‎مدیر بیست ‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با بیان اینکه در بخش قصه‌گویی به زبان اشاره برای اولین بار در استان اصفهان توجه ویژه‌ای شده که تعداد شرکت‌کنندگان نیز افزایش یافته است، گفت: این بخش در اصفهان بسیار مطلوب عمل کرده و مخصوص بزرگسالان ۱۸ سال به بالاست.

به گزارش جارچی اخبار، فلورا افشارزاده در نشست خبری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۲ کشوری که در آستانه نکوداشت ۲۵ آبان روز حماسه و ایثار برگزار شد، اظهار کرد: «قصه صدای زندگی است»، شعار محوری جشنواره امسال است.

وی افزود: امیدها وآرزوها ، غم‌ها و شادی‌ها، ایثار و ازخودگذشتگی و همچنین جهاد و مقاومت در عرصه‌های مختلف زندگی از جمله محورهای موضوعی این جشنواره به شمار می آید.

‎ مدیر بیست‌وچهارمین جشنواره قصه‌گویی منطقه ۲ کشوری عنوان کرد: ارتقای دانش نظری قصه‌گویی، هدف اصلی این دوره از جشنواره است. همچنین باید بدانیم قصه‌گویی بخش جدایی‌ناپذیر فرهنگ عامه بوده و تلاش برای زنده نگه‌داشتن این فرهنگ و آئین کهن، ضروری است.

وی تصریح کرد: اگر شیوه‌ها و روش‌های قصه‌گویی بروز رسانی نشود، در جدال با تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها کمرنگ می‌شود.

افشارزاده ادامه داد: در بخش بین‌الملل این جشنواره، تعامل و ارتباط بین قصه‌گویان ایران یا سایر کشورها و همچنین انتقال تکنیک‌ها و روش‌ها به‌عنوان یک هدف راهبردی و مؤثر مدنظر بوده است و دنبال می‌شود.

وی بابیان اینکه جشنواره دارای سه بخش ملی، دینی و آئینی و زبان اشاره است، اظهار کرد: دو بخش ملی و آئینی در گروه‌های سنی نوجوانان و بزرگ‌سالان که در بخش زبان اشاره، قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای و تولید پادکست در سایت جشنواره بارگذاری می شود  برگزار خواهد شد.

‎ مدیر بیست‌وچهارمین جشنواره قصه‌گویی منطقه دو کشوری افزود: بخش قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای در چهار دوره اخیر به جشنواره قصه‌گویی الحاق شده و همه گروه‌های سنی از خردسالان تا بزرگ‌سالان می‌توانند در این رویداد فرهنگی شرکت کنند.

قصه گویی بهترین وسیله برای تبیین ارزشهاست

‎ سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در ادامه نشست خبری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۲ کشوری گفت:در حال حاضر قصه گویی بهترین وسیله برای تبیین ارزش ها و ترویج فرهنگ دینی است.

وی در ادامه گفت:۷۹ قصه گو از استان‌های منطقه ۲ کشوری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مدت سه روز برگزاری اختتامیه جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به رقابت می‌پردازند و در نهایت ۱۳ نفر برتر به مرحله کشوری راه خواهند یافت.

منیره جعفری‎ افزود: تلاش مجموعه تلاشگران در کانون، بر بیان و نشر محتوای دینی و معنوی با استفاده از عنصر قصه‌گویی است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی جشنواره بیست‌وچهارم قصه‌گویی از تیرماه شروع شد، اظهار کرد: اختتامیه این دوره در شب بیست‌وپنجم آبان‌ماه،همزمان با روز ملی حماسه و ایثار مردم اصفهان و بر اساس محورهای ارزشی و حماسی همین روز بزرگ و بیادماندنی خواهد بود.

جعفری با بیان اینکه اصفهان به‌عنوان شهر دوستدار کودک شناخته می‌شود گفت: کانون پرورش فکری در این دوره شاهد همراهی و همکاری خوب استانداری، سازمان میراث فرهنگی، آموزش و پرورش، شهرداری اصفهان، حوزه هنری و صداوسیما بوده و امیدواریم برنامه ای در خور اصفهان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در تمام برنامه‌های اجرایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تربیت جایگاه ویژه ای دارد، افزود: همه مربیان و کارشناسان فعال در کانون‌های مختلف، تربیت را به‌عنوان یک اصل بنیادین رویکردهای خود در نظر دارند.

‎ سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان تاکید کرد: این استان به‌عنوان محور فعالیت‌های این دوره جشنواره قصه‌گویی در منطقه ۲ کشور، همه تلاش خود را برای هر چه بهتر برگزار شدن این رویداد بین‌المللی به‌کار گرفته است.

توجه به کیفیت و کمیت در جشنواره قصه‌گویی

معصومه قربانی، مسئول واحد آموزش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در ادامه این نشست، گفت: فعالیت‌های بخش پژوهشی جشنواره قصه‌گویی از تیرماه و پس از فراخوان کشوری آغاز شد و هدف اصلی این بخش، توجه به کیفیت‌بخشی و آموزش قصه‌گویی است.

وی خاطرنشان کرد: در همین رابطه، دوره‌های متعدد آموزشی، کارگاه‌ها و نشست‌های آموزشی قصه‌گویی برگزار شد؛ همچنین برخی مباحث مرتبط در سطح ملی، با حضور استادان و مدرسان مطرح کشوری در کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا شد.

مسئول بخش ملی جشنواره بیست‌وچهارم قصه‌گویی منطقه ۲ کشور ادامه داد: همه فعالیت‌های علمی، ارائه مقاله، کتاب، تألیفات و ترجمه، پایان‌نامه و رساله‌های دانشجویی با موضوع قصه‌گویی در بخش پژوهشی جشنواره لحاظ شده است.

وی گفت: شیوه‌نامه این بخش علمی برای ۷۵ مرکز آموزش عالی و دانشگاه‌های سراسر استان اصفهان ارسال شده تا بتوانند در این رویداد فرهنگی شرکت کنند.

قربانی اظهار کرد: اختتامیه بخش علمی جشنواره قصه‌گویی هم‌زمان با هفته پژوهش در اواخر آذرماه برگزار خواهد شد.

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در منطقه ۲ کشوری به میزبانی اصفهان با همکاری نهادها و سازمان‌هایی از جمله صداوسیما، حوزه هنری، سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان، اداره کل آموزش‌وپرورش، استانداری، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روزهای بیست‌ودوم تا بیست‌وچهارم آبان‌ماه، در باشگاه فرهنگیان شماره ۳ اصفهان برگزار خواهد شد.