مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری تجاری سازی محتوا (تم) گفت: شاهد کارخانجات دولتی هستیم که برای محصولات شأن کاراکترهای غربی می‌زنند،یعنی با سهام دولتی اما کاراکتر باب اسفنجی را می‌زند.

به گزارش جارچی اخبار، مهدی یوسف‌وندی مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری تجاری سازی محتوا (تم)، در گفت و گو  با مهر، با اشاره به فعالیت‌های خانه خلاق گفت: خانه خلاق در زمینه توسعه محصولات فرهنگی با کاراکتر و محتوای ایرانی فعالیت می‌کند. همچنین ماروک» یک شبکه فروش ۳۶۰ درجه محصولات فرهنگی با محتوای ایرانی است که به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های خانه خلاق تم از امسال آغاز به فعالیت کرده است.

وی ادامه داد: ماروک، فروشگاه دائمی دارد و انواع فروش را برای محصولات فرهنگی ایرانی انجام می‌دهد. یکی از اهداف راه اندازی ماروک این بود که ما احساس کردیم هر اندازه محصول فرهنگی ایرانی با محتوای ایرانی تولید می‌شود، دیده نمی‌شود و متأسفانه ویترین مناسبی برای محصولات فرهنگی وجود ندارد.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری تجاری سازی محتوا (تم) گفت: یکی از مشکلاتی که در خصوص محصولات فرهنگی روبرو هستیم، این است که ویترین مناسب به آنها اختصاص داده نمی‌شود و بازار محصولات فرهنگی به روش سنتی عادت کرده است و این درحالی است که که کالاهایی با محتوای خارجی در بهترین نقطه عرضه می‌شوند. همچنین شبکه توزیع محصولات ضعیف است و حتی میزان فروش شأن بسیار پایین است.

وی افزود: «ماروک» می‌تواند ویترین مناسبی از محصولات ایرانی اعم از نوشت افزار و اسباب بازی باشد که به صورت فصلی و ادواری کالاهای ایرانی را با تمرکز بر محتوای ایرانی به مخاطبان عرضه کند.

یوسف‌وندی گفت: «ماروک» در فارسی اصیل به معنای اصل است و ما با شعار «ماروک، سرزمین اصالت» فعالیت می‌کنیم. همچنین این سایت اینترنتی یک شبکه ۳۶۰ درجه‌ای است که انواع محصولات فرهنگی همچون نوشت افزار، کتاب، بازی، اسباب بازی، اکسسوری، پوشاک و.. که محتوا محور هستند را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: سایت مارک نزدیک به یک ماه بوده که راه اندازی شده است و حتی برای آن کمپینی اختصاص دادیم تا محصولات و کالای ایرانی فروش خوبی داشته باشند. همچنین تا کنون نزدیک به ۲۰۰ تولیدکننده از سراسر کشور در این سایت محصولات خود را به فروش می‌رسانند. البته قرار است سبد کالایی مان را کامل‌تر کنیم و ظرفیت تولیدکنندگان را به بیش از یک هزار نفر برسانیم.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری تجاری سازی محتوا (تم) گفت: ما در سایت مارک هیچ تبعیضی میان تولیدکنندگان کوچک و بزرگ نگذاشته ایم و همه آنها به یکسان کالای خود را با ویترینی مناسب عرضه می‌کنند. در میان تولیدکنندگان مان، افرادی هستند که کارگاه اشتغال خانگی دارند و مشغول تولیداتی با محتوای ایرانی هستند. در کنار آنها تولیدکنندگانی داریم که صاحبان کارخانجات بزرگی هستند که صادرات بسیار خوبی دارند. تنها خط قرمز ما کیفیت است و به هیچ عنوان کالای بی کیفیت را در سایت ماروک قرار نمی‌دهیم.

وی افزود: نظارت بسیاری در کالاهای سایت ماروک توسط افراد با تجربه انجام می‌شود و ملاک مان در این نظارت تجربه فرد و سنجش کیفیت کار است. همچنین تا کنون ۴۰۰۰ قلم را تأمین را از حدود ۲۰۰ تولیدکننده تأمین کرده ایم.

یوسف وندی گفت: در حوزه نوشت افزار با بیش از یکصد تولیدکننده و تقریباً دویست قلم کالا، در حوزه اسباب بازی با نزدیک به ۶۰ تولیدکننده با یک هزار قلم اسباب بازی در سایت ماروک فعالیت می‌کنیم.

وی ادامه داد: پیش بینی مان تا پایان سال این است که به صورت جدی از آبان ماه وارد حوزه پوشاک شویم، یعنی به سراغ تولیدکنندگان پوشاک برویم که درحال حاضر تمرکزمان روی پوشاک کودک و نوجوان است، اما در بلند مدت روی بقیه رده‌های سنی هم ورود خواهیم کرد. یکی از دلایل این موضوع ضعف صنعت پوشاک است که تا کنون هیچ انجمن یا تشکلی که بخواهد محتوای ایرانی در بین جامعه پوشاک تولید کند، وجود ندارد و به هم ریختگی عجیبی در حوزه پوشاک را شاهد هستیم.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری تجاری سازی محتوا (تم) گفت: برای صنعت پوشاک کارگروهی هم تشکیل شده است، اما جواب نمی‌دهد، به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که بازار پوشاک را ایجاد کنیم، کاری که در صنعت نوشت افزار این کار را انجام دادیم. در حوزه نوشت افزار یکی از بازوهایی که باعث شد این اتفاق بیفتد و این حجم تولید داخلی با محتوای بومی داشته باشیم، مجموعه نمایشگاه‌های ایرانی بود و چون فروش صورت گرفت، تولیدکنندگان را جذب این موضوع کرد که وارد این حوزه شوند.

وی افزود: در صنعت اسباب بازی هم کاری مشابه نوشت افزار را انجام دادیم و هم اکنون قصد داریم برای صنعت پوشاک هم این اتفاق بیفتد و ما به صورت جدی بخش مهمی از فروشگاه، سایت و فروش سازمانی و نمایشگاه‌های مان به حوزه پوشاک اختصاص می‌دهیم. هم اکنون در حوزه پوشاک تنها یک تولیدکننده در سایت ماروک حضور دارد که قصد داریم تعداد تولیدکنندگان این حوزه را افزایش دهیم.

یوسف وندی گفت: اگر بتوانیم در حوزه پوشاک این کار را انجام دهیم، سبد محصولی مان به طرز قابل توجهی کامل می‌شود و آن وقت می‌توانیم به سراغ دیگر محصولات محتوامحور برویم که قدری سخت‌تر و نیازمند برنامه‌ای مدون است. در این زمینه می‌توان به محصولات غذایی، سلولزی و بهداشتی که به شدت کاراکترمحتوا و محتوا محور است، نیازمندیم.

وی ادامه داد: ما شاهد کارخانجات دولتی هستیم که برای محصولات شأن کاراکترهای غربی می‌زنند. یعنی کارخانه‌ای دولتی و سهامش کاملاً برای دولت است اما کاراکتر باب اسفنجی را می‌زند. به همین دلیل ابتدا باید به سراغ آنها برویم که البته کار بسیار سخت است؛ چراکه سرمایه گذاری بیشتری را می‌طلبد.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری تجاری سازی محتوا (تم) گفت: تا پایان سال پیش بینی مان این است که می‌توانیم تعداد اقلام کالا را به ۱۰ هزار قلم کالا برسانیم و البته ماروک قابلیت فروش را دارد که بتواند ۵ صنف دیگر همچون صنف نوشت افزار، اسباب بازی، اکسسوری و پوشاک را درگیر کند. انشالله در سال آینده توان این را داشته باشیم تا با صرف انرژی بیشتری به سراغ سایر اصناف برویم که البته مقداری کارشان سخت‌تر است.