وزیر نیرو گفت: ذخایر آب سدهای کشور کاهش چشمگیری داشته و تنها ۳۷ درصد ظرفیت آنها آبگیری شده است.

به گزارش جارچی اخبار، علی اکبر محرابیان سه‌شنبه شب و در حاشیه سفر خود به خراسان رضوی در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال شرایط خشکسالی بیشتر نمود دارد و در حال حاضر شاهد پاییزی هستیم که نسبت به سالهای قبل در خشکسالی رکورد زده است گر چه نا امید نیستیم از این که در روزها و ماه‌های آینده شاهد بارشهایی باشیم که تا حدی شرایط فعلی را جبران کند.

وی ادامه داد:مهرماه امسال که پشت سر گذاشته شد نسبت به شرایط طبیعی، ۸۰ درصد کاهش بارش داشتیم که در نوع خود بی‌نظیراست و موضوع مهم اکنون، مدیریت مصرف آب توسط مردم کشورمان با توجه به شرایط بارشی است.

وزیر نیرو گفت: با توجه به ذخایر سدها و آبهای زیرزمینی باید طوری برنامه ریزی شود که بتوان میزان تاب آوری شهرها را افزایش داد تا با بارشهای آینده، شرایط فعلی جبران شود.

محرابیان در خصوص تامین آب شرب شهر مشهد نیز افزود: ما بر اساس برنامه ریزی‌هایی که به خصوص برای کلانشهرها در نظر گرفته‌ایم، بدبینانه ترین شرایط را در نظر می‌گیریم مانند این که شرایط بارشی و خشکسالی بیشتر ادامه داشته باشد.

وی اضافه کرد: شهر مشهد کلانشهری است که جمعیت بسیاری در آن ساکن هستند و همچنین نزدیک به ۳۰ میلیون زائر برای زیارت بارگاه منور رضوی به این شهر سفر می‌کنند و بر همین اساس لازم است تا برنامه ریزی دقیقی برای تامین منابع آب صورت پذیرد و با فرض تداوم شرایط خشکسالی، طرح هایی احصاء شده که در شرایط اضطراری رفع تنش، به سرعت اجرا شود.

وزیر نیرو گفت: برای سال جاری آبی یعنی تا پایان شهریور ۱۴۰۲ بر همین اساس برنامه ریزی شده است و برخی طرح ها برای رفع تنش در نظر گرفته شده است و نیاز است که ۲ طرح بزرگ سد شوریجه و خط انتقال آب از شمال استان برای تکمیل پیگیری شود.

محرابیان افزود: برای فعال شدن طرح ها پیش بینی هایی صورت گرفته است و در روزهای آینده نشست تخصصی برای  برآورد و تامین اعتبار آنها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات این وزاتخانه برنامه ریزی برای تهیه ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر است که چهار هزار مگاوات خورشیدی آن در مراحل برگزاری مناقصه و شروع اجراست.

وزیر نیرو گفت:۲ هزار مگاوات نیز برای نیروگاههای بادی در کشور پیش بینی شده که با اخذ مجوز از شورای اقتصاد عملیات آن به زودی شروع خواهد شد و باقی تولید انرژی تجدید پذیر نیز توسط صنایع کشور پیگیری می‌شود.

محرابیان افزود: ساخت نیروگاههای تجدید پذیر طولانی نخواهد بود و از زمان شروع، بیشتر آنها در بازه‌های یک تا ۲ ساله به بهره برداری خواهند رسید.

وی همچنین در خصوص طرح نهصت ملی مسکن اظهار کرد: در قانون نهضت ملی مسکن و ماده سه آن برای تامین زیرساخت ها از جمله آب، برق و فاضلاب استفاده از منابع صندوق مسکن در نظر گرفته شده است و منتظر هستیم منابع این صندوق هر چه سریعتر تامین شود تا بتوانیم در حدود اعدادی که پیش بینی شده است امکان ایجاد زیر ساخت لازم فراهم شود.