کارشناس اقتصادی گفت: به منظور توجه به امنیت غذایی کشور و از زمان استقرار دولت سیزدهم تا پایان مهر ماه ۱۴۰۱ هم‌زمان با توجه دولت به تولید تراکتور داخلی، نزدیک به ۷۰ هزار دستگاه تراکتور جاده‌ای به ارزش یک میلیارد و ۶۳۴ میلیون دلار وارد کشور شد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، سید روح اله لطیفی اظهار داشت: تامین تراکتور در سال‌های اخیر یکی از مشکلات بخش کشاورزی برای بهره‌وری مناسب بوده که با وجود تولید داخلی به دلیل فرسودگی تراکتورهای موجود و نیاز به نوسازی و تراکتورهای موجود و افزایش سطح زیر کشت زمین‌های کشاورزی به عنوان یکی از مشکلات مهم قلمداد شده است.

وی افزود: موضوعی که برای تعادل بخشی به تقاضای بالای آن، علاوه بر افزایش ظرفیت تولید در داخل، علاجش تامین کسری از طریق واردات بوده، سیاستی که دولت سیزدهم برای تقویت امنیت غذایی و توسعه کشاورزی نیز آن را در پیش گرفته است.

لطیفی خاطرنشان کرد: واردات تراکتور در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۵ هزار و ۶۰ دستگاه بوده که ۳۸ هزار و ۲۹۱ دستگاه آن از ابتدای شهریور یعنی استقرار دولت سیزدهم تا پایان سال وارد کشور شده است که واردات آن در کل سال ۹۹ حدود ۵۹۵ دستگاه بوده و عملاً در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ نزدیک به ۷۶ برابر بیشتر تراکتور جاده‌ای وارد کشور شده است.

وی تاکید کرد: در هفت ماهه سال ۱۴۰۱ نیز بیش از ۳۱ هزار و ۵۱۲ دستگاه تراکتور جاده‌ای به ارزش ۷۰۸ میلیون و ۳۹۴ هزار دلار، تراکتور جاده‌ای با کد تعرفه ۸۷۰۱۲۰۰۰ وارد کشور شده که در مقایسه با ۷ماهه نخست سال ۱۴۰۰ رشد ۳۶۵ درصدی در وزن و ۴۴۶ درصدی در ارزش داشته است.

وی تاکید کرد: بنابراین با توجه ویژه دولت سیزدهم و از ابتدای شهریور سال ۱۴۰۰ تا پایان مهرماه سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰ هزار دستگاه تراکتور جاده‌ای به ارزش یک میلیارد و ۶۳۴ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۸۴ دلار وارد کشور شده است در صورتی که در سال ۹۹ حدود ۵۹۵ دستگاه تراکتور به ارزش هشت میلیون و ۸۷۵ هزار و ۸۸ دلار، در سال ۹۸ حدود ۲۰۶ دستگاه به ارزش دو میلیون و ۷۰۷ هزار و ۷۲۵ دلار، در سال ۹۷ نیز ۴۱۰ دستگاه به ارزش پنج میلیون و ۹۵۹ هزار و ۴۰۵ دلار و یک هزار و ۶۴۵ دستگاه در سال ۹۶ به ارزش ۲۱ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۵۶۲ دلار وارد کشور شده بود.