رئیس موسسه تحقیقات آب و خاک کشور گفت: در خوشبینانه ترین حالت ممکن هر ساعت ۱.۲ هکتار و در سال بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشور تغییر کاربری می یابد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، هادی اسدی رحمانی روز یکشنبه در “همایش بزرگداشت روز جهانی خاک” در شیراز بیان کرد: پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز در کشور نیازمند زمین هستند، نمی‌توان جلوی سیاست‌های توسعه عمرانی، صنعتی و مسکن را گرفت.

این مقام مسئول با بیان اینکه به منظور صیانت از خاک چند راهکار وجود دارد که برخی کلان هستند، تصریح کرد: برخی از سیاست ها و برنامه ها قابلیت اجرایی دارد تا آمایش سرزمینی انجام و الگوی کشت را اجرا کرد.

به گفته وی؛ یکپارچه سازی اراضی، تکمیل طرح حدنگار به منظور اقتصادی شدن کشاورزی، ممانعت از خرید و فروش مشاعی اراضی و نقل و انتقالات قولنامه ای از دیگر سیاست هایی است که از تغییر کاربری های اراضی کشاورزی جلوگیری خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر قوانین حاکم بر موضوع ارث به شدت به اراضی آسیب وارد می کند، اظهار کرد: در این خصوص فقها باید کمک کنند، اگر کشاورزی فوت کند زمین به راحتی بر اساس قوانین تفکیک می شود و تغییر کاربری پیدا می کند در حالی که در کشورهای دیگر مالکیت اصلا به این شکل نیست، به این خاطر دولت ها می توانند جلوی تغییر کاربری را بگیرند.

اسدی رحمانی با بیان اینکه موسسه تحقیقات آب و خاک کشور پیشنهاد داده است واگذاری زمین برای طرح ها قطعا باید بر اساس کلاس اراضی یا همان قابلیت کشاورزی انجام شود، افزود: پیشنهاد تجدید نظر در قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی نیز به وزیر جهاد کشاورزی ارائه شده است.

اسدی رحمانی در پایان سخنرانی خود با اشاره به شعار امسال روز جهانی خاک “خاک سرآغاز غذا است” افزود: تاکید می کنم و از همه می خواهم که در حفظ و حراست از خاک این سرمایه ملی کوشش کنیم.