد: متاسفانه در یک سال گذشته فعالیت در بسیاری از بخش‌ها تعطیل و یا نیمه تعطیل بوده که با حمایت‌های شهردار و سیستم مالی شهرداری بخشی از تعهدات مالی‌ به پیمانکاران خط یک پرداخت شده است.

وی با اشاره به پیش‌بینی هزینه‌کرد بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به منظور ادامه عملیات عمرانی در خط ۲ قطارشهری تبریز، یادآوری کرد: با هدف‌گذاری انجام شده امسال بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و غیرنقدی در خط ۲ قطارشهری تبریز هزینه می‌شود.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز گفت: ۲ دستگاه تی بی ام در خط ۲ قطار شهری در حال فعالیت بوده و در زمان حاضر تی‌بی‌ام غربی منتظر تعیین تکلیف است و بخشی از قطعات این دستگاه باید تامین شود و در این راستا اقدام شده است.

وحیدکیا، افزود: این دستگاه ها هر روز ۶ تا هفت رینگ پیشروی باید داشته باشند که در زمان حاضر سه تا چهار رینگ پیشروی می‌شود و هدف‌گذاری ما در راستای تامین قطعات از داخل و سرعت‌بخشی بر عملیات است.

وی با اشاره به بازبینی طرح خط ۲ قطارشهری تبریز اظهار داشت: مطالعات طرح از بابت جانمایی و مکان‌یابی ایستگاه هفت همزمان به مشاور سازمان و مشاور خارج از سازمان سپرده شده و مقرر شده است تا یک ماه آتی این موضوع نیز نهایی شود و امید است تا پایان ماه ادامه فعالیت تی‌بی‌ام بخصوص در قسمت غرب ادامه داشته باشد.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز گفت: در خصوص تامین منابع مالی خط ۲ مشکل خاصی وجود ندارد و با توجه به اوراقی که از سال‌های قبل خریداری شده و اوراق سال ۱۴۰۰ که در حال تامین است، امور با هماهنگی سازمان و ستاد شهرداری در حال انجام است.

وحیدکیا، ادامه داد: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده تلاش می‌ شود در سیستم جدید هم سرعت کار بالاتر برود و هم با توجه به بازبینی‌ها با صرفه‌ جویی‌های مالی و سرعت بیشتر در هر ۲ خط اهداف و برنامه‌ها محقق شود.

طرح مطالعه پروژه قطارشهری تبریز در سال ۱۳۸۰ و عملیات اجرایی آن نیز سال ۱۳۸۴ آغاز شد و در چهار خط اصلی و یک خط حومه به طول ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده‌ است.

خط یک قطارشهری تبریز به طول ۱۷.۲ کیلومتر در سه فاز طراحی شده و خدمات دهی از ایستگاه ائل گولی تا ایستگاه دوازدهم (میدان کهن) در حال انجام بوده و ۶ ایستگاه بعدی هنوز بهره برداری کامل نشده است.