صدراعظم آلمان اعلام کرده که از تلاش ترکیه برای پیوستن به نهاد امنیتی به رهبری روسیه و چین به شدت عصبانی است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  رویترز، «اولاف شولز»، صدراعظم آلمان روز سه شنبه گفت که از تلاش‌های ترکیه برای پیوستن به سازمان شانگهای به عنوان نهاد امنیتی آسیای مرکزی تحت سلطه روسیه و چین بسیار عصبانی است.

پیشتر «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه گفته بود که عضویت ترکیه در سازمان همکاری شانگهای را مدنظر قرار دارد. این در حالی است که ترکیه همزمان عضو پیمان غربی ناتو نیز است.

شولز پس از دیدار با اردوغان در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: این سازمان (سازمان شانگهای)، سازمانی نیست که کمک مهمی به یک همزیستی خوب جهانی ارائه کند.

صدراعظم آلمان در نشست خبری خود در نیویورک گفت: من از این موضوع (تلاش ترکیه برای عضویت در سازمان شانگهای) بسیار عصبانی هستم.

چند روز پیش از این، بلومبرگ از تلاش ترکیه برای عضویت در «سازمان همکاری شانگهای» خبر داده و گفته بود که اردوغان در تلاش برای اتحاد با کشورهای دوست در شرق است.

بر اساس این گزارش، اردوغان پس از شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در شهر «سمرقند» در ازبکستان جمعه گذشته با «شیء جین پینگ» رئیس جمهور چین و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت‌وگو و این خبر را اعلام کرده بود.

از سوی دیگر، «رجب طیب اردوغان» روز یکشنبه نیز گفته بود که لزومی نمی بیند کشورش به هر قیمتی به عضویت اتحادیه اروپا درآید و لازم است تا سایر فرصت‌ها از قبیل پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را نیز مورد بررسی قرار دهد.