نوجوانان شهر، بی‌واسطه با مسئولان اصفهان گفت‌وگو کردند

به گزارش جارچی اخبار و به نقل از اداره ارتباطات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، شهردار اصفهان در نشست بی‌واسطه نوجوانان نصف جهان با مسئولان شهری اظهار کرد: خدا را شاکرم که فرصت دست داد امروز در خدمت نوجوانان باشیم، صحبت‌های نوجوانان، دغدغه‌های این نسل است و می‌توان بسیاری از موارد را از زاویه دید و نگاه آن‌ها شنید.

علی قاسم زاده در پاسخ به دغدغه یکی از نوجوانان در خصوص لزوم کاهش سن کسب مجوزها و واگذاری بسیاری از امکانات به نوجوانان بیان کرد: تحقیق کنید و سنی را پیشنهاد دهید. مسیر این موضوع از مجلس و تصمیم‌گیران کلان کشور می گذرد، اما می‌تواند پیشنهاد آن از این جا شکل بگیرد.

وی ادامه داد: این مساله در حوزه قانون گذاری است. برخی معتقدند سن بلوغ را باید درنظر گرفت اما حقوق دانان  معتقدند ۱۸ سالگی سن واگذاری امکانات به نوجوانان است. می‌توان جلسه‌ای با نمایندگان مجلس پیش بینی شود و در آن جلسه براساس مستندات از پیش تعیین شده از نظر خود دفاع کنید.

شهردار اصفهان در خصوص دغدغه یکی از نوجوانان درباره لزوم میدان دادن بیشتر به این قشر، افزود: رهبر معظم انقلاب بیانیه گام دوم انقلاب را مطرح کردند، شما نوجوانان بودید که سرود سلام فرمانده را خواندید، خود شما به میدان بیایید و ما در حوزه مدیریت شهری راه را برای شما نوجوانان باز می‌کنیم.

قاسم زاده در خصوص پویش‌ روز بدون خودرو بیان کرد: اگر به مردم بگوییم از خودرو استفاده نکنید باید قبل از آن حمل و نقل عمومی را سامان بدهیم. ما به دنبال این هستیم زمان انتظار در ایستگاه اتوبوس را به ۵ دقیقه برسانیم. در صورتی که موفق به پیاده سازی اهداف خود در این زمینه شویم می‌توانیم به تحقق شهر پاک امیدوار شویم.

مصطفی نباتی نژاد عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه سعی خواهم کرد به نمایندگی از نسل جوان پیگیر امور این حوزه باشم، اظهار کرد: با حضور در کنار شما، در تونل زمان قرار می‌گیریم و به دوران نوجوانی خود سفر می‌کنیم.

وی افزود: امروز آماده شنیدن دغدغه‌ها و دیدگاه‌های نوجوانان هستیم، علاقه‌مند هستیم که رویه‌های غلط حکمرانی که شما نوجوانان نسبت به آن دغدغه دارید را اصلاح کنیم.

 عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: در زمان نوجوانی ما اینگونه جلسات کمتر برگزار می‌شد اما امروز این عزم وجود دارد که مسیر مشارکت اقشار مختلف در اداره شهر ایجاد شود.

وی با بیان اینکه شهروندان باید احساس موثر بودن داشته باشند و از نقش و جایگاه آنها در مدیریت شهر استفاده شود، گفت: در تخصیص بودجه و منابع و اولویت‌های حوزه فرهنگی شهر، نوجوانان جایگاه ویژه‌ای دارند.

نباتی نژاد با اشاره به مطرح شدن مطالبات نوجوانان و ایده‌های آن‌ها افزود: جسارت و صراحت نوجوانان در بیان دغدغه‌ها نشان از این دارد که می‌توانیم به بیان و حل مشکلات امید داشته باشیم و این مرتبط با همان اصل امیدآفرینی است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به باشگاه شهراندیشان گفت: قبل از این باشگاه نخبگان به سن و قشر خاصی محدود می‌شد اما امروز هرکس از هر سن و جنس و قشری می‌تواند دغدغه‌ها و ایده‌های خود را برای حل مشکلات شهر بیان کند.

وی در خصوص رویدادهای شهرجو اظهار کرد: استفاده از دیدگاه‌های دانشجویان در مسائل مدیریت شهری با نگاه فرهنگی در این طرح مطرح است که نتیجه آن را در دهه‌های آینده خواهیم دید.

مجتبی شا‌مرادی معاون فرهنگی شهردار اصفهان در این نشست با بیان اینکه خوشحالم که دومین نشست بی واسطه نوجوانان با مسئولان شهر را امروز شاهد هستیم، اظهار کرد: قول داده‌ایم شنوای صحبت‌های نوجوانانی باشیم که در جلسه قبل موفق به بیان نظرات خود نشدند.

وی با تشکر از برگزارکنندگان این نشست گفت: حضور اعضای شورا در این جلسه باعث خواهد شد که نکات و دغدغه‌ها به شورا منتقل شود تا در تصمیم گیری‌های حوزه شهر موثر واقع گردد.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: جلسات بی واسطه با مسئولان شهر را ادامه خواهیم داد، زیرا همفکری متقابل به ارتقای این جلسات کمک می‌کند و محصول آن می‌تواند مدیریت شهری و استان را از نگاه نوجوانان بهره مند سازد.

وی در پاسخ به سؤال یکی از نوجوانان در خصوص کمبود سرویس مدارس گفت: میدل‌باس‌ها خریداری و وارد چرخه حمل و نقل شده است. اگر تعدادی از دانش آموزان هم مسیر باشند از این میدل باس‌ها می‌توان به عنوان سرویس مدارس استفاده شود و این آمادگی در مدیریت شهری وجود دارد.

شاه‌مرادی با اشاره به فرهنگسرای رسانه بیان کرد: یکی از وظایف این فرهنگسرا توانمندسازی کسانی است که مراحل مقدماتی در حوزه رسانه را طی کرده‌اند. خبرنگاران خبرگزاری پانا اگر نیاز به ارتقا مهارت و کسب آموزش دارند می‌توانند از ظرفیت این فرهنگسرا استفاده کنند.

وی در پاسخ به سؤال یکی از نوجوانان در خصوص تاخیر در تردد اتوبوس‌ها و شلوغی آن، با اشاره به سامانه اصرو گفت: اکثر قابلیت‌های این سامانه فعال است و سایر موارد نیز رفته رفته فعال خواهد شد.

معاون فرهنگی شهردار با اشاره به تلاش مدیریت شهری برای خرید اتوبوس بیان کرد: هر دستگاه اتوبوس حدود ۸ میلیارد تومان قیمت دارد اما شهرداری توانسته رقم بالایی را برای خرید اتوبوس اختصاص دهد که به مرور وارد ناوگان حمل و نقل می‌شوند.

وی درباره برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اظهار کرد: در هفته پیش رو اخبار خوب و رسمی در خصوص جشنواره فیلم کودک و نوجوان خواهیم شنید و برنامه ریزی‌هایی در این زمینه انجام شده است.