ترجمه رضا عالش‌زاده

یکی از مشهورترین مکان‌های دیدنی دبی، موزه آینده، توسط بنیاد آینده دبی در ۲۲ فوریه ۲۰۲۲ تأسیس و راه اندازی شد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  شهریار تبریز این موزه به بررسی چگونگی تکامل جامعه در دهه‌های آینده با استفاده از علم و فناوری می‌پردازد. طراحی و معماری این موزه از طرف بنیاد نشنال جئوگرافیک به عنوان یکی از ۱۴ موزه زیبا در جهان شناخته شده است.

بنا بر نقل و قول‌های سازندگان این مکان، این موزه به عنوان دروازه‌ای به جهان ۵۰ سال بعد، به توسعه بیشتر بشریت و اقتصاد جهانی قوی‌تر کمک خواهد کرد و نشان می‌دهد که چگونه راه حل‌های نسل بعدی – شامل همه چیز از هوش مصنوعی تا دنیای رباتیک – می‌تواند زندگی ما را بهبود بخشد.

هر طبقه از موزه مانند یک مجموعه فیلم تعاملی گسترده طراحی شده است که توسط داستان‌نویسان متخصص، فناوران و هنرمندان زنده شده است. موضوعات مورد توجه شامل آینده سفر فضایی و زندگی، تغییرات آب و هوا و محیط زیست، سلامت، تندرستی و معنویت است. جدای از نوآوری‌های نوآورانه، کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی‌های بزرگ‌ترین ذهن‌های جهان نیز برگزار خواهد شد.

کودکان ۳ تا ۱۰ ساله می‌توانند از یک تجربه جهان باز در محیط قهرمانان آینده لذت ببرند، منطقه‌ای اختصاصی که برای تشویق کودکان کوچک به استفاده از پتانسیل آنها طراحی شده است.

اما جدا از محتوای این موزه که هر طبقه آن بازدید کننده را با فناوری‌های پیچیده آینده روبرو کرده و آنها را از طریق آشنا ساختن با کمبودهای فعلی زندگی بشری و توانمندی‌های مورد انتظار آینده با شگفتی بزرگی روبرو می‌سازد. معماری این موزه منحصربفرد و استثنایی است. موزه آینده به حق یکی از پیچیده‌ترین سازه‌های‌ جهان است که توسط استودیوی معماری کیلا دیزاین طراحی و توسط بورو هاپولد مهندسی شده است.

نمای بیرونی ساختمان شامل پنجره‌هایی است که شعر عربی حاکم دبی را در مورد آینده امارت تشکیل می‌دهد. همچنین کلماتی که بر روی موزه آینده دبی نوشته شده است، ۳ نقل قول از شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس جمهور و نخست وزیر امارات متحده عربی است که عبارتند از:

– ما صدها سال زندگی نخواهیم کرد، اما می‌توانیم چیزی خلق کنیم که صدها سال دوام بیاورد.

– آینده برای کسانی خواهد بود که قادر به تصور، طراحی و ساختن آن خواهند بود، آینده منتظر نمی ماند، آینده را می‌توان امروز طراحی و ساخت.

– راز تجدید حیات، توسعه تمدن و پیشرفت بشریت در یک کلمه است: نوآوری.

نقل قول‌های حکاکی شده با خط عربی در موزه آینده در دبی توسط هنرمند اماراتی مطر بن لاهج نوشته شده است.

این پوسته چنبره‌شکل در بالای ساختمان قرار دارد و شامل ۱۰۲۴ پانل کامپوزیت ضد حریق است که از فولاد ضد زنگ پوشانده شده‌اند و هر کدام از آنها یک شکل سه‌بعدی منحصر به فرد برای ایجاد خط عربی دارند.

 

این موزه دارای هفت طبقه است که به نمایشگاه‌های مختلف اختصاص دارد. سه طبقه بر توسعه منابع فضایی، اکوسیستم‌ها و مهندسی زیستی، و سلامت و رفاه تمرکز دارد.

طبقات دیگر فناوری‌های آینده نزدیک را به نمایش می‌گذارند که به چالش‌ها در زمینه‌هایی از جمله سلامت، آب، غذا، حمل‌ونقل، و انرژی می پردازند، در حالی که آخرین طبقه به کودکان اختصاص دارد.