در نتیجه هشت سال بی‌عملی دولت قبل در حوزه مسکن، قیمت مسکن در مسیر رشد با شیب تند در پیش گرفت تا جایی که صاحبخانه شدن برای اکثر مستاجران غیرممکن شد. دولت سیزدهم برای حل این بحران، شش راهبرد را در پیش گرفت.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، بدین ترتیب،‌ دولت مردمی سیزدهم در حالی بر سر کار آمد که قیمت مسکن شدیدترین افزایش تاریخ خود را تجربه می کرد.

دولت مردمی و رئیس‌جمهور در برنامه‌ها و وعده‌های انتخاباتی خود به موضوع تأمین مسکن ورود جدی داشته‌اند و مشخصاً وعده تأمین ۴ میلیون مسکن در ۴ سال جزو شعارهای اصلی دولت مردمی بوده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و از همان روزهای آغازین تشکیل کابینه این موضوع با پیگیری و جدیت رئیس‌جمهور و اراده وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت و هم‌اکنون با سرعت قابل قبولی در حال پیشرفت است.

شش راهبرد وزرت راه و شهرسازی برای اجرای قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) ازجمله؛ ارتقاء ساخت‌وساز مسکن توسط بخش خصوصی که سالانه بین ۳۲۰ تا ۳۵۰ هزار واحد است، تحریک تقاضا در بافت‌های فرسوده، ساخت واحدهای مسکونی برای دهک‌های اول تا سوم با حداکثر حمایت دولت (نقطه کانونی طرح نهضت ملی مسکن)، ساخت مسکن برای دهک‌های متوسط با حمایت نسبی دولت، احداث واحدهای مسکونی روستایی و تأمین مسکن اجاره‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

در نتیجه این سیاست‌ها، برای اولین بار در سال‌های اخیر در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ قیمت مسکن نزولی شد که در فروردین ۱۴۰۱ نیز تکرار شد.

نرخ رشد سالیانه قیمت مسکن در شهر تهران در بهمن ۱۴۰۰ به ۱۶ درصد رسید که کمترین میزان در چهار سال اخیر محسوب می‌شود.