مدیر کل آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در شاخص های فرسایش خاک ایران جزو کشورهای بحرانی است ، گفت:میزان فرسایش خاک در کشور سه برابر میانگین جهانی است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران علیرضا پرستار در پنجمین همایش تخصصی خاک که دردانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد،افزود : ۹۵ درصد مواد غذایی انسان وابسته به خاک است،مدیریت خاک باید داشته باشیم.
وی با بیان اینکه تنوع زیستی در خاک یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر امنیت غذایی است ،گفت: تامین امنیت غذایی و آینده پایدار در گرو حفظ خاک است.
پرستار اضافه کرد: خاک های سالم قادر به حفظ بهره وری، تنوع زیستی و خدمات محیط زیست در اکوسیستم های خشکی هستند، شور شدن خاک یکی از چالش های عمده عصرحاضر است که مانع تحقق امنیت غذایی و محیط زیست پایدار می شود .
مدیر کل آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در شاخص های فرسایش جزو کشورهای بحرانی هستیم، گفت: هدف از برگزاری برنامه های روز جهانی خاک، افزایش آگاهی و حمایت اجتماعی است.
پرستار اظهار کرد: تنوع زیستی، کشاورزی حفاظتی، جلوگیری از فرسایش، افزایش ماده آلی و مدیریت پایدار خاک از جمله موضوعاتی است که در قانون برای حفاظت از خاک آمده است.
همایش تخصصی خاک با هدف برگزاری دوره های آموزشی فنی و روز مزرعه، مشارکت اقشار مختلف جامعه بویژه کشاورزان، ایجاد ظرفیت در بین همکاران و علاقمندی به موضوع خاک، استفاده از ظرفیت های سایر دستگاه ها بویژه آموزش و پرورش، تشویق و ترغیب رسانه ها برای تولید محتوای خاک برگزار شده است.

لزوم ارتقاء فناوری در حوزه خاک ورزی حفاظتی مازندران

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به پنجم دسامبر و ۱۴ آذرماه به عنوان روز جهانی خاک، گفت : سرشت و حیات همگان به خاک بستگی دارد به گونه ای که ۹۵ درصد تولیدات غذا وابسته به خاک است.
حسن عنایتی گفت: خاک جایگاه مهمی در کره زمین دارد و تقاضای غذا در حال افزایش است درحالی که شاهد کاهش سرانه زمین هستیم.
وی بیان کرد: خاک در موجودیت حیات بشری نقش بسزایی دارد و امنیت غذایی، فراوانی و دسترسی پایدار و سالم به غذا به حوزه خاک بر می گردد و اگر خاک باکیفیت داشته باشیم غذای باکیفیت تولید می شود و به دنبال آن سلامت جامعه ارتقاء یافته و هزینه سرانه جامعه کاهش پیدا می کند.
وی اظهار کرد: از ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار اراضی استان حدود ۱۹ درصد برابر با ۴۷۰ هزار هکتار هر ساله تحت کشت قرار می گیرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: اگرچه میانگین بارندگی کشور ۲۲۸ میلی متر و در مازندران ۶۰۰ میلیمتر است و از شرایط بهتری در بارندگی برخوردار هستیم اما در حوزه خاک نتوانستیم خاک را در مقیاس بهره وری ارتقا دهیم.
عنایتی بیان کرد: چند عامل محدود کننده در خاک از جمله فرسایش بادی، آبی، تغییر کاربری، آلودگی خاک، حاصلخیزی خاک، ‌آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش حاصلخیزی این عنصر ارزشمند تاثیرگذار است.
این مسوول کشاورزی مازندران با بیان این که باید از روش ها و مدل های جدید و تکنولوژی روز دنیا بهره گیری کنیم و نفوذ فناوری را در حوزه خاک ارتقا دهیم، ادامه داد: مازندران جزء استان هایی است که غذای کشور را تامین می کند و بر این اساس باید اراضی و حاصلخیزی خاک مازندران جز اولویت‌ها قرار گیرد.

کشاورزی پایدار با عملیات خاک ورزی محقق می شود

رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز با بیان اینکه امسال شعار روز جهانی خاک، با «خاک، سرآغاز غذا» نامگذاری شد که بسیار پرمعناست، گفت: در فرهنگ ما خاک فرهنگ زندگی است و ضامن تداوم زندگی ما، حفظ خاک است.
اسدالله تیموری ادامه داد: وضعیت خاک در دنیا و کشور مطلوب نیست و ایران در بسیاری از شاخص های خاک ورزی نسبت به دنیا عقب است و این یدان معنی است که خاک کشاورزی ماز سریع تر در حال رسیدن به بحران است.
تیموری اظهار کرد: امروزه کشاورزی حفاظتی باید با دقت بیشتری در استان انجام شود تا امنیت غذایی و زیست دچار مشکل نشود.
وی با بیان اینکه سند توسعه آب و خاک در مازندران تدوین شد و به حفاظت خاک در این سند پرداخته است ، افزود: در این سند به تغییرات کیفیت خاک هم اشاره شد.
رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بیان کرد: مازندران نگین کشاورزی ایران است و به تبع آن باید به بستر خاک هم توجه شود تا دچار ضرر تاریخی نشویم و به کشاورزی پایدار دست پیدا کنیم.

استان مازندران با تولید ظرفیت ۷۲ نوع از تولیدات محصولات کشاورزی به مقدار هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن ،حدود ۱۱درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.