زهره نعلبندی

حدود یکسال قبل در چنین زمانی با افزایش شدید آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا، محدودیت‌های شبانه و کمبود واکسن در کشور مواجه بودیم، اما با واکسینه شدن تعداد قابل توجهی از هموطنان در اواخر پاییز ماه سال ۱۴۰۰، با کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این ویروس روبه‌رو شدیم و در طی این مدت روزهای بسیاری را با تعداد فوتی‌های تک رقمی و یا حتی صفر پشت سر گذاشتیم.
کاهش آمار مبتلایان، کشور را پس از ۲ سال پر تنش به آرامش رساند و بسیاری از نگرانی‌های مردم را رفع نمود، اما اگرچه این کاهش آمار برای تک تک هموطنان خوشایند به نظر می‌رسید، اما معایبی را نیز به‌دنبال داشت که مهمترین آن عادی انگاری مردم و بی توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اجتناب از تزریق دزهای بعدی واکسن بود، تاجابیکه حالاچند روزیست خبر از ورود کشور به موج هفتم کرونا به گوش می‌رسد و با افزایش قابل توجه آمار کرونا در کشور مواجه شده‌ایم که اگر این روند ادامه یابد و رعایت دستورالعمل‌ها و تزریق واکسن همچنان از سوی مردم جدی گرفته نشود، بعید نیست به زودی روزهایی مشابه روزهای سال‌های قبل را مجدد تجربه نماییم.
عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا چندروز قبل در گفت و گویی اعلام کرد: روند ابتلاء به کرونا صعودی است، و تعداد بستری‌های کرونایی نسبت به هفته‌های قبل ۲.۵ برابر و تعداد فوتی‌های هفتگی ۴۰درصد افزایش یافته است.
این در حالیست که طبق آمار اعلام شده بیش از ۹ میلیون نفر در کشور اکنون باید یک نوبت واکسن خود را تزریق نمایند، چراکه از آخرین تزریق واکسن آن‌ها حدود ۶ ماه گذشته است.
از طرفی با توجه به افزایش آمار مبتلایان در کشورهای همسایه من جمله عربستان که با بازگشت حجاج از این کشور نیز همزمان شده است خود مراقبتی فردی در حجاج و خانواده ها برای پیشگیری از شیوع بیماری های حاد تنفسی نیز ضروری به نظر می‌رسد.

دکتر محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به ورود کشور به پیک جدید کرونا و بازگشت حجاج در شرایط موجود اظهار داشت: رعایت خودمراقبتی فردی و دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی حجاج و خانواده و اطرافیان آن‌ها ضروری می‌باشد.
وی با تاکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط حجاج دارای علائم بیماری گفت: متاسفانه با ورود به پیک جدید کرونا در صورت جدی نگرفتن شیوه نامه های بهداشتی با شیوع بیشتر بیماری به ویژه در حجاج و خانواده‌های آن‌ها روبه‌رو خواهیم شد، لذا حجاج محترم در صورت داشتن هرگونه علائم بیماری تنفسی، ضمن رعایت اصول بهداشت فردی، حفظ فاصله از دیگران، استفاده از ماسک، عدم حضور در تجمعات، نسبت به درمان به موقع خود نیز اقدام نمایند.
محبی همچنین خاطرنشان کرد: خانواده و اطرافیان حجاج نیز در صورت داشتن علائم مشکوک به کرونا، از دید و بازدید و حضور در میهمانی خودداری کرده و دیدار با حجاج را به بعد از بهبودی کامل موکول نمایند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در پایان ضمن اینکه از همشهریان، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را خواستار شد، بر تزریق دزهای بعدی واکسن نیز تاکید نمود.

گفتنی است طبق گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، ۷۹۱۵ بیمار جدید کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند و در شبانه روز گذشته ۱۱۰ هزار و ۶۹۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است که مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۱ میلیون و ۶۲۴ هزار و ۷۹۲ دُز رسیده است.