راه اهن تهران – همدان – سنندج یکی از طرح های زیر ساختی استان کردستان است که علیرغم افتتاح بخشی از آن در دولت قبلی هنوز به بهره برداری نرسیده است و مردم استان همچنان در حسرت شنیدن صدای سوت قطار مانده اند.

به گزارش جارچی به نقل از  ایرنا، اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور بیشتر از ۲ دهه است به عنوان یک پروژه و طرح دارای اولویت در دستور کار قرار گرفته و بارها زمانی مشخص برای اتمام پروژه و بهره برداری از آن اعلام شده اما تاکنون به صورت کامل اجرایی نشده است.

در ۲ سه سال اخیر بارها مسوولان وزارتی و استانی از روند پیشرفت این پروژه بازدید کرده و هر بار نیز وعده هایی مبنی بر به بهره برداری رسیدن این طرح در آینده ای نزدیک داده اند اما همچنان با فراز و نشیب هایی همراه است.

تیر ماه سال گذشته وزیر وقت راه و شهرسازی در سفر به استان وعده داد که پروژه راه آهن همدان – سنندج امکان دارد تا قبل از پایان دولت دوازدهم به بهره برداری برسد که این وعده نیز عملی نشد با این حال جشن پایان ریل‌گذاری این پروژه ۲۰ مهر۱۴۰۰ برگزار شد و سنندج به عنوان بیست و سومین مرکز استان، به شبکه ریلی سراسری پیوست ولی مردم این استان همچنان منتظر شنیدن صدای سوت قطار هستند.

علیرغم برگزاری جشن پایان ریل گذاری، پروژه راه آهن همدان- سنندج در حال حاضر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون برای آن ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و از شهریور سال گذشته تا کنون هیچگونه اعتباری به آن اختصاص نیافته بود.

به گفته مسئولان برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است رقمی که به نظر می رسید جذب آن مشکل باشد و اراده قوی بخواهد با این حال با تلاش های مقامات استان از جمله استاندار کردستان این میزان اعتبار در سفر رییس جمهوری به کردستان تصویب شد و دوشنبه هفته گذشته در جلسه ای که در نهاد ریاست جمهوری به ریاست سید “صولت مرتضوی” معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شد با تلاش استاندار و معاون عمرانیش ۲۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت.

استاندار کردستان در این جلسه توسعه زیرساخت های کردستان در زمینه راه ریلی را با توجه دو مرز رسمی باشماق و سیرانبند و مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان یک ضرورت انکار ناپذیر توصیف کرد و نقشه ادامه خط ریلی راه آهن سنندج به مرز باشماق را نیز ترسیم کرد.

در این جلسه علاوه بر جذب ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ادامه عملیات پروژه راه آهن همدان – سنندج، طرح امکان سنجی و مطالعات راه آهن سنندج به مرز بین المللی باشماق نیز به تصویب رسید که یک تحول بزرگ بنیادین در توسعه زیرساخت راه در کردستان محسوب می شود.

گزارش ها حاکی است تا به امروز در دولت سیزدهم با پیگیری های استاندار کردستان ۳۵۴ میلیارد تومان برای پروژه راه آهن سنندج – همدان جذب و تخصیص یافته است.

پروژه راه آهن همدان – سنندج جزو پروژه های مصوب “مهر ماندگار” در سال ۱۳۸۳ است که ردیف بودجه ای آن ۱۰ خرداد ۱۳۸۴،  در مجلس هفتم مصوب شد و یک روز بعد ( ۱۱ خرداد) تاییدیه شورای نگهبان را گرفت. فاز اول این طرح شامل تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید و ریل گذاری فاز دوم که شامل مسیر همدان – سنندج است مهر سال گذشته به اتمام رسید.

طول خط آهن تهران – همدان – سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌ طول ۲۷۰ کیلومتر بوده و به بهره‌برداری رسیده است، مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد در سه قطعه تعریف شده که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌است.

پروژه راه آهن همدان – سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است این مسیر دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

طول قطعه یک این پروژه ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است. این خط راه آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پل‌ها ۲ هزار و ۵۲۴ متر است.

ظرفیت انتقال مسافر در سال ۳۰۰ هزار نفر در سال و باری ۵۰۰ هزار تن است که بر اساس برنامه مقرر شده این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش خواهد یافت.

در صورت افتتاح طرح، حداکثر سرعت این خط در بخش مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و در بخش باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است، ضمن اینکه این پروژه هفت ایستگاه دارد که ایستگاه پایانی آن ۲۵ کیلومتر تا سنندج فاصله دارد.

کارشناسان می گویند از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.

بهره برداری از این پروژه که آرزوی دیرینه مردم استان کردستان است می تواند توسعه جهشی در بخش های مختلف را برای استان به همراه داشته باشد لذا مردم انتظار دارند مسوولان استانی و کشوری تلاش خود در به سرانجام رسیدن این پروژه را بیشتر کنند.

استان کردستان در مجموع هفت هزار و ۸۵۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که ۶ هزار کیلومتر آن راه روستایی و هزار و ۸۵۰ کیلومتر آن راه اصلی و فرعی است.