رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: موضوعی که به‌تازگی در حال فعالیت روی آن هستیم، این است که مشخص کنیم پس از عبور از شهروند چه هستیم که مشخص شده است که به ترتیب شهربان، شهراندیش، شهریار و شهردار خواهیم بود.

به گزارش جارچی اخبار و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان،  مصطفی نباتی نژاد در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان با تعدادی از دانشجویان، اظهار کرد: حدود پنج میلیارد تومان در سال ۹۴ موزه سلامت در خیابان شریعتی واقع در منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان ایجاد شده است و شما دانشجویان علوم پزشکی باید برای بازدید از این موزه و تبلیغ آن مصمم باشید.

وی ادامه داد: یکی از انگیزه‌های من برای ورود به شورای اسلامی شهر اصفهان، موضوع اعتماد عمومی بود که گاهی گسست‌های زیادی وجود دارد و دلایل مختلفی دارد که ازجمله آنها می‌توان به موارد قومیتی اشاره کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در یک سال گذشته حدود یک میلیون نفر از استان‌های همجوار به استان اصفهان مهاجرت کرده‌اند، اظهار کرد: می‌توان گفت این کمبود یک میلیارد مترمکعبی آب به‌دلیل این مهاجرت است.

وی تصریح کرد: جدا از مصارف مربوط به کشاورزی و مصرف آب در حوزه صنعت که راهکارهای مختلفی دارد، مهاجرت نیز بر مشکلات آبی اصفهان می‌افزاید که قانون ساماندهی و مدیریت مهاجرت را به‌جد دنبال می‌کنم تا از این مشکل اصفهان بکاهیم.

نباتی‌نژاد افزود: برای مثال کسی نمی‌تواند به پاریس مهاجرت کند تا اینکه اطلاعات خود را به شهرداری ارائه دهد و در کلاس‌های آموزش شهروندی شرکت کند.

وی تصریح کرد: گسستی میان نخبگان و حاکمیت وجود دارد که باید کاهش یابد. تعدادی نشست تحت عنوان «شهرگاه» در دانشگاه‌ها برگزار شد که با توجه به اینکه نهادها گارد بسته‌ای دارند و کارشناسان و اعضای هیئت‌های علمی بیشتر آموزش‌محور هستند که دغدغه‌های شهر به‌صورت ناخواسته برای آنها اولویت ندارد، بنابراین این رویدادها برگزار می‌شود تا این شکاف کاهش یابد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طرح شهرجو به‌عنوان شبیه‌سازی مدیریت شهر برای دانشجویان نیز در راستای کاهش این گسست‌ها برگزار می‌شود و امیدوارم تا ۲۰ سال آینده شهردار و عضو شورای شهر از دانشجویان حاضر در این طرح باشند.

از مالی تا قانونی؛ محدودیت‌های مدیریت شهری اصفهان

وی افزود: در حال حاضر، طرح توسعه ترافیک شهر تنظیم می‌شود که نکاتی می‌تواند از سوی دانشجویان مطرح شود و کارساز باشد. محدودیت‌های قانونی و مالی برای مدیریت شهری وجود دارد و برای مثال برای احداث کامل خط دو قطار شهری اصفهان حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان باید تامین شود که به‌دلیل محدودیت مالی حدود دو هزار میلیارد تومان در سال بودجه دارد.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه بخشی از درآمد شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده است که تابع اقتصاد کشور است، تصریح کرد: هر کس می‌تواند شهراندیش باشد و به مدیریت شهری ایده دهد که با این اقدام، یک سیستم هوشمند پشتیبانی تصمیم برای این موضوع ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: موضوعی که به‌تازگی در حال فعالیت روی آن هستیم، این است که مشخص کنیم پس از عبور از شهروند، چه هستیم که مشخص شده است که به ترتیب شهربان، شهراندیش، شهریار و شهردار خواهیم بود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: وقتی شهروند باشیم، هیچ‌گونه مسئولیتی را نمی‌پذیریم و تنها خدمات می‌خواهیم. وقتی شهربان شویم، مسائل را پیگیری می‌کنیم. اگر شهراندیش شدیم، با گفت‌وگو با مدیریت شهری برای رفع مشکلات شهر اقدام می‌کنیم که یکشنبه موضوع درجه‌بندی شهراندیشان شهر در جلسه علنی مطرح خواهد شد.

وی با بیان اینکه کسی که مدیریت شهری را برای تصمیم‌گیری‌ها یاری می‌کند شهریار است، افزود: امیداوریم بتوانیم این نظریه را محقق کنیم.

نباتی‌نژاد تاکید کرد: باید در سایه قانون و عرف از گسست‌های فرهنگی، مذهبی و ایدئولوژی بکاهیم. چون زمانی که جامعه دچار قطبیت شود، قابل مدیریت نخواهد بود.

۴۰ درصد آلودگی هوای اصفهان به وسایل نقلیه مربوط است

وی افزود: طبق پژوهشی که توسط شهرداری و یکی از دانشگاه‌ها انجام شد، ۴۰ درصد از آلودگی هوای اصفهان به وسایل نقلیه مربوط است و مابقی از صنایع است که طبق قانون هوای پاک، وظیفه هر نهاد مشخص شده است و می‌توان گفت شهرداری عمده اعتبارات خود را به توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص می‌دهد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هر شهروندی حق اعلام نظر و مشورت با مدیریت شهری را دارد، تاکید کرد: سال گذشته طرحی را در شورا مطرح کردم که اگر در روزهای نارنجی بعضی مسیرهای حمل‌ونقل عمومی رایگان شود، ممکن است روزهای قرمز آلودگی هوا کاهش یابد که با توجه به بار مالی مصوب نشد.

وی تاکید کرد: کارگروه شرایط ویژه آلودگی هوا در استانداری تشکیل می‌شود. ناظر آن سازمان حفاظت محیط‌زیست است. ضابط مدعی‌العموم آن دادستان است و در شرایط خاصی حتی مازوت‌سوزی در نیروگاه شهید منتظری توسط مراجعی بالاتر از مدیریت استانی تصمیم‌گیری می‌شود.

نباتی‌نژاد افزود: شهروندان بیشتر خدمات خود را در مرکز شهر دریافت می‌کنند، بیشتر مراکز تجاری، خدماتی، تاریخی و درمانی در مرکز شهر است که می‌طلبد با فرهنگ‌سازی ترافیک آن را کاهش دهیم.

پیگیر استفاده مدیران شهری از دوچرخه خواهم بود

وی درباره استفاده مدیران شهر از وسایل حمل‌ونقل عمومی افزود: در دوره مدیریت «جمالی‌نژاد»، طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو اجرا شد که در آن زمان، چهارباغ عباسی پیاده‌راه نشده بود. به‌صورت شخصی این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برنامه شهرجو با هم‌فکری حدود ۵۰ استاد دانشگاه بسته شده و لازم است که دانشجویان نیز در آن مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: چشم‌انداز شهرجو این است که در هر دانشگاه به‌صورت یک کانون دانشجویی فعالیت کند. زیرا این برنامه شبیه‌سازی مسائل شهری برای دانشجویان است.

نباتی‌نژاد تصریح کرد: با توجه به اینکه مدیریت شهری مجری هستیم، باید به آن احترام بگذاریم.

وی با بیان اینکه در حال تلاش برای ایجاد باشگاه دختران هستیم که نیازی قابل توجه است، افزود: در خصوص سگ گردانی منافع عموم مردم در نظر گرفته شده و این تبلیغات انجام شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه چند مرکز توانمندسازی برای زنان سرپرست خانوار ایجاد شده است که در اختیار فعالان این حوزه است، گفت: اگر مطالبه‌ای وجود نداشته باشد، ممکن است مسئولان شهر در جریان آن مشکل قرار نگیرند.

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را به‌منظور برنامه‌ریزی درست برای شهر به‌کار بسته‌ایم، گفت: جدا از نظرسنجی‌های مختلف، حتی از داده‌های سامانه ۱۳۷ نیز برای بازنگری در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ استفاده می‌کنیم و نشست‌های نخبگی و خبرگی نیز برگزار شده است.

نباتی‌نژاد تصریح کرد: در حوزه حمل‌ونقل عمومی باید اقدامات مناسبی انجام شود که متولی آن شهرداری است؛ مطالبه عمومی است و بخش عمده‌ای از بودجه شهرداری را دریافت می‌کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت شفافیت، شخص شهردار هفته‌ای سه ساعت وقت خود را برای این موضوع قرار می‌دهد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با توجه به اینکه محوریت تکدی‌گری، شهرداری نیست و باید به بهزیستی تحویل شود، لذا حتی شهرداری یک مرکز نگهداری در باغ فدک ایجاد کرده است.