مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: ۵۶ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی اوقافی استان با امضای تفاهم نامه با مدیر کل منابع طبیعی تعیین تکلیف شد.

به گزارش جارچی اخبار، حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی، روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اهتمام این اداره کل در حوزه تولید و احیای مجموعه های کشاورزی، افزود: این اراضی مورد تعارض بین این اداره کل و اداره کل منابع طبیعی بود که با امضای این تفاهم نامه مشکل مردم در این اراضی رفع شد.

وی اظهار داشت: بر اساس این تفاهم نامه زمین هایی که اوقافی و احیا شده است در اختیار اوقاف و امور خیریه و زمین هایی که احیا نشده و بایر بود در اختیار منابع طبیعی قرار گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۲ هزار مزرعه و ۶۰۰ باغ در استان در اختیار اوقاف است، گفت: سطح اراضی زراعی و باغی از یک هکتار تا ۳۰۰ هکتار متفاوت بوده و در یک سال گذشته بر روی همه آن ها مطالعات لازم انجام شده است.

حجت الاسلام حسینی، با بیان اینکه اولویت این اداره کل خروج از اجاره محوری اراضی باغی و کشاورزی استان و احیای آن هاست، ادامه داد: این اداره کل تلاش می کند با همکاری موسسه ها و شرکت های دانش بنیان گزارش های مربوط به اراضی باغی و کشاورزی زیر نظر اوقاف برای نتیجه بخش شدن این اراضی جمع آوری شود.

وی یادآوری کرد: آذربایجان شرقی در عرصه تولید و کشاورزی جزو استان های مطرح کشور بوده و این اداره کل نیز در این عرصه تلاش می کند در مجموعه های کشاورزی خود چرخه تولید تا مصرف را ایجاد کند.

مجموعه تولید خوراک دام از ضایعات کشاورزی در هشترود راه اندازی می شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: مجموعه تولید خوراک دام از ضایعات کشاورزی و باغی برای اولین بار با حمایت این اداره کل در هشترود راه اندازی می شود.

حجت الاسلام حسینی، افزود: در این مجموعه از ۱۱ نوع ضایعات کشاورزی از جمله ضایعات نیشکر، بادام و گندم بهترین نوع خوراک دام و علوفه دامی بدون وابستگی به خارج تولید می شود.

وی اظهار داشت: مطالعات ایجاد کارخانه فرآوری سیب در منطقه ارسباران نیز انجام شده است و با راه اندازی آن در مرحله اول چیپس و پس از آن مواد داروسازی و غذایی، سرکه و خمیر مایه تولید می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی، با اشاره به احداث سردخانه ۲ منظوره ۱۰ هزار تنی در منطقه ارسباران، ادامه داد: تلاش می شود این مجموعه در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

حجت الاسلام حسینی، احداث و احیای مجموعه مذهبی، تجاری و آموزشی شاه حسین ولی با ۱۱ واحد خدماتی و تداوم ساخت و ساز عمده در ۲۵ امامزاده استان را از اقدامات این اداره کل اعلام کرد و ادامه داد: در حوزه عمرانی و سرمایه گذاری نیز مجموعه فرهنگی زیارتی فخرالذاکرین با عنوان حمال تبریزی در سطح چهار هزار مترمربع کلنگ زنی می شود.

وی یادآوری کرد: عملیات اجرایی مجموعه مقبره آیت الله گرگری نیز در دهه وقف همزمان با مجموعه فخرالذاکرین آغاز می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: اخذ ۹۸۰ سند مالکیت برای موقوفه ها، بازبینی شناسه ملی ۵۶۵ موقوفه، تشکیل ۳۲ کارگروه ثبتی برای رسیدگی به مشکلات ثبتی، خاتمه ۲۷ پرونده حقوقی و تنظیم اولیه ۵۷۲ سند اجاره برای موقوفه ها و بقاع متبرکه از اقدامات این اداره کل در سال جاری است.

حجت الاسلام حسینی، ایجاد اولین موکب در سامرا با صرف پنج میلیارد تومان و توزیع روزانه ۳۰ هزار غذا در ۶ وعده، توزیع بیش از ۱۰۰ هزار بسته معیشتی و ۵۰ هزار بسته بهداشتی، ذبح ۲۳۲ گوسفند قربانی، توزیع ۳۰۰ هزار غذای گرم و البسه های بهداشتی از طریق نیت های واقفان در زمان کرونا و معافیت و بخشش ۲۷۴ اجاره بهای موقوفات و بقاع را از دیگر اقدامات این اداره کل اعلام کرد.

نمایشگاه عملکرد وقف و فرصت های سرمایه گذاری گشایش می یابد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه های دهه وقف امسال گفت: در این دهه علاوه بر غبار روبی مزار شهدا و دیدار با امام جمعه تبریز، نمایشگاه عملکرد وقف و فرصت های سرمایه گذاری ۶ مهر در صحن امامزاده سیدحمزه گشایش می یابد.

حجت الاسلام حسینی، افزود: در این دهه جشنواره فرهنگی ورزشی وقف در قالب برگزاری مسابقات مختلف، امسال برای اولین بار بین مساجد و پایگاه های بسیج استان از ۱۰ مهر آغاز می شود.

وی برگزاری کارگاه استوری موشن، موشن گرافی معرفی وقف، همایش یاوران وقف، رونمایی از فاز اول سامانه صدور احکام هیات امنا با عنوان «امین وقف» و برگزاری نشست های تخصصی را از جمله برنامه های این دهه اعلام کرد.

بیش از یک هزار بسته در قالب طرح مهر تحصیلی بین دانش آموزان نیازمند توزیع می شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و در قالب مهر تحصیلی بیش از یک هزار بسته بین دانش آموزان نیازمند استان توزیع می شود.

حجت الاسلام حسینی، ادامه داد: برای تهیه هر کدام از این بسته ها شامل کیف و نوشت افزار بیش از ۶۰۰ هزار تومان هزینه شده است.