دولت‌های اتحادیه اروپا نتوانستند درباره سقف قیمت برای صادرات دریابرد نفت روسیه به توافق برسند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایسنا، یک دیپلمات اروپایی به رویترز گفت: توافقی در کار نیست. متن حقوقی اکنون مورد توافق قرار گرفته اما لهستان همچنان با قیمت تعیین شده، موافقت نمی‌کند. با این که مکانیزم سقف قیمت قرار است از پنجم دسامبر اجرایی شود اما هیچ تاریخ جدیدی برای مذاکرات تعیین نشده است.

دیپلمات‌های لهستانی گفتند: اگر توافقی درباره پیشنهاد گروه هفت برای سقف قیمت تا دوشنبه آینده وجود نداشته باشد، اتحادیه اروپا تدابیر شدیدی که اواخر ماه مه تصویب کرده بود و شامل ممنوعیت تمامی واردات نفت خام روسیه از پنجم دسامبر و ممنوعیت واردات فرآورده‌های نفتی روسیه از پنجم فوریه است را به اجرا خواهد گذاشت.

مجارستان و دو کشور دیگر واقع در اروپای مرکزی از ممنوعیت واردات نفت روسیه از طریق خط لوله، معافیت گرفته‌اند.

کشورهای گروه هفت برای حفظ عرضه نفت روسیه در بازار جهانی و جلوگیری از شوک عرضه و محدود کردن درآمد نفتی مسکو، نسخه ملایم‌تری از ممنوعیت اتحادیه اروپا را پیشنهاد کردند و پیشنهاد دادند اتحادیه اروپا و مشتریان دیگر به خرید نفت روسیه در یک سقف قیمت مشخص، ادامه دهند. این گروه سقف ۶۵ تا ۷۰ دلار را برای خرید هر بشکه نفت از روسیه پیشنهاد کرده است اما لهستان و بعضی دیگر از کشورها می‌گویند این سقف قیمت به مسکو ضربه نمی‌زند زیرا نفت روسیه هم اکنون پایین ۶۳ دلار و ۵۰ سنت معامله می‌شود.

مسکو با هزینه پایین تولید نفت که حدود ۲۰ دلار برآورد شده است، از صادرات نفت، سود بسیار بزرگی می‌برد. لهستان، لیتوانی و استونی خواستار سقف قیمت ۳۰ دلار برای نفت روسیه هستند.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا اظهار کرده است: لهستانی‌ها درباره قیمت، کاملا سازش ناپذیر هستند و گزینه قابل قبولی پیشنهاد نمی‌کنند. واضح است که نارضایتی فزاینده‌ای نسبت به موضع لهستان وجود دارد.

یونان، قبرس و مالت خواستار سقف قیمت بالاتر یا شکلی از جبران برای ضرری هستند که احتمالا صنعت کشتیرانی این کشورها متحمل خواهد شد.

هدف از اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه، ممنوع کردن شرکتهای کشتیرانی، بیمه و بیمه اتکایی از فراهم کردن خدمات برای صادرات نفت روسیه است که بالاتر از قیمت تعیین شده توسط کشورهای گروه هفت و هم‌پیمانانشان فروخته می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی و بیمه جهان در کشورهای گروه هفت مستقر هستند. از این رو، تعیین سقف قیمت، فروش نفت را برای روسیه بسیار دشوار خواهد کرد. نفت، بزرگترین صادرات روسیه است و این کشور حدود ۱۰ درصد از نفت مورد نیاز جهان را تامین می‌کند.