سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش‌ها در هرمزگان و سیستان و بلوچستان تا فردا( چهارشنبه) هشدار داد و اعلام‌کرد: در تهران، البرز، قم و چندین استان دیگر پدیده غالب خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا است.

به گزارش جارچی اخبار، بر اساس اعلام سازمان هواشناسی امروز (سه‌شنبه) در استان‌های تهران، البرز، قم، ایلام، کرمانشاه، خوزستان و یزد سامانه گردوخاک فعال است.

فردا (چهارشنبه) نیز در شمال سیستان و بلوچستان، شرق و شمال اصفهان، شمال بوشهر، جنوب آذربایجان غربی، کردستان، تهران و البرز، خیزش گردوخاک و وزش شدید باد را خواهیم داشت.

این شرایط روز پنج‌شنبه در سمنان، شمال و شرق اصفهان، شرق یزد، تهران و البرز پیش بینی می‌شود.

کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال اختلال در ناوگان حمل‌و نقل و احتمال شکستن درختان کهن‌سال از جمله مخاطرات فعالیت سامانه باد و خیزش گردوخاک است.

تداوم بارش‌ها در جنوب و جنوب شرق کشور

سازمان هواشناسی هم چنین از افزایش ارتفاع موج و وزش باد( شرقی-جنوب‌شرقی) همراه با تشدید فعالیت سامانه بارشی از امروز سه‌شنبه تا فردا چهارشنبه در سیستان و بلوچستان و هرمزگان خبر داده است.

نوع مخاطره نیز وزش باد شدید همراه با رگبار و رعدوبرق است و ارتفاع موج بین ۲ تا ۲/۵ متر افزایش خواهد یافت.

منطقه اثر نیز دریای عمان و تنگه هرمز، در نواحی ساحلی و دور از ساحل سیستان و بلوچستان و هرمزگان است.

غرق شدن شناگران، خسارت عمیق به شناورهای سبک و کشتی‌های نیمه سنگین پارک شده در ساحل و آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی از جمله مخاطرات تداوم فعالیت این سامانه است.

سازمان هواشناسی نسبت به ممنوعیت شنا، تعطیل کردن فعالیت‌های دریایی، انجام عملیات مربوطه برای دوری از خسارت به شناورها، جمع آوری تورهای صیادر و قفس‌ها و سایر تمهیدات پیشگیرانه توصیه کرده است.