معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز گفت: طی یک سال گذشته حدود ۵۰ طرح در بحث ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت اجرا شده و به مراحل نهایی رسیده است.

به گزارش جارچی اخبار، جلال شیری که به ‌مناسبت هفته‌ پژوهش با اصحاب رسانه سخن می گفت افزود: این طرح‌ها که تحت ‌عنوان طرح‌های کارفرمایی نامیده ‌می‌شوند، شامل موضوعات مختلفی از جمله زیست محیطی، علوم اجتماعی و فرهنگی، نفت و پالایشگاه، منابع آبی، کشاورزی، دامپزشکی و… هستند که بعد از اعلام نیاز از سوی کارفرمای طرح، با همکاری دانشگاه منتج به نتیجه شده است.

وی با اشاره به موفقیت های دانشگاه تبریز از جمله  قرار گرفتن ۲۰ استاد دانشگاه تبریز در جمع دانشمندان برتر یک درصد جهان و انتخاب رئیس دانشگاه تبریز به عنوان حامی برتر پژوهش، انتخاب دکتر محمدی به‌عنوان پژوهشگر پر استناد برتر، دکتر بابایی به‌عنوان پژوهشگر برتر کشوری در حوزه‌ی مهندسی و دکتر صبحی به عنوان سرآمد فناوری و نوآوری اظهار کرد: دانشگاه تبریز خوشبختانه در بسیاری از نظام‌های رتبه بندی و موضوعات مختلف تخصصی و علمی حائز رتبه‌های بسیار خوبی شده است و جزو اولین دانشگاه‌هایی بوده که برنامه‌ی راهبردی دانشگاه را تدوین و نهایی کرده‌ایم.

وی تقویت پژوهش‌های بین رشته‌ای و اهتمام ویژه برای انجام تحقیقات بین رشته‌ای را از اهداف کلی دانشگاه تبریز در این در حوزه پژوهش خواند و گفت: اهتمام ویژه برای انجام تحقیقات بین رشته‌ای ، ارتقاء دیپلماسی علمی و تلاش برای بین المللی کردن دانشگاه. ایجاد ساختار نظام‌مند ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت و همچنین افزایش کمی و توسعه‌ی فیزیکی و کیفی شرکت‌های دانش بنیان و پردیس علم و فناوری از دیگر اهداف در این برنامه‌ی راهبردی است.

دکتر شیری در خصوص تحقق شعار سال در دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز اقدامات ابتکاری زیادی برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ انجام داده است که از جمله‌ می‌توان به تأسیس مدرسه‌ی اشتغال با همکاری اداره‌ی کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اشاره کرد که براساس این طرح کارآفرینانی که نیازمند نیروی ماهر و متخصص هستند، نفراتی را از میان دانشجویان انتخاب کرده و بعد از برگزاری دوره‌ی آموزشی، کسانی که این دوره را با موفقیت سپری کنند، مستقیما به شرکت‌های کارآفرینان جذب و مشغول به کار می‌شوند.

وی در خصوص بحث ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت نیز افزود: یکی از مشکلات ما و سایر دانشگاه‌ها در این طرح، برقراری اعتماد کامل بین دانشگاه، جامعه و صنایع است تا در اثر برقراری این اعتماد، ورود دانشگاه به نظام حل المسائلی مشکلات جامعه و صنعت تحقق پیدا کند. یکی از اقدامات ما تشکیل کمیته‌ی ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت در داخل دانشگاه و همچنین تشکیل دفاتر ذیل این کمیته در دانشکده‌ها است که ما از این طریق می‌خواهیم سطح فناوری را از حوزه‌ی ستادی به سطح دانشکده‌ها و در نتیجه به تمامی گروه‌های آموزشی در دانشکده‌ها برسانیم تا ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت از سطوح دانشکده‌ها آغاز شود.

دکتر شیری در تشریح اقدامات دانشگاه در جهت ارتقاء سطح دیپلماسی علمی دانشگاه تبریز گفت: اولین اقدام ما در خصوص بین المللی کردن دانشگاه، درخواست از معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم برای ایجاد دفتر جهت قطب شدن دانشگاه تبریز در این موضوع است تا بتوانیم بازار مشترکی را تعریف و ایجاد کنیم.

وی افزود: افق دید سه ساله‌ای با کشورهای ترکیه، عراق، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان و ازبکستان تعریف کرده‌ایم و از نظر طرح‌های فعال اجرایی نیز بیش از ۶۵ طرح فعال مشارکتی علمی در حال اجرا است. فراخوان شمس تبریزی، ۴۵ طرح پزشکی و علوم غیرپزشکی، اعطاء نشان بین المللی شهریار برای دانشگاه‎‌هایی که بیترین تعامل را با دانشگاه تبریز دارند و ۴۵ طرح توبیتاک با ترکیه از دیگر اقدامات ما در راستای ارتقاء و حرکت به سمت بین المللی کردن دانشگاه‌ها است.

وی در ارتباط با جذب دانشجویان خارجی نیز گفت: ما در راستای بین المللی کردن دانشگاه تبریز تفاهم‌نامه‌های متعددی را با کشورهای همسایه امضا کرده‌ایم و جذب دانشجویان خارجی با کیفیت آموزشی و پژوهشی مناسب را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و این کار با سازوکار منسجم در حال انجام است. در حال حاضر از بین ۲ هزار و ۳۰۰ دانشجوی خارجی متقاضی ثبت نام در دانشگاه تبریز، حدود ۸۰۰ دانشجو پذیرش شده است که این موضوع نشان می‌دهد هدف ما از جذب دانشجویان خارجی صرفا جذب منابع مالی نیست و شاید تنها مشکلی که این دانشجویان دارند و به دلیل داشتن این مشکل، تصور پایین بودن سطح علمی آن‌ها القاء می‌شود، بحث زبان فارسی این دانشجویان است و ما از طریق آموزش زبان فارسی در مرکز آموزش زبان دانشگاه در حال رفع این مشکل  هستیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص حوزه‌ی انتشار کتاب اظهار کرد: خوشبختانه دانشگاه تبریز در حوزه‌ی انتشارات علمی از رتبه‌ی ج به رتبه‌ی الف ارتقاء یافته است و در مراسم جشن کتاب سال نیز شاهد بودیم که اکثر کتاب‌های برگزیده، حاصل قلم ارزشمند اساتید دانشگاه تبریز بود.

وی در ارتباط با آزمایشگاه‌های دانشگاه تبریز نیز گفت: ما در حال حاضر آزمایشگاه‌های بسیار جامع و پیشرفته‌ای را در اختیار داریم به‌طوریکه آزمایشگاه جامع دانشگاه تبریز به‌عنوان آزمایشگاه معتمد در بحث محیط زیست مشغول به فعالیت است و خوشبختانه با تلاش همکاران ما در آزمایشگاه‌های دانشگاه، میزان درآمد در طول یک سال اخیر دو برابر شده است.

دکتر شیری در خصوص اثرات تحریم‌ بر روند تحقیقات و تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه تبریز نیز گفت: تحریم‌های ظالمانه‌ی دشمنان انقلاب اسلامی از اول انقلاب بوده و تاکنون نیز ادامه داشته است و برخلاف آنچه که دشمنان ما ادعا می‌کنند، این تحریم‌ها تأثیرات مستقیمی بر معیشت مردم و حتی جامعه‌ی علمی کشور گذاشته است که نشان دهنده‌ی عمق دشمنی آن‌ها است.

وی افزود: تحریم‌ها در بحث تجهیزات آزمایشگاهی و تأمین مواد اولیه‌ی مورد نیاز در آزمایشگاه‌ها دو نوع تاثیر می‌تواند داشته باشد؛ اول اینکه مواد اولیه‌ی مورد نظر تهیه نمی‌شود و تاثیر دیگر تحریم‌ها، هزینه‌ی تمام شده‌ی این مواد است که محققین قادر به تأمین آن‌ نیستند ولی ما بر این باوریم که قادر به تولید مواد مورد نیاز آزمایشگاه‌ها در داخل دانشگاه هستیم و براساس اذعان اساتید آزمایشگاه‌ها این اتفاق در حال رخ دادن است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز افزود: یکی دیگر از اثرات تحریم‌ها در بحث ارسال مقالات اساتید و دانشجویان ما به برخی از نشریات بین المللی نمایان می‌شود که البته در بسیاری از موارد به‌دلیل با ارزش بودن مقالات، نشریات خودشان نمی‌خواهند این مقالات را از دست بدهند و در برخی موارد معدود نیز در صورت بروز مشکل از طریق دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در استان اقدام می‌کنیم.

وی در ارتباط با شرکت‌های دانش‌ بنیان نیز گفت: در حال حاضر ۳۳ شرکت دانش بنیان در پردیس علم و فناوری دانشگاه مشغول به فعالیت هستند و رسالت اصلی ما در خصوص بازاریابی این است که حمایت خود را از این شرکت‌ها به منصه‌ی ظهور برسانیم و در این راستا قانونی را در داخل دانشگاه تصویب کرده‌ایم که تمامی مواد و محصولاتی که در دانشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید از محصولات این شرکت‌ها استفاده شود.

دکتر شیری افزود: در خصوص طرح ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت، اساتید جوان و پرانرژی در یک دوره‌ی ۶ ماهه شرکت داده می‌شوند و علاوه بر این دوره، بسته‌های تشویقی از جمله طرح دستیار فناوری برای این اساتید در نظر گرفته شده است.