کارشناس مسائل منطقه گفت: عربستان به دنبال آن است که نگذارد حقوق ماهانه نظامیان پرداخت شود تا از این طریق بتواند به جنگ لطمه وارد کند و اوضاع را به نفع خود جلو ببرد.

به گزارش جارچی اخبار، «مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به عدم توافق بر سر برقراری آتش‌بس در یمن اظهار کرد: در شرایط کنونی باید دانست که پرونده یمن نسبت به گذشته از پیچیدگی بیشتری برخوردار شده است. در سال‌های اخیر دو بار آتش‌بس در یمن تمدید شد اما حالا که قرار بود برای سومین بار این اتفاق رخ دهد، یکباره انصارالله موضوع شفاف خود را اعلام کرد. بر همین اساس شاهد بودیم روزهای اخیر انصارالله یمن آتش‌بس را قبول نکرد و حتی هشدارهای مشخصی درباره باز شدن جبهه‌های جدید درگیری در داخل یمن ارائه کرد. توجه داشته باشید که یکی از دلایل مخالفت انصارالله با آتش‌بس در یمن، عدم پرداخت حقوق ماهانه کارمندان این کشور بوده که حدود شش ماه به تعویق افتاده است.

وی ادامه داد: در این میان عربستان سعودی به دنبال آن است تا نگذارد حقوق ماهانه نظامیان پرداخت شود تا از این طریق بتواند به جنگ لطمه وارد کند و اوضاع را به نفع خود جلو ببرد. همین دو موضوع کوچک باعث شده تا انصارالله آتش‌بس را نپذیرد و در این رابطه حتی تهدید‌هایی از سوی این جریان علیه عربستان و امارات شکل گرفته است. آنگونه که مقامات نظامی صنعاء و همچنین سیاستمداران یمنی اعلام کرده‌اند، بدون شک شاهد باز شدن جبهه جدیدی از درگیری‌ها در یمن خواهیم بود. در این باید توجه شود که یکی دیگر از هشدارهای انصارالله در مورد غارت منابع انرژی یمن است. مقام‌های امنیتی و نظامی یمن بارها اعلام کردند غارتگران منابع کشور خود را به زودی از خاکشان بیرون خواهند کرد اما بحث اینجاست که در شرایط کنونی یمنی‌ها به دنبال ضربه زدن به امارات و عربستان در حوزه اقتصادی و صادرات انرژی هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: آنها به خوبی می‌دانند که پس از به وجود آمدن بحران اوکراین و همچنین بحران انرژی برآمده از این پرونده، کشورهای عربی تحت فشار غرب اقدام به تولید و فروش نفت و گاز بیش از حد مشخص شده خواهند بود و از این جهت اخلال در این روند میتواند ابزار فشاری علیه ریاض و ابوظبی باشد. در این راستا سفر اخیر فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن هم چندان موفقیت‌آمیز نبود و اساساً او نتوانست آنگونه که فکر می‌کرد موانع آتش‌بس را هموار کند. واقعیت این است که تحریم‌های اقتصادی علیه مردم یمن و همچنین تحریم علیه ساختارهای کلان و کلی این کشور روز به روز عمیق‌تر می‌شود و به همین دلیل انصارالله یمن به دنبال مقابله به مثل است. این جریان بارها اعلام کرده که با غارت منابع یمن مقابله خواهد کرد و به نظرم حالا انصارالله به دنبال نشان دادن واکنش تند است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه می‌بینیم اخیراً یکی از مقام‌های امنیتی امارات در عمان با مقامات انصارالله یمن دیدار می‌کند، موضوعی است که نشان می‌دهد ابوظبی هم از واکنش این جریان به شدت هراس دارد. توجه داشته باشید که اماراتی‌ها در جنوب یمن با کمک شرکت‌های اروپایی در حال قاچاق و فروش نفت یمن هستند و به همین دلیل است که انصارالله یمن گزینه نظامی و عدم تمدید آتش‌بس را انتخاب کرده است. این در حالی است که هیچگاه امارات و عربستان اعلام نمی‌کنند که چرا منابع مالی یمن آزاد نمی‌شود و این کشور همچنان در بحران اقتصادی قرار دارد. بر همین اساس به نظرم تهدیدهای نصرالله علیه عربستان و امارات جدی است و بدون تردید ساختار اقتصادی این دو کشور را هدف قرار خواهد داد؛ چراکه آنها صراحتاً اعلام کردند که احتمال دارد واکنش تندی نسبت به اقدامات هر دو کشور صورت دهند و در اینجا حتی به سرمایه‌گذاران هم هشدارهای جدی دادند.