یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه ریزی و مدیریت صحیح برای بهره برداری از ۳۰۰ میلیارد مترمکعب آبی که در کشور از طرق مختلف به هدر می رود گام نخست برای دستری به منابع پایدار آب در سطح کشور به شمار می رود.

به گزارش جارچی اخبار، علیرضا عباسی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به شرایط خشکسالی حاکم بر کشور درباره راهکارهای تامین آب در سطح کشور، بیان کرد: ما برای تامین آب در سطح کشور راه های مختلفی پیش رو داریم؛ نزولات جوی در سطح کشور با توجه به مساحتی که کشور دارد تقریبا ۴۰۰ میلیارد متر مکعب است که تقریبا از ۳۰۰ میلیارد مترمکعب آن هیچ استفاده ای نمی شود و تنها  از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آن در سطح کشور استفاده می شود.

به طور متوسط تنها ۱۵ میلی متر از میزان بارش ها کاسته شده است

وی با بیان اینکه از حدود ۸۰ درصد از این ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آب در حوزه کشاورزی و از مابقی آن در حوزه شرب، صنعت و فضای سبز استفاده می شود، تصریح کرد: ما ابتدا باید برای بهره برداری از ۳۰۰ میلیارد مترمکعب آبی که یا تبخیر شده و یا به صورت سیلاب از کشور خارج می شود، برنامه ریزی کنیم. با اجرای طرح های آبخیزداری، ساخت سیل بندها، سدسازی و یا سایر طرح های مشابه باید از هدر رفت آب در سطح کشور جلوگیری کنیم. این اولین گزینه ای است که باید برای تامین منابع آبی دنبال شود.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: ما اگر در این حوزه برنامه ریزی داشته باشیم می توانیم به تامین پایدار آب در سطح کشور دست پیدا کنیم. زمانی که به میزان بارش ها در این سالیانی که گفته می شود با خشکسالی مواجه هستیم، نگاه کنیم متوجه می شویم که شاید کلا ۱۵ میلی متر به طور متوسط بارندگی کاهش پیدا کرده است پس مشکلی که امروز با آن مواجه هستیم بحث مدیریت منابع آب است.

صنایع باید به سمت بهره وری از پساب خود بروند

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه تاکید کرد: شیرین کردن و انتقال آب دریاهای جنوب نیز یک گزینه است که به عنوان راهکار آخر می توان برای اجرای آن برنامه ریزی داشت. از سوی دیگر برای مصرف آب در حوزه صنعت نیز باید برنامه ریزی کرد، چقدر صنعت از آبی که استفاده می کند بهره وری می دهد؟ امروز در خیلی از صنایع پیشرفته دنیا بازچرخانی آب بالای ۹۰ درصد است یعنی از پسآب خود به بهترین نحو استفاده می کنند اما ما به این حوزه توجه چندانی نداشته ایم. صنعت ما باید به این سمت برود که بازچرخانی آب در خودش را به بالای ۸۰ درصد برساند.

عباسی افزود: به عنوان مثال در استان البرز ما یک نیروگاه داریم که ۷ میلیون مترمکعب آب را از ۱۰ حلقه چاه برداشت می کند تا برق تولید کند، نیروگاه های دیگری نیز داریم که تقریبا دو برابر این نیروگاه برق تولید می کنند اما یک پنجم این نیروگاه آب مصرف می‌کنند پس ما باید صنایع را ملزم کنیم که در حوزه بهره وری ارتقا پیدا کنند. ما نمی توانیم سفره های آب زیر زمینی را برای صنایع خالی کنیم حتی اگر بخواهیم از ظرفیت دریاها استفاده کنیم با تبعات زیست محیطی آن چه کار کنیم.