مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از وقوع حریق در ذخیره‌گاه شمشاد واقع در شهرستان بندرگز در غرب این استان خبر داد و گفت: با حضور به موقع نیروهای عملیاتی، آتش‌سوزی مهار شد.

به گزارش جارچی اخبار، حمید سلامتی روز پنجشنبه اظهار داشت: حریق در منطقه جنگلی چشمه‌بلبل بندرگز به وقوع پیوست که جنگلبانان در کوتاه ترین زمان ممکن در عرصه دچار حریق حاضر شده و آتش را مهار کردند.

وی افزود: علت وقوع حریق در دست بررسی است و کمتر از یک هکتار از شمشادهای منطقه خسارت دیدند.

شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و بومی جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه‌های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت قرار دارد.

این گونه درختی به عنوان پناهگاه حیات وحش و نماد میراث جنگل‌های شمال ایران قلمداد شده و بهترین رویشگاه آن ارتفاع ۲۰ تا ۴۰۰ متری از سطح دریا است ولی تا ارتفاع حدود هزار و ۲۰۰ متری در مناطق مختلف جنگلی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان نیز می‌روید.

گونه شمشاد که بومی ایران بوده و به نام بُوکسوس هیرکانا معروف است، خواص دارویی داشته و اکنون از آن داروی ایدز و ضد سرطان تولید می‌شود.

حمید سلامتی همچنین گفت: آتش سوزی در جنگل‌های سوزنی برگ شهرستان کلاله هم پس از چند ساعت مهار شد.
وی افزود: ۶ هزارمترمربع از عرصه های رویشگاهی کاج و سرو نقره‌ای این منطقه به خاکستر تبدیل شد.

به گفته وی حدود ۶۰۰ نیروی عملیاتی این اداره کل برای مقابله با حریق احتمالی در آماده‌باش هستند.

به گزارش ایرنا، گلستان بیشترین جنگل‌های سوزنی برگ کشور را دارد و در ماه‌های گرم سال این جنگل‌ها مانند انبار باروت بوده و با کوچکترین جرقه‌ای شعله‌ور می‌شود و عمده آتش سوزی‌های فصل تابستان در استان هم ناشی از آتش زدن عمدی و یا سهوی اراضی کشاورزی و سرایت آن به جنگل است و در داخل جنگل‌ها آتش سوزی کمتر و به ندرت رخ می‌دهد.

گلستان با مساحتی در حدود ۲ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۱۳۰ هکتار از شمال با ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و جنوب با سمنان همسایه است.

این استان مرزی دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و گرم است و منابع طبیعی متنوعی شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار و دریا دارد.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار بوده که شامل ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع (شمال استان)، ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی و اراضی مستثنیات و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی موات است