دیوان عدالت اداری در حکمی نامه معاون وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر ممنوعیت صادرات برخی محصولات جالیزی را مغایر قانون دانست و ابطال کرد.

به گزارش جارچی اخبار،  دیوان عدالت اداری در حکمی دستور معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درخصوص ممنوعیت صادرات محصولات سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و بادمجان را مغایر با ماده ۲۳ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور دانست و آن را ابطال کرد.

لازم به ذکر است، در فروردین ماه امسال عباس عسگرزاده، معاون سابق وزیر کشاورزی، در نامه‌ای به مقدسی، رئیس گمرک جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به تحولات بازار‌های جهانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و افزایش تقاضای جهانی برای مصرف برخی کالا‌های کشاورزی، کاهش تعرفه وارداتی در کشور‌های همسایه و ضرورت تنظیم قیمت و بازار داخلی کشور، درخواست ممنوعیت صادرات محصولات سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و بادمجان را داده بود.

البته در همان زمان هم سخنگوی گمرک ایران گفت: به دلیل مباحث کارشناسی و فنی و تغییر نظر وزارت جهاد کشاورزی، این ممنوعیت به گمرک‌های اجرایی ابلاغ نشد.

وی افزود: ممکن است وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت صادرات را به افزایش تعرفه عوارض صادراتی تبدیل کند و بر اساس مباحث مطرح شده، محصولات گلخانه‌ای گوجه یا بادمجان نیز شامل محدودیت یا افزایش عوارض صادراتی نشود.

ابطال دستور معاون وزیر جهاد کشاورزی توسط دیوان عدالت اداری