معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: یکی از اقدامات وزارتخانه برای تقویت جایگاه صنایع‌دستی و حمایت از صنعتگران این است که ۵۲ قلم ملزومات هتل‌ها از صنایع‌دستی استان‌های مختلف تأمین شود.

 به گزارش جارچی اخبار، به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مریم جلالی دهکردی (معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) که به خراسان جنوبی سفر کرده است، با جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی، دیدار کرد.

جلالی در این دیدار گفت: با رایزنی‌هایی که با هتل‌های پنج ستاره صورت گرفته از آن‌ها خواسته‌ایم در هر هتل یک اتاق ایران داشته باشیم. برای نمونه حوله حمام تولیدی خراسان جنوبی را که دست‌بافته زنان این منطقه است را برای این اتاق‌ها پیشنهاد داده‌ایم. با اجرای این طرح، هر مسافر با حضور در این اتاق، عملاً با صنایع‌دستی کل کشور آشنا می‌شود و این مهم یک نوع معرفی صنایع‌دستی استان‌ها است.

وی ادامه داد: با شرکت شهرک‌های صنعتی کشور هم صحبت شده که سوله‌های خالی شهرک‌ها در اختیار صنعتگران قرار گیرد و نواحی صنایع‌دستی در نزدیک شهرها راه‌اندازی شود.

جلالی با بیان اینکه درخصوص تخصیص اعتبارات ویژه از محل تبصره‌های ۱۶ و ۱۸ به صنعتگران صنایع‌دستی هم پیگیری شده است، تأکید کرد: با توجه به اینکه صنایع‌دستی با اندک اعتبار ایجاد می‌شود و آورده‌های فراوانی به همراه دارد لذا باید سعی کنیم سهم خود را از اقتصاد بگیریم.

جلالی دهکردی بیان کرد: تنها ۲ درصد فعالان و شاغلان صنایع‌دستی ما زیر ۱۸ سال سن دارند، لذا حوزه‌های متولی از جمله فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش باید برای ارتقای این جایگاه و افزایش این آمار نقش‌آفرینی کنند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: همچنین ۴۴ درصد فعالان صنایع‌دستی در سطح کشور بالای ۵۰ سال سن دارند که زنگ خطری در این حوزه محسوب می‌شود. یکی از راهکارهای جبران و اصلاح این آمار و کم شدن فاصله بین نسلی در حوزه صنایع‌دستی توجه به مشوق‌های اجتماعی و فرهنگی است.

جلالی اظهار داشت: تصویر ما از صنایع‌دستی در حال حاضر ویترینی است در حالی که باید برنامه‌ریزی کنیم تا صنایع‌دستی در سبد خرید خانواده‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

معاون صنایع‌دستی کشور با تأکید بر اینکه صنایع‌دستی به معیشت قومیت‌های مختلف ما گره خورده است تصریح کرد: هویت هر منطقه در صنایع‌دستی تجلی پیدا می‌کند و در حقیقت صنایع دستی، هویت بنیان است.

او عنوان کرد: بدون شک اگر صنایع‌دستی به حوزه‌های تحقیقاتی و پژوهشی گره بخورد به دلیل ثمره دانش بنیانی آن، علیرغم هزینه‌های کم اما ارزش افزوده بالایی داشته و نتیجه خوبی خواهد داشت.

او یادآور شد: صنایع‌دستی همچنین می‌تواند با ایجاد اشتغال، به سهم تولید ناخالص ملی کمک کند و در صادرات محصولات کشور سهمی بسزایی داشته باشد. رونق صنایع‌دستی و ارتقای جایگاه فعلی، هم‌افزایی و همگرایی همه حوزه‌ها را می‌طلبد.

او خراسان جنوبی را از قطب‌های صنایع‌دستی کشور دانست که در جهان هم مطرح است و گفت: این استان، ظرفیت‌های فوق العاده‌ای در حوزه صنایع دستی دارد که باید پاس داشته شود.

جلالی با اشاره به برخی توانمندی‌های خراسان جنوبی در حوزه صنایع‌دستی، تصریح کرد: صنعت نساجی این منطقه می‌تواند توسعه یابد و به بازارهای جهانی وصل شود.

وی از نمایشگاه سراسری صنایع دستی و حضور صنعتگران استان‌های مختلف به عنوان یک فرصت برای خراسان جنوبی یاد کرد و اظهار داشت: هر کدام از این صنعتگران که از ۲۷ استان به خراسان جنوبی آمده‌اند، یک سفیر برای خراسان جنوبی خواهند بود و در معرفی ظرفیت‌های این استان، نقش بسزایی دارند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه از موزه‌ها به عنوان ویترینی برای عرضه زنجیره ارزش صنایع دستی یاد کرد و گفت: کارکرد موزه‌ها از حالت ثابت و استاتیک خارج و پویا و داینامیک شده است.

او با بیان اینکه در یک موزه پویا پنج حس مراجعه کننده وجود دارد، ادامه داد: در این موزه شرایط به گونه‌ای است که هر مراجعه کننده می‌تواند فروشگاه، نمایشگاه، واحد تولیدی و سایر موارد را از نزدیک ببیند و با اقوام، آداب، رسوم، موسیقی و سنن قومیت‌های مختلف آشنا شود.

خراسان جنوبی پتانسیل‌های گردشگری و صنایع دستی فوق العاده‌ای دارد

همچنین استاندار خراسان جنوبی نیز در این دیدار گفت: صنایع‌دستی برای سودآوری و رونق بیشتر باید به دنبال بازارسازی با توجه به ذائقه بازار، به‌روز شدن و هم‌افزایی باشد.

جواد قناعت افزود: خراسان جنوبی در کنار ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری و آثار تاریخی و باستانی، دارای صنایع دستی بسیار خوب و قابل توجهی است.

او تصریح کرد: تاکنون خراسان جنوبی با ظرفیت‌های معدنی و کشاورزی آن معرفی و شناخته شده است در حالیکه در کنار آن، پتانسیل‌های گردشگری و صنایع دستی فوق العاده‌ای نیز وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: امیدواریم در دولت سیزدهم و با نگاه ویژه‌ای که به صنایع دستی شده است این حوزه بیش از گذشته رونق بگیرد.

او عنوان کرد: در سفرهای شهرستانی ما بازدید از مناطق گردشگری و آثار تاریخی جایگاه ویژه‌ای دارد و بنا به ضرورت در هر سفر برای بهبود شرایط میراث فرهنگی مناطق مختلف، اعتباراتی اختصاص می‌یابد.

قناعت گفت: همچنین برای رونق صنایع‌دستی و کمک به اقتصاد صنعتگران، مدیران دستگاه‌های اجرایی استان مکلف شده‌اند در بسته‌های اهدایی به مهمانان خاص خود، صنایع دستی را ویژه ببینند.

او ادامه داد: به عنوان مثال در سفر سفیر قرقیزستان به استان که ابتدای هفته انجام شد سفره آردی، هدیه ویژه استان خراسان جنوبی به سفیر قرقیزستان بود.