مهدی غلامی فعال رسانه ای استان مرکزی_شهر اراک

همواره یکی از شهرهای آلوده کشور بوده است که از سالهای خیلی دور مسئولین همواره جلسات و طرحهای زیادی را برای جلوگیری این مهم برگزار کرده اند.
مطالبه جلوگیری از آلودگی هوا همواره مطالبه مردم اراک بوده و جالب است که در هر دولتی و با هر گرایشی که روی کار می آید وعده های زیبا و رنگینی را به مردم میدهند اما در نهایت امر آسمان اراک هنوز هم روبه سیاهی‌ است.
یکی از مصوبه های مقابله با آلودگی هوا در اراک کاشت ۱۰۰۰هکتار درختکاری بود که با گذشت سالها از این مصوبه هنوز با اجرایی شدن فرسنگها فاصله دارد و یا مصوبه دیگر احداث مترو و خط راه آهن درون شهری بود که بسیار جذابیت برای اراکیها هم داشت اما این هم مانند سایر وعده ها در حد شعار باقی ماند ودر حال حاضر با این بودجه ها به نظر میرسد حتی در رویاهای مسئولین اراکی هم دیگر جایی ندارد.
مسئله حائز اهمیت این است که به نظر میرسد هر استانداری ودر هر دولتی یک روندی ثابت در این راستا دارد که اصلا برای مردم این آلودگی را از بین نمیبرد ان هم به این صورت که از زبان استاندارهای مختلف شنیدیم که نامه ای زده اند به وزارت کشور و منتظر جواب کتبی هستیم و دیگر اینکه با صنایع آلوده کننده هیچ تعارفی نداریم و پیگیری قضایی انجام میدهیم اما تا به الان نامه ای که استانداران به وزارت کشور زده اند و همچنین پاسخ و دستور صریح به آنها را هیچکس ندیده است و به گونه ای دیگر باید گفت اگر دستور صریحی وجود داشت تا الان مازوت سوزی در این حد توسط نیروگاه انجام نمیشد.
نکته دیگر اینجاست در شهر اراک همواره اعلام میشود که دستگاه های سنجش آلودگی خوبی نداریم که بتوانیم اعلام کنیم درصد آلودگی هر صنایع چقدر است و بر همین اساس نمیتوانیم بگوییم که فلان صنعت و یا کارخانه آلوده کننده و مضر برای سلامت شهروندان اراکی است و جالبتر آنکه هیچ صنعتی زیربار آلودگی نمیرود و حتی بعضی از آنها به صورت عجیب اعلام میکنند که ما صنعت سبز هستیم و اصلا هیچ فردی حق ندارد بگوید ما آلودگی ایجا میکنیم ودر غیر این صورت از فرد گوینده شکایت خواهیم کرد.
در اوج آلودگیها هم شاهد انواع مصاحبه ها و شعارهای رنگارنگ مسئولین از وضعیت آلودگی و اقدامات انجام شده هستیم ولی تا به الان مردم اراک یک نفس راحت نکشیده اند.
یادش بخیر استانداری جزو اقدامات فاخر خود اعلام کرده بود که تعداد روزهای آلوده اراک را به نسبت سال گذشته چند روز کاهش داده ام و این دستاورد بزرگی است اما وقتی از وی سوال شد که چه اقداماتی انجام داده ای به فکر فرو و کاملا از پاسخ به این مهم تفره رفت و در حاشیه جلسه اعلام کرد که امسال بارندگی به نسبت سال گذشته بیشتر بوده و طبیعتا تعداد روزهای آلوده اراک هم به نسبت سال گذشته چند روزی کمتر میباشد و درنهایت خودش هم در حاشیه مراسم به این نحوه پاسخ و اقدامات انجام نداده اش ،شروع به خندیدن کرد.
متاسفانه باید گفت مردم اراک که از آلودگی هوا سالها رنج میبرند بیشتر گرفتار عارضه شعارها و وعدهای توخالی مسئولین و به نوعی دیگر آلودگی مدیریتی شده اند چراکه تا به این جا اقدام درخوری از کسی ندیده اند که امیدواریم این مهم هرچه سریعتر با اقدامی جهادی برای همیشه برطرف شود.