مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: فاز نخست پروژه آبرسانی اضطراری به همدان به اتمام رسیده و این پروژه در حال حاضر در مرحله تست تأسیسات و رفع نواقص موجود است.

به گزارش جارچی اخبار، به نقل از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، «اتابک جعفری» افزود: پس از تصفیه آب در تصفیه‌خانه «شهید بهشتی» و اخذ تاییدیه کیفی از مراجع ذی صلاح، به مخازن شهر پمپاژ و در اختیار شهروندان شهر همدان قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به روند اجرایی پروژه آبرسانی اضطراری به شهر همدان، ادامه‌داد: در اقدامی جهادی اجرای خط انتقال بای‌پس و ساخت و تجهیز ایستگاه‌های پمپاژ بین‌راهی خط آبرسانی تالوار به‌منظور انتقال آب از این سد به‌عنوان یکی از ابرپروژه‌های آبرسانی در کشور با تخصیص اعتبار خاص در دولت سیزدهم و با اهتمام ویژه وزیر نیرو در دستور کار قرار گرفت تا پس از ۱۷ سال وقفه در عملیات اجرای این پروژه شاهد پیشرفت چشمگیر آن در چندماهه گذشته باشیم که برای تسریع در حل مشکل آب شرب شهروندان همدان، عملیات لوله‌گذاری، تجهیز ایستگاه‌های پمپاژ، نصب تأسیسات و غیره هم‌زمان با تست موارد فوق انجام شد.

جعفری گفت: تست تأسیسات اجرایی با سرعت قابل‌ملاحظه‌ای در حال انجام است و بخش اعظم خط انتقال مذکور، پیش‌ازاین به‌منظور انتقال آب از چاه‌های «خالق وردی» در دست بهره‌برداری بوده و نواقص سطحی یاد شده نیز به‌زودی رفع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان‌کرد: به‌موازات بهره‌برداری از پروژه یاد شده، آبرسانی به شهر همدان از محل چاه‌های استیجاری و کشاورزی با تلاش همکاران ما در شرکت آب و فاضلاب این استان و شرکت آب منطقه‌ای در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان‌داشت: بر همین اساس در این مدت تجهیز و بهره‌برداری بیش از ۷۰ حلقه چاه کشاورزی با اجرای ۴۵ کیلومتر خط انتقال به‌منظور تأمین آب شهر همدان عملیاتی شد، ضمن اینکه بر مبنای تعهدات اخیر، شرکت آب و فاضلاب استان مکلف به حفر ۱۷ حلقه چاه جدید شد که تاکنون ۱۱ حلقه از چاه‌های مذکور حفر و در حال تجهیز است که در ۴۸ ساعت آینده به ترتیب وارد مدار بهره‌برداری شهر همدان خواهد شد.

مدیرعامل آبفای کشور از تعهدات ایجاد شده برای شرکت آب منطقه‌ای استان مبنی بر حفر ۱۵ حلقه چاه جدید خبر داد و گفت: باتوجه‌به مجموعه اقدام‌های انجام شده پس از اتمام عملیات حفاری، این چاه‌ها نیز در آینده نزدیک وارد مدار بهره‌برداری خواهند شد.

جعفری افزود: با اقدام‌های انجام شده اکثر مخازن شهر با ذخایری که داراست از پایداری نسبی قابل قبولی برخوردار است که با ورود آب از سد تالوار بخش قابل‌توجهی از مشکلات آبرسانی به شهر همدان رفع خواهد شده و به‌طور قطع ساعت قطعی آب در شهر همدان به صفر تقلیل می‌یابد.

وی ضمن عذرخواهی از مشکلات پیش‌آمده برای شهروندان شهر همدان و تقدیر از صبوری مردم فهیم همدان، ادامه‌داد: بخش عمده تنش آبی ایجاد شده در همدان و دیگر نقاط کشور ناشی از کاهش نزولات آسمانی است که امیدواریم با بارش‌های سال جدید شاهد کاهش چشمگیر این بحران‌ها در سطح کشور باشیم.