رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء اظهار داشت: رسالت اصلی بنیاد اسراء آن است که براساس اصل تحقیق حرکت کند و هر اقدامی حتی اگر به تکثر انجام پذیرد، اعتباری ندارد و لذا هنر این بنیاد حرکت در مسیری است که بر اصول تحقیق مبتنی بر منظومه فکری آیت‌الله جوادی‌آملی استوار باشد.
به گزارش خبرنگار حارچی اخبار، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مرتضی واعظ جوادی‌آملی، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء در جمع خبرنگاران گفت:  بنیاد اسراء مبتنی بر کارهای تحقیقی، فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای خود را ارائه می‌دهد و در باور مجموعه اسراء که تحت لوای اندیشه آیت‌الله جوادی‌آملی است عبارتی از ایشان ملاک و معیار حرکت ماست که مطرح کردند که «جامع معقول و منقول و مشهود و آن‌ هم به جمع سالم و نه جمع مکثر» این سخن محصول یک عمر مجاهدت و اجتهاد ایشان است که آن را در مورد کمتر کسی به‌کار می‌گیرند که درباره علامه طباطبایی و مرحوم امام(ره) به‌کار گرفتند.

وی اظهار داشت: تولیدات فرهنگی نیز باید مبتنی بر تحقیق باشد، تحقیقی که بر سه اصل معقولیت، منقولیت و مشهودیت پای بند باشد.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء همچنین عنوان کرد: براساس اندیشه آیت‌الله جوادی‌آملی همه تحقیقات و پژوهش‌هایی که ما را به وصول حق می‌رساند، باید براساس عقل و شهود و نقل باشد و این یک تحقیق معتبر است؛ تا نقل معتبر و بدون تعارض روایات و آیات کنارهم ننشینند و با یکدیگر تعارض نداشته باشند و با عقل برهانی نیز تعارض نداشته باشند قابل قبول نیست، مشاهدات و کشفیات عرفانی به کشف معصوم تأیید شده نیز اگر در کار نیاید و مؤید عقل برهانی و نقل معتبر نباشد قابل قبول نیست.

وی بیان کرد: رسالت اصلی بنیاد اسراء آن است که براساس این اصل تحقیق حرکت کند و هر اقدامی حتی اگر به تکثر انجام پذیرد، اعتباری ندارد و لذا هنر این بنیاد حرکت در مسیری است که بر اصول تحقیق مبتنی بر منظومه فکری آیت‌الله جوادی‌آملی استوار باشد.

جوادی آملی افزود: یک تولید فاخر فرهنگی حتی اگر برای اهل بیت(ع) و عزاداری امام حسین(ع) باشد و مردم را به عاطفه و احساس و اشک بیاندازد، اگر از درگاه اصول تحقیق عبور نکند، جامعه را به انحراف و گمراهی می‌کشاند و مورد پذیرش منظومه فکری آیت‌الله جوادی‌آملی نیز نمی‌باشد.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء تصریح کرد: اشک و آه و عزاداری و گریه و زیارات اگر از درگاه عقل و شهود نقل عبور نکرده باشد و مبتنی بر تحقیق نباشد جامعه را به عوام‌زدگی می‌رساند.

وی ادامه داد: عاطفه یکی از بهترین جلوه‌های انسانی است، اما اگر عاطفه به دست عقل و حکمت و عرفان و نقل معتبر نباشد به هر سمتی می‌رود، متأسفانه فیلم‌های دروغینی که هیچ پشتوانه علمی ندارند، اما همگان را به اشک و آه انداختند، کم نیست مگر اشک و آه و عزاداری بدون چنین پشتوانه‌ای قابل پذیرش است؟ آن علم  که امام حسین(ع) را در عدالت، آزادی‌خواهی و مبارزه با ظلم و ستم همراهی نکند، علم انحرافی و عوام‌زدگی است.

جوادی‌آملی با بیان اینکه وصول حق رسیدن به مدارج سه‌گانه عقل و نقل و شهود است که باید هماهنگ با یکدیگر پیش بروند، بیان کرد: واقعیت آن است که اگر امروز مؤسسات فرهنگی و دینی، خودشان را به این تحقیق نرسانند امکان تحریف برای آن‌ها وجود دارد و متأسفانه امروز بسیاری از مؤسسات فرهنگی استان، از این روش‌ها بهره‌مند نمی‌شوند و لذا کج‌روی و کج‌اندیشی آن‌ها را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه جامعه ما متزلزل است و اضطراب فرهنگی دارد، لذا باید از تحقیقات اصولی بهره‌مند شویم، یادآور شد: متأسفانه جامعه متزلزل و احساساتی می‌تواند بدون عبور از درگاه اصولی تحقیق علم عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) را برپا دارد که چه بسا انحرافات بسیاری را به ارمغان می‌آورد، لذا بعضی از نوحه‌ها و مداحی‌های متداول امروز هرگز شایسته شأن سید و سالار شهیدان نیست.

جوادی‌آملی با بیان اینکه بنیاد بین‌المللی اسراء متعلق به جهان اسلام و در خدمت قرآن و اهل بیت(ع) است، افزود: کتاب «کوثر کربلا» محصول یک تلاش محققانه و ۳۰ ساله استاد جوادی‌آملی است و می‌تواند به‌عنوان یک اثر فاخر فرهنگی تلقی شود. در این کتاب، فرمایشات استاد جوادی‌آملی در باب نهضت عاشورا در دو بخش مقاتل و مصائب امام حسین(ع) و همچنین تحلیل نهضت سالار شهیدان گردآوری شده است.

وی گفت: امروز فضای فرهنگی با مهارت‌های فراوان و تکنولوژی‌های جدیدی روبه‌رو است، لذا جلوه‌های مختلفی از مباحث فرهنگی رسانده است و بنابراین ما باید تولیدات خود را با این مهارت‌های نوین سازگار کنیم که متأسفانه از این کاروان فاصله داریم اما رسیدن به آن نیازمند فکر و درایت از یک سو و پشتیبانی‌ها و حمایت‌ها از سوی دیگری است.

گفتنی است در پایان این نشست، از مجموعه کتب صوتی تولید شده توسط این مجموعه رونمایی شد.