مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز گفت: ۲۰ سردیس از شعرا، عرفا و مفاخر مدفون در مقبره الشعرا ، در این مکان نصب می شود.

به گزارش جارچی اخبار،  اکبر امجدی، روز یکشنبه در نشست با جمعی از هنرمندان بنام آذربایجان، افزود: این اقدام و طراحی مبلمان و فضاسازی ضلع شمالی مقبره الشعرا در راستای ساماندهی بخشی از این مکان انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌ شود تا سردیس‌های مورد نظر تا ۱۵ مرداد در محل مورد نظر در مقبره الشعرا نصب شود، اظهار داشت: این آثار توسط ۲۰ تن از هنرمندان مطرح آذربایجان در حال طراحی و ساخت هستند و بعد از آماده شدن در آن محل نصب و در معرض دید عموم و گردشگران قرار می‌گیرند.

امجدی، با اشاره به اینکه ایجاد نشاط اجتماعی از اولویت‌های مدیریت شهری است از هنرمندان خواست در طراحی و ساخت آثار حجمی خود به موضوع انتخاب رنگ و مقوله زیبایی اثر و نیز خلق آثار فاخر و ارزشمند که نقش مهمی در معرفی شایسته مفاخر و مشاهیر آذربایجان و افزایش زیبایی بصری و نشاط اجتماعی دارند، توجه جدی کنند.

به گزارش ایرنا، مجموعه تاریخی – فرهنگی «مقبره الشعرا» در ضلع شرقی خیابان ثقه الاسلام و شمال محله قدیمی «ششگلان» تبریز، آرامگاه بیش از ۴۱۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران و کشورهای منطقه از ۸۰۰ سال پیش تاکنون می باشد که در سال های اخیر در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد و حال نزار آن موجب نارضایتی فرهنگ دوستان و گردشگران شده است.

مقبره الشعرا، آرامگاه شاعرانی مانند استاد سیدمحمدحسین بهجت تبریزی معروف به شهریار، اسدی طوسی، قطران تبریزی، مجیرالدین بیلقانی، خاقانی شیروانی، ظهیرالدین فارابی، شاپور نیشابوری، شمس الدین سجاسی، ذوالفقار شروانی، همام تبریزی، مغربی تبریزی، مانی شیرازی، لسانی شیرازی و شکیبی تبریزی است و یکی از گورستان‌های تاریخی این شهر به‌شمار می‌رود.

طبق اسناد تاریخی این قبرستان قبل از قرن هشتم هجری قمری وجود نداشته و در گذشته نام‌های مختلفی به خود گرفته است که از آن جمله می‌توان به «حظیره‌الشعرا»، «حظیره‌القضاه» و «قبرستان سرخاب» اشاره کرد.

تبریز با تاریخچه ای سرشار از شاعران، ادیبان و عارفان به عنوان سرزمین شعر و ادب شناخته شده است و «مقبره الشعرا» در کنار سایر آثار و اماکن تاریخی و گردشگری و جاذبه های دیدنی آن، مورد وثوق گردشگران بوده و سالانه علاقه مندان زیادی را به سوی خود جلب می کند.