معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۹۰ درصد از اراضی کشاورزی تا ۱۰ سال آینده به کمتر از ۳ هکتار می رسد.

به گزارش جارچی اخبار، علیرضا مهاجر در جلسه الگوی کشت که امروز ۵ آذر ماه در استانداری خراسان شمالی برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از مصیبت های موجود در حوزه کشاورزی اراضی خرد است، اظهار کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی در کشور کمتر از ۵ هکتار وسعت دارد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح الگوی کشت از دهه ۵۰ در کشور مطرح است، افزود: علت اصلی آن این است که در یک سال سطح زیر کشت برخی از محصولات بالا می رود و قیمت آن ها کاهش می یابد و در یک سال سطح زیر کشت افزایش و قیمت آن ها کاهش می یابد و ما با کمبود و یا بیش بود برخی از محصولات کشاورزی مواجه هستیم.

مهاجر ادامه داد: از سوی دیگر با شرایط خشکسالی نیز مواجه هستیم و این امر ضرورت اجرای الگوی کشت را بیشتر می کند و به همین دلیل مجلس تصمیم گرفت تا اجرای الگوی کشت را ابلاغ کند.

وی با اشاره به اینکه الگوی کشت را بر ۳ پایه برنامه ریزی کرده ایم، بیان کرد: الگوی کشت بر اساس نیاز، اقلیم و اقتصاد کشور برنامه ریزی شده است.

وی توضیح داد: ۷۰ درصد تولید کشور در بخش کشاورزی در حوزه زراعت است و از ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی تولید شده، ۹۰ میلیون تن در حوزه زراعت است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر  ۹ تا ۹.۵ میلیون تن گندم نانوایی و ۵.۵ میلیون تن سیب زمینی نیاز کشور است که در داخل تامین می شود و نیاز کشور به برنج ۳ میلیون تن است که از این میزان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید و مابقی وارد می شود.

وی با بیان اینکه تولیدات کشور بر اساس اقلیم در نظر گرفته می شود، افزود: در اقلیم نیز هوا، آب، خاک و نیروی انسانی در نظر گرفته می شود.

وی در ادامه با تصریح بر اینکه میزان مواد آلی موجود در خاک به شدت کاهش یافته است، ادامه داد: یکی از دلایل اصلی آن بیرون کردن کاه و کلش از مزارع کشاورزی برای تامین علوفه مورد نیاز دام است و این امر سبب شده تا رطوبتی در خاک باقی نماند.

به گفته مهاجر، ۷۰ تا ۸۰ درصد از الگوی کشت به طور طبیعی در کشور در حال اجرا است و ما بر روی ۲۰ تا ۳۰ درصد باقی مانده برنامه ریزی انجام می دهیم.

وی تاکید کرد: در واقع اختیار اجرای الگوی کشت با وزارت جهاد کشاورزی نیست؛ این وزارتخانه دبیری اجرای این طرح را برعهده دارد و وزارت کشور و استانداران هر استان محور اصلی اجرای این طرح هستند.