معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به ادامه آتش سوزی در هورالعظیم، گفت: پیگیری‌ برای گرفتن مجوز اطفای حریق در خاک عراق انجام شده و امیدواریم این مجوز تا هفته آینده صادر شود.

به گزارش جارچی اخبار، مجتبی ذوالجودی چهارشنبه شب در گفت وگو با بخش خبر سیمای خوزستان با بیان اینکه آتش سوزی در قسمت عراقی هورالعظیم برای مردم خوزستان مشکلاتی ایجاد کرده، اظهار داشت: در همین راستا رییس سازمان حفاظت محیط زیست دو سه هفته پیش در جلسه حضوری با وزیر محیط زیست عراق، صحبت‌هایی داشته و قاطعانه از عراق خواسته که اقداماتی انجام دهد.

وی با اشاره به پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست از طریق وزارت امور خارجه، افزود: بعد از افزایش آتش سوزی‌ها با وزارت امور خارجه برای گرفتن مجوز و انجام عملیات برای کمک به اطفای حریق در عراق ارتباطاتی داشتیم و امیدواریم تا هفته آینده بتوانیم این مجوز را بگیریم، تعللی که صورت گرفته بخاطر طرف عراقی به دلیل شرایط آن است.

ذوالجودی اضافه کرد:  استانداری خوزستان نیز در حال فراهم آوردن امکاناتی از جمله هواپیمای آبپاش است.

بر اساس این گزارش، تالاب مرزی هورالعظیم آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین و یکی از زیستگاه‌های منحصر بفرد، در جنوب غربی کشور است که در خوزستان و در انتهای رود کرخه قرار دارد. این تالاب بیش از ۳۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که یک سوم آن در ایران و دوسوم آن در کشور عراق واقع است.

دود غلیظ و بوی نامطبوع ناشی از آتش سوزی نیزارهای این تالاب، از اواخر خرداد ماه، باعث آلودگی هوا و مشکلاتی برای شهرها و روستاهای مرزی شده که با وزش باد، در برخی مواقع تا بیش از ۱۰۰ کیلومتر را دربرمی‌گیرد.

آنطور که مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان پیش از این گفته، شهرستان‌های هویزه، دشت آزادگان، حمیدیه، اهواز و خرمشهر از دود و آلودگی هوای ناشی از این آتش سوزی‌ها متاثر هستند.

به گفته اشرفی، با توجه به خشکسالی گسترده هم اکنون بیش از ۹۰ درصد بخش عراقی هورالعظیم کاملا خشک شده و دودی که در شهرستان‌های هویزه، دشت آزادگان و تاحدودی خرمشهر و اهواز ملاحظه می‌شود مربوط به این آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم است.

در تابستان سال ۹۷ آتش سوزی در هورالعظیم از تیر تا مهرماه (بیش از ۹۰ روز) ادامه داشت که بیشترین آن در بخش عراقی تالاب بود و حدود ۳۰ هزار هکتار آن در این مدت سوخت.

در آن زمان دستور ویژه برای ورود جدی وزارت امور خارجه و مذاکره با کشور عراق صادر شد و شورای عالی امنیت ملی نیز تشکیل هیات مذاکره کننده با کشور عراق را تصویب کرد.

عملیات خاموش کردن آتش در هورالعظیم در سه مرحله از ۲۹ تیر تا مرداد آن سال به وسیله ۲ بالگرد و یک هواپیمای آبپاش ادامه یافت که نخستین تجربه کشور در خاموش کردن آتش در تالاب بود.

این آتش اما خاموش نشد و چند کانون آتش تا باران‌های پاییزی فعال ماند.

به گفته مسوولان، رهاسازی آب به هورالعظیم تنها راهکار خاموش کردن آتش است و تلاش بالگردها تاثیری در خاموش شدن آتش نداشته بنابراین عملیات را متوقف کردند.