پروازهای شرکت هواپیمایی افغانستان به ایران پس از حدود یک سال وقفه، درحالی از سرگرفته شد که فعالان گردشگری در ایران، لغو ویزا بین دو کشور را درخواست کردند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  ایسنا، افتتاح رسمی پروازهای شرکت هواپیمایی افغانستان به ایران، شامگاه گذشته (پنجشنبه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۱)‌ در حضور مسؤولان گردشگری، تعدادی از نمایندگان مجلس و رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا و همچنین کنسول و دیگر نمایندگان سفارت افغانستان و شرکت هواپیمایی «آریانا افغان» که یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی افغانستان به شمار می‌آید، درحالی انجام شد که پیش از این پرواز مستقیم بین ایران و افغانستان از سوی یک شرکت هواپیمایی ایرانی درحال انجام بوده است.

این شرکت هواپیمایی که از سال ۱۹۵۵ در افغانستان تاسیس شده و هم‌اکنون با ۵ هواپیما به ۱۱ مقصد بین‌المللی پرواز دارد، پیش از تحولات اخیر افغانستان پروازهایی به ایران داشت که به مدت یک سال متوقف شده بود. نماینده این شرکت به ایسنا گفت: این هواپیمایی نخستین پرواز خود را چهارشنبه گذشته، ۲۰ مهرماه به مقصد تهران انجام داده و قرار است از این پس، در روزهای سه‌شنبه پرواز کابل ـ مشهد ـ کابل، چهارشنبه پرواز کابل ـ تهران ـ کابل و جمعه پرواز کابل ـ مشهد ـ‌ کابل برقرار باشد.

هزینه بلیت یکطرفه این پروازها از پنج میلیون تا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

در مراسم یادشده که به منظور اعلام رسمی برقراری پروازهای یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی افغانستان به ایران برگزار شد، قرار بود معاون گردشگری حضور داشته باشد که به جای او، یحیی نقی‌زاده محجوب. مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری ـ حضور یافت. او در سخنانی گفت که در وضع موجود، هر اقدام مثبت و رو به جلو در گردشگری موجب خرسندی همه فعالان این صنعت می‌شود. توسعه گردشگری و پیشرفت این صنعت در کشور در گرو هماهنگی‌ها و انسجام در داخل است. از این رو، هرچه خطوط پروازی تقویت شود به تقویت صنعت گردشگری منجر خواهد شد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در وزارت میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی همچنین اظهار کرد: اولویت دادن به کشورهای همسایه و مسلمان به عنوان بازارهای هدف گردشگری، می‌تواند تحرک و پویایی در عرصه گردشگری کشور ایجاد کند.

نقی‌زاده در ادامه با اشاره به خسارت گردشگری در بحران‌ها از توافق با صندوق ضمانت صادرات ایران برای حمایت از آژانس‌های فعال در زمینه گردشگری ورودی در ریسک‌های سیاسی، خبر داد.

نماینده سفیر افغانستان نیز با بیان این‌که سفارت افغانستان از هیچ همکاری‌ با کشور دوست، ایران دریغ نخواهد کرد، درباره برقراری پروازهای این شرکت هواپیمایی گفت:‌ نام این شرکت از تمدن خراسان بزرگ گرفته شده است که متاسفانه در گذشته به خاطر مسائلی در افغانستان شرکت‌های رقیب خواستند به نحوی در پروازهای آن مشکلاتی ایجاد کنند اما می‌بینید که به حیات خود ادامه می‌دهد.

او همچنین به نمایندگی از سفارت افغاستان آمادگی برای همکاری در زمینه ویزا را با ایران ‌اعلام کرد.

چرا ویزا بین ایران و افغانستان لغو نمی‌شود؟

بنا بر اظهارات کنسولگری افغانستان، ویزای این کشور به مبلغ یکصد دلار یک روزه برای اتباع ایرانی صادر می‌شود، ‌ اما سختگیری‌های سفارت ایران در افغانستان برای صدور ویزا بارها باعث گِله اتباع و شهروندان افغانستانی شده است. از همین رو، حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ‌ پیشنهاد لغو ویزا بین ایران و افغانستان را مطرح کرد و از نمایندگان مجلس حاضر در این مراسم خواست که پیگیر این مطالبه باشند.

او گفت:‌ با افزایش پرواز بین ایران و افغانستان طبعا انتظار داریم سفارت‌ها در زمینه ویزا همکاری کنند، اما مساله این است چرا نباید با افغانستان لغو ویزا شویم؟ می‌دانید چقدر منافع هر دو کشور تامین می‌شود؟ اتباع دو کشور چقدر باید اذیت شوند؟ البته سفارت افغانستان در ایران همکاری‌های خوبی دارد و ویزا را یکی دو روزه صادر می‌کند، اما چرا با کشورهای دور که گاهی روابط چندانی هم نداریم، لغو ویزا هستیم، اما با کشور همسایه و دوست، لغو ویزا نیستیم؟

او درباره پرواز افغاستان نیز گفت:‌ نخستین پروازی که چهارشنبه گذشته از کابل به تهران نشست، تقریبا ظرفیت تکمیل بود و این پیام خوبی دارد. به‌زودی تعداد این پروازها بیشتر خواهد شد و احتمالا پرواز هرات هم برقرار می‌شود.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با اشاره به سفری که اخیرا به افغانستان داشته اشاره کرد و گفت:‌ افغانستان هم مثل ایران دچار تبلیغات سوء رسانه‌هاست. من از نزدیک افغانستان را دیده‌ام واقعا از آنچه رسانه‌ها می‌گویند، خبری نیست.

او سپس نمایندگان مجلس را که در این مراسم حاضر بودند، ‌خطاب قرار داد و به گرانی قیمت پروازها اشاره کرد و بازنگری درباره مالیات بر ارزش افزوده در صنعت هوایی را خواستار شد و گفت:‌ اگر قرار است مالیات بگیرید، دست‌کم قانونی این کار را انجام دهید، چرا حمل و نقل زمینی و دریایی معاف از مالیات بر ارزش افزوده است اما حمل و نقل هوایی معاف نشده، یک خطای قانونی صورت گرفته است.

در ادامه این مراسم، رفعت، نماینده شرکت هواپیمایی افغانستان گفت: این شرکت هواپیمایی قبلاً پروازهایی به مقصد تهران و مشهد داشت، بنا به مشکلاتی این پروازها متوقف شده بود. ازسرگیری دوباره این پروازها یقینا به نفع اقتصاد دو کشور است و عزیزان افغان و ایرانی از این صنعت بهره‌مند می‌شوند. تقاضا و درخواست ما از کلیه کسانی که می‌توانند در رونق این صنعت هوایی و گردشگری افغانستان کمک کنند این است که دریغ نکنند. یقینا این اتفاق باعث رشد و شکوفایی دو کشور می‌شود.

محمدرضا دشتی اردکانی ـ رییس فراکسیون گردشگری مجلس ـ، اقبال شاکری ـ‌ عضو کمیسیون عمران مجلس ـ و منصور شکرالهی ـ‌ عضو کمیسیون انرژی مجلس ـ در سخنانی بر آمادگی مجلس برای همکاری و حمایت از گردشگری و همچنین توسعه صنعت هوایی تاکید کردند.

سال‌ها ترسیدیم و به افغانستان سفر نکردیم!

اکبر غمخوار ـ‌ عضو جامعه تورگردانان ایران ـ‌ نیز با ارائه توضیحاتی درباره شاخصه‌های کشوری که می‌تواند مقصد گردشگری باشد، اظهار کرد:‌ در دسترس بودن یکی از این شاخصه‌هاست که شامل لغو روادید می‌شود. گاهی که درباره لغو ویزا بین ایران و افغانستان صحبت می‌شود این نگرانی را مطرح می‌کنند که این اقدام ممکن است به رسوب اتباع افغانستانی در ایران منجر شود، اما چه اشکالی دارد ویزا برای اتباعی که با گذرنامه، قانونی، منظم و با پرواز به ایران سفر می‌کنند، لغو شود؟ افغانستانی‌های متمولی در سراسر دنیا زندگی می‌کنند که می‌توان آن‌ها را به ایران جذب کرد.

او با اشاره به هشدارهایی که کشورهای اروپایی و آمریکایی درباره منع سفر به ایران داده‌اند، اظهار کرد:‌ معمولا تا گفته می‌شود «گردشگر» همه دنبال آدم‌هایی با چشم آبی و موبور هستند. باید این نگرش را تغییر دهیم. درحال حاضر کشورهای همسایه بهترین گردشگران برای ما هستند، ‌چون دیگران هر روز به یک بهانه بیانیه صادر می‌کنند که «به ایران سفر نکنید» ما که فرش قرمز برای آن‌ها نینداخته‌ایم، ایران مقصد گردشگری است اگر خواستند تشریف بیاورند. به هر حال ما این مشکلات را با کشورهای همسایه نداریم، آمارها هم نشان می‌دهد بیشترین گردشگران ایران از کشورهای همسایه هستند، زبان و فرهنگمان هم که مشترک است.

غمخوار همچنین گفت:‌ اگر این‌طور که تعریف می‌کنند افغانستان کشور امنی است، چرا نباید به آن سفر کنیم؟ شاید بزرگترین ظلمی که به افغانستان شد این بود که ما ایرانی‌ها مخصوصا ما که فعال گردشگری هستیم، ‌در این سال‌ها ترسیدیم و به این کشور سفر نکردیم.