وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۱۶۰ هزار شغل از ابتدای امسال تا کنون در بخش صنعت و معدن ایجاد شده است که تا پایان سال ۱۰۰ هزار شغل دیگر نیز در این بخش ایجاد می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار، سید رضا فاطمی امین در جمع خبرنگاران لرستان با اعلام این خبر افزود: برنامه‌ای برای واحد‌های نیمه تعطیل و کاملا تعطیل کشور تدوین شده است، البته ۱۶هزار واحد صنعتی تعطیل داریم که یک برنامه زمانبندی ایجاد کرده ایم که حداقل دو هزار واحد از آن‌ها را در طول سال بتوانیم فعال کنیم.

وزیر صمت با اشاره به رشد خوب تجارت خارجی کشور در شش ماهه نخست امسال گفت: در مقایسه با ۶ ماهه نخست سال گذشته، در این بخش ۱۳درصد رشد داشته ایم.
وی همچنین با اشاره به در پیش رو بودن پیمان اوراسیا، گفت: تا چند ماه آینده ایران هم به این پیمان ملحق می‌شود که این کشور‌ها ۱۸۰میلیون نفر جمعیت داشته و ۸۰۰ میلیارد دلار هم حجم تجارت آن‌ها است.
فاطمی امین افزود: کشور‌هایی که در بازار رقیب ما هستند در این پیمان‌ها حضور ندارند و تعرفه ما در این کشور‌ها صفر می‌شود و این می‌تواند جهش خیلی خوبی برای کشور ایجاد کند.
وزیر صمت با اشاره به پیمان سازمان همکاری شانگ‌های و پیمان‌های منطقه‌ای بین ایران و پاکستان، گفت: چند نمایشگاه در کشور روسیه در زمینه مصالح ساختمانی، مواد غذایی و قطعات خودرو برگزار شده است.
وی با اشاره به کیفیت خودرو‌های داخلی، اضافه کرد: کیفیت خودرو‌ها به قطعه سازان و خودروسازان و رابطه بین این دو بر می‌گردد. وقتی که نقدینگی به اندازه کافی نباشد و پول قطعه سازان به موقع داده نشود می‌تواند در کیفیت محصول مشکل ایجاد کند.
فاطمی امین گفت: الزاماتی را ایجاد کرده ایم، یکی از این الزامات این است که ۵۵ قطعه از خودرو که بسیار مهم هستند باید کد رهگیری داشته باشند که تا امروز بیش از ۳۰۰ میلیون کد رهگیری صادر شده است.
وزیر صمت تاکید کرد: وقتی کسی می‌خواهد قطعه‌ای را بخرد حتما کنترل کنند که آن قطعه کد رهگیری داشته باشد در غیر اینصورت یک کالای قاچاق، تقلبی و بی کیفیت است.
فاطمی امین درباره تاخیر در واگذاری خودروها، نیز گفت: هم اکنون معوقات ۲۰ درصد در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده که نتیجه افزایش تولید خودرو است، اما باز هم زیاد است و باید به جایی برسیم که معوقات به صفر برسند.
فاطمی امین در پاسخ به افزایش قیمت خودرو و واردات خودرو، افزود: تمرکز و اولویت ما خودرو‌های زیر ۱۰هزار دلار است که در این راستا از واحد‌های تولیدی معتبری ثبت سفارش‌ها در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه از شهریور سال گذشته کار‌های خوبی در حوزه معدن انجام شده است گفت: نخستین کار شناسایی ذخائر است که مشکل جدی ما این است که به خوبی از ذخایر معدنی کشور مطلع نیستیم.
وزیر صمت افزود: در این راستا همه معادن کشور که امکان و ظرفیت ذخائر معدنی دارند به سه منطقه تقسیم شده که در مناطق اول و دوم کار‌های اکتشاف را جزو اولویت قرار داده ایم.
وی با اشاره به مزایده معادن، ادامه داد: بیش از پنج هزار محدوده معدنی به صورت پرونده اکتشاف و جواز برداشت را در طول چهار ماه مزایده گذاشتیم که ۱۰هزار مزایده هم در بهمن امسال و خرداد سال آینده انجام می‌شود که این کار موجب فعال شدن تهمه ظرفیت‌ها می‌شود.
وزیر صمت درخصوص اصلاح قواعد فرآوری معدن، گفت: قبل از تیرامسال بیش از ۳۲۰ مصوبه داشتیم که متناقض و سبب ابهام بود و ممکن بود که باعث ایجاد رانت و فساد شود که همه آن‌ها را ابطال کرده و دستورالعمل ۸۰ صفحه‌ای برای کسانی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند صادر کردیم و در این راستا کسانی که کار فرآوری معدن می‌کنند در اولویت واگذاری قرار گرفتند.
فاطمی امین با اشاره به سفر به لرستان و شهرستان الشتر افزود: الشتر و دلفان بخش‌هایی از استان لرستان هستند که در حوزه صنعت عقب ماندگی‌هایی دارند. در قالب یک طرح کلان ملی با هدف ایجاد توازن سرمایه گذاری در مناطقی که ظرفیت‌های صنعتی و معدنی پایین دارند کار ویژه انجام می‌دهیم. به عنوان نمونه در الشتر، برای طرحی که به آن مفتول‌های استیل کورد می‌گویند و در تولید لاستیک‌های خودرو کاربرد دارد یک واحد پیش بینی شد و سه سرمایه گذار قوی فولاد مبارکه، شرکت توسعه مناطق و فلزات و یک شرکت خصوصی با هم شریک شده اند تا این واحد با ظرفیت اشتغالزایی بالا را احداث کنند.