مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ گفت: بر اساس مذاکرت با کشور روسیه، آن ها علاقمند هستند تا صادرات خود به هند را از مسیر ترانزیتی اینچه برون انجام دهند.

به گزارش جارچی اخبار، محسن اعتماد در گفتگو با مهر اظهار کرد: روسیه علاقمند است تا صادرات کالاهای خود را از شرق دریای خزر از مسیر آکتائو، ترکمنستان و قزاقستان به سمت بندرعباس و سپس دریایی آزاد و ترکیه وارد اروپا کند.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ افزود: در واقع روسیه در نظر دارد تا بتواند از مسیر اینچه برون به هند هم صادرات داشته باشد، البته بابت این کار تخفیفاتی هم در نظر گرفته شده تا شاهد اتفاقات طلایی در حوزه صادرات باشیم.

اعتماد درباره قطار چینی که هفته گذشته از مرز اینچه برون به کشور وارد شد، ادامه داد: این قطار حاوی قطعات خودرو بود که هشتم شهریور ماه از این کشور حرکت و ۲۱ شهریور ماه وارد اینچه برون شد و به سوی منطقه آزاد جلفا راهش را ادامه داد.

وی با اشاره به بازدید سفیر بنگلادش از اینچه برون گفت: چند وقت پیش هم سفیر بنگلادش ابراز علاقمندی کرده بود تا بتواند غلات را از قزاقستان و از طریق اینچه برون به کشور خود وارد کند.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ بیان کرد: به هرحال حمل کانتینری نسبت به حمل جاده‌ای بسیار به صرفه و ارزان‌تر است و تقریباً هزینه‌ها را حدود یک سوم کاهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه بتوانیم این مسیر را احیا کنیم و این راه ترانزیتی راه بیفتد، تفاهم نامه‌های خوبی را با کشورهایی همچون قزاقستان و ترکمنستان بسته‌ایم، امیدواریم بتوانند از این کریدور استفاده کنند.

اعتماد گفت: کشور برای استفاده دیگر کشورها از کریدور شمال به جنوب تخفیفات خوبی برای حمل غلات، کود شیمیایی، گوگرد و آهن آلات به صورت فله‌ای یا کانتینری در نظر گرفته است