همایش دختران مکتبی صبح امروز با حضور هاشمی گلپایگانی دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور وحجت الاسلام گرجی دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جارچی‌اخبار، محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف کشور، در این جلسه ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت حضرت زین العابدین(ع)، به ویژگی بارز این امام اشاره و اظهار داشت: برخی تصور می‌کنند امام سجاد(ع) در طول دوران زندگی خود فقط بیمار بودند، درحالیکه خداوند در همان زمان محدود وقوع حادثه کربلا و برای حفظ کردن ایشان در صحنه کربلا، بیماری شدیدی بر امام عارض کردند؛ اما ایشان پس از این واقعه فعالیت‌های مهمی داشتند که یکی از کارهای ایشان، شبکه سازی برای اسلام از طریق خریداری ۲ هزار برده و تربیت آن‌ها بوده است.
وی افزود: ایشان در سخت ترین شرایط، این تشکیلات را ایجاد کردند و بسیاری از شاگردان امام باقر(ع) و امام صادق (ع) از فرزندان همین غلامانانی بودند که توسط امام سجاد(ع) تربیت شده بودند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با اشاره به علت و فلسفه برده‌داری در اسلام و بویژه در زمان ائمه گفت: برده‌داری در اسلام یعنی دالان تربیت و اکثر فرماندهان جهان اسلام نیز در همین دالان تربیت به بهترین انسان‌ها تبدیل شده‌اند‌.
هاشمی گلپایگانی به ملاک حقیر بودن و بزرگ بودن انسان از دیدگاه شهید مطهری اشاره و عنوان کرد: ایشان درد را ملاک بزرگی و کوچکی انسان‌ها می‌دانستند، یعنی هرکس به مقداری دردی که دارد انسان است و آدم‌های حقیر دردهای کوچکی دارند، اما هرچه انسان بزرگ‌تر باشد دردهای و دغدغه‌های بزرگ‌تری نیز خواهد داشت.
وی همچنین ازدواج را یکی از راه‌های تربیت انسان و از عوامل دور کردن افراد از صفات ناپسند همچون خودخواهی دانست و اعلام داشت: غرب نظام خانواده را هدف قرار داده و ازدواج را کم ارزش جلوه داده است، اما ازدواج و فرزنددارشدن انسان را بزرگ می‌کند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور از شهید چمران و شهید قاسم سلیمانی به عنوان دو انسان بزرگ و دغدغه‌مند نام برد و خاطرنشان کرد: شهید چمران از دوران کودکی در خانواده‌ای ضعیف و در یکی از مناطق پایین شهر تهران بزرگ شد، اما با این وجود همواره درد دیگر انسان‌ها را داشت و در همان شرایط نامناسب هم دستگیر فقیران و مستمندان بود.
وی افزود: این درد از همان سنین کم در وجود او رشد کرد و به جایی رسید که برای نجات مردم از ظلم، تحصیل خود در آمریکا را رها کرد تا به فریاد مردم و مظلومان برسد.
هاشمی گلپایگانی با بیان اینکه شهید شدن در گرو شهید زیستن است، به شخصیت و بزرگ منشی شهید قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: ایشان از همان ابتدا دغدغه مردم را داشت و قبل از انقلاب در رستورانی به عنوان گارسون فعالیت می‌کرد، اما به دلیل نامناسب بودن این محیط برای اشتغال بانوان، علاوه بر شیفت خود در شیفت اضافه نیز کار می‌کرد و مبلغ حاصل از آن را به بانویی که محتاج به این پول بود و در آن محیط مشغول به کار بود، می‌بخشید تا دیگر این بانو به دلیل شرایط نامناسب خود مجبور به کار کردن در این محیط نامناسب نباشد.
وی در پایان عنوان کرد: شهید یعنی کسی که بتواند همه دنیا و تعلقات آن را با همه بزرگی‌اش، درون یک ساک جای دهد و راهی جبهه‌ها شود‌ و در واقع دنیا را کوچک کند تا بتواند خودش را نزد خالقش بزرگ نماید و این حقیقتا کار دشواری است.