مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری از تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه‌گذاری در بخش اقامتی و هتل‌ خبر داد و گفت: سعی ما بر تنوع بخشی به بسته‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری است.

به گزارش جارچی اخبار،احمد تجری با اشاره به آنکه فرآیند سرمایه‌گذاری یک فرآیند فرابخشی است، گفت: اگر بخواهیم سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری موفق باشد و در امورات سرمایه‌گذار تسریع شود، نیاز است که با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با این موضوع، ارتباط نزدیک و مناسبی داشته باشیم. همین موضوع سبب شد تا به سمت تبیین وظایف قانونی هریک از این دستگاه‌ها و عقد تفاهم‌نامه‌ها برویم.

او ادامه داد: برای آنکه بتوانیم موضوعات حوزه سرمایه گذاری در بخش گردشگری را در فضایی شفاف‌تر و مشخص‌تر پیش ببریم و پیگیری کنیم بر‌ آن شدیم تا برخی از مشوق‌های موثر در بخش سرمایه‌گذاری را فعال کنیم. یکی از بحث‌هایی که بر مشوق‌های سرمایه‌گذاری در گردشگری تاثیرگذار است، آن است که زمین‌هایی که در قالب اراضی ملی به سرمایه‌گذار واگذار می‌شود در زمان انتقال سند، با ارزش افزوده‌ای که توسط سرمایه‌گذار در قالب تاسیسات و زیربنای مجموعه صرف شده، آن ارزش افزوده برای سرمایه گذار حساب نشود بلکه در زمان انتقال سند مالکیت، ارزش زمین برابر شرایطی باشد که زمین در زمان واگذاری داشت اتفاق بیافتد.

تجری تاکید کرد: نه آنکه این نوع نگاه به بخش سرمایه‌گذاری و واگذاری زمین به سرمایه‌گذار صرفا تنها عامل اثرگذار باشد اما می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در جذب سرمایه‌گذار داشته باشد. اگر بتوانیم مشوق‌ها و ظرفیت‌های حمایتی که در مجموع سبب شود که سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، توجیه اقتصادی بیشتری داشته باشد قطعا سبب رونق سرمایه گذاری در حوزه گردشگری خواهد شد.

مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری تصریح کرد: یکی از آیتم‌هایی که در حوزه گردشگری مبنا قرار گرفته آن است که گاز مصرفی تاسیسات گردشگری از بخش صنعتی به بخش خدماتی انتقال یافته. جمعی از این اقدامات سبب می‌شود تا بسته‌ای از مشوق‌های سرمایه‌ای در بخش گردشگری آماده شود. باید فرصت‌ها و بسته‌های سرمایه‌گذاری را با تنوعی که در حوزه گردشگری هست آماده  کنیم. این نیاز دارد که بخش‌هایی ظرفیت‌های گردشگری که در حوزه نهادها و ارگان‌های مختلف اعم از شهرداری‌ها، سدها و آب‌بندان‌ها و… پارک‌ها و جنگل‌ها و… است را فعال کنیم. اکنون با تمام دستگاه‌ها از سازمان منابع طبیعی و محیط زیست گرفته تا شرکت منابع ملی آب، سازمان شهرداری‌های کشور و… تفاهم بسته‌ایم. ظرفیت‌های موجود را در مقیاس استان‌ها شناسایی و برای آنکه به ادبیات مشترکی دست یابیم، فرمت موجود را با سازمان سرمایه‌گذاری خارجی احصا و به ادبیات مشترک رسانده‌ایم. سعی ما جذب گردشگران خارجی و داخلی در حوزه گردشگری است و فرصت‌های لازم را شناسایی کرده‌ایم.

تجری درخصوص آینده بسته‌های سرمایه‌گذاری که سال‌هاست معرفی می‌شوند و وزارتخانه میراث بر روی آنها مانور تبلیغاتی می‌دهد نیز گفت: قطعا بخش‌هایی از این بسته‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران معرفی شده‌اند. همانند مناطق نمونه گردشگری که بیشتر آنها اکنون سرمایه‌گذار دارند و اکثرا در حال بهره‌برداری هستند.

او با تاکید برآنکه در رویکرد جدید تنوع بسته‌های سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد شد، ‌ادامه داد: ممکن است که سرمایه‌گذار صرفا علاقمند نباشد که در حوزه هتل یا اقامتی سرمایه‌گذاری کند. از این رو سعی  کردیم تا بسته‌های سرمایه‌گذاری را تنوع بخشیم و اکنون بسته‌های سرمایه‌گذاری مراکز تفریحی و سرگرمی پشت سدها، آماده است. بسته‌های سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های تاریخی نیز فراهم شده و علاوه بر بناهای تاریخی که در اختیار وزارت میراث است، بناهای تاریخی که در اختیار دستگاه‌های دیگر است و قابلیت واگذاری دارد نیز شناسایی شده است.

مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری درخصوص تسهیلاتی که برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز درنظر گرفته شده،‌ گفت: سازمان سرمایه‌گذاری خارجی زیر مجموعه وزارت اقتصاد در این حوزه ورود می‌کند و مشوق‌های لازم را ارائه می‌دهد. ما نیز سعی می‌کنیم در بخشی از حوزه گردشگری که به ما مربوط است، امورات را تسهیل کنیم. در این راستا، مجوزهایی که باید صادر کنیم و منابع مالی که ما می‌توانیم تامین کنیم، در صورت نیاز سرمایه‌ گذار خارجی به وام،‌ فراهم می‌کنیم. تسریع و تسهیل صدور مجوزها را نیز در نظر داریم.

به گفته تجری، بیشتر سرمایه‌گذاران داخلی حوزه گردشگری علاقه‌مند هستند در بخش هتل و اقامت سرمایه‌گذاری کنند. حتا منابع بانکی برای ارائه تسهیلات نیز به بخش اقامتی گرایش دارد. اما با ظرفیت سنجی‌های انجام گرفته در استان‌ها، رویکرد را به سمت مراکز تفریحی و سرگرمی بردیم و اولویت را به این بخش اختصاص دادیم تا توازنی بین بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری ایجاد شود.

او درخصوص تعداد و تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری ایران نیز گفت: سرمایه‌گذاران خارجی که تمایل داشته باشند در بخش گردشگری ایران سرمایه گذاری کنند اندک است.