برخی از مخاطبان در واکنش به گزارشی که اخیرا در خبرگزاری مهر با موضوع مشکلات تراکتور سازی در کشور منتشر شد اعلام کردند هم اکنون دلالان با دریافت ۵۰ میلیون تومان نوبت واگذار می کنند.

به گزارش جارچی اخبار، به نقل از مهر تراکتور یکی از ماشین آلات مورد نیاز بخش کشاورزی بوده که با توجه به گسترش این بخش، تراکتور هم به لحاظ فناوری در کشورهای توسعه یافته پیشرفت بسیاری داشته است. امروز تراکتورها تخصصی ساخته شده تا نیازمندی کشاورزان را به نحو احسن رفع کنند. دو هفته قبل بود که مهر گزارشی درباره وضعیت تولید و واردات تراکتور منتشر کرد. در این گزارش قطعه سازان و تولیدکنندگان تراکتور از مطلوب بودن تیراژ تولید گفته بودند. به گفته این صنعتگران تیراژ تولید داخل علاوه بر پوشش نیاز داخل به گونه‌ای است که حتی بخشی از محصولات هم صادر شده و به ۲۵ کشور جهان ارسال می‌شود.

تولیدکنندگان تراکتور با بیان اینکه امسال تیراژ تولید ۳۳ درصد افزایش یافته علت انباشت تقاضا را مربوط به کاهش قدرت خرید کشاورزان دانستند و عنوان کردند، برای برون رفت از این وضعیت باید تسهیلات بانکی لازم به آنها اختصاص یابد. این در حالی است که کشاورزان این ادعا را رد کرده و تاکید کردند پس از ثبت نام برای خرید تراکتور باید ۴ سال و حتی بیشتر در صف انتظار باشند.

در واکنش به این گزارش برخی از مخاطبان ضمن کامنت هایی به روشن شدن وضعیت بازار تراکتور بیشتر کمک کردند.

یکی از مخاطبان یادآور شده است «من تراکتور باغی ۴۷۰ جفت دیفرانسیل مدل ۱۴۰۱ خریدم. شفت گیربکس بر عکس گذاشته شده که شفت گاردن تراکتور برای سمپاشی جا نمی‌رفت و پیچ‌های پمپ هیدرولیک داخل گیربکس باز بود که فرار روغن داشت. همچنین بازوهای تراکتور بالا نمی‌رود و روغن ریزی زیاد است. کیلومترشمار تراکتور از روز نخست اعداد را به اشتباه نشان می‌دهد و خلاصه پمپ فرمان درست کار نمی‌کند.»

دیگری نوشته است «واردات را آزاد کنید استهلاک شر کت‌های داخلی بالاست اگر فعالیت نداشته باشند ضررش کمتر است….»

کشاورز دیگری به گلایه گفته «افرادی مثل ما که به تراکتور و ادوات مختلف برای کار کشاورزی نیاز داریم و چندین سال است ثبت نام کرده‌ایم اما هنوز تراکتوری تحویل نگرفتیم باید چند سال لنگ تراکتور باشیم. هرسال با کلی مکافات تا یک تراکتور اجاره شود کار را انجام دهد که عموماً هم شخم اصولی زده نمی‌شود خیلی از فعالیت‌ها معطل مانده است. افرادی هم از کشاورزی کوچک‌ترین اطلاعی ندارند تراکتور دریافت کنند».

دیگری نوشته «من یک کشاورز هستم. نیاز شدید به تراکتور دارم. یک تراکتور مدل ۶۴ رومانی دارم جوابگوی کارم نیست، چرا دولت طرح تعویض تراکتور فرسوده را اجرا نمی‌کند؟»

کشاورز دیگر با بیان اینکه ۶ سال است که برای خرید یک تراکتور دولتی ثبت نام کرده و هنوز تراکتور مورد نظر را تحویل نگرفته است، گفته «۶ سال پیش ثبت نام کردم. نفر ۱۴۵ هستم. تا ۲۰ سال دیگر هم نوبتم نمی‌شود. هیچکس هم جوابگو نیست از جهاد کشاورزی تا سایر نهادهای متولی.»

کشاورزی هم با عصبانیت نسبت به فناوری تراکتورهای داخلی عنوان کرده «تراکتور تولید داخل در حال انقراض است با اینکه توانی در آن نیست اما فقط جیب دلال‌ها را پر می‌کند.»

یکی از فعالان بخش کشاورزی با بیان اینکه تجهیزات و ابزار کار به اندازه کافی در اختیار کشاورز نیست، نوشته است «این چه کشاورزی هست که نه تجهیزات درست و حسابی دارد نه تراکتور. کشاورز با تراکتورهای ۴۰ سال پیش ساخت رومانی کشاورزی می‌کند آن‌وقت انتظار داریم بخش کشاورزی پیشرفت کند. توان خرید کشاورز محدود است و برای جایگزین کردن تجهیزات فرسوده از جمله تراکتور توان خرید تراکتور داخلی را هم ندارد چون قیمت‌ها بسیار بالاست.»

واکنش به خرید ۷۰ هزار تراکتور تا پایان سال

در گزارش دوم در حوزه تأمین تراکتورهای مورد نیاز بخش کشاورزی مهر از آمار واردات تراکتور در سال جاری از زبان یکی از کارشناسان عنوان کرده بود که قرار است ۷۰ هزار تراکتور تا پایان سال وارد کشور شود.

یکی از خوانندگان اخبار خبرگزاری مهر در واکنش به این گزارش نوشته است «من ۵ ساله ثبت نام کردم خبری نیست. دو تا تراکتور مدل ۶۰ دارم که کفاف کارم را نمی‌دهند. چرا مسئولان به مشکلات کشاورزان رسیدگی نمی‌کنند.»

کشاورزی هم از آذربایجان گلایه مند بود «سهمیه تراکتور نقدی به نمایندگی‌ها واگذار شده و این نمایندگی‌ها باعث نابودی کشاورز و افت تولید در برخی استان‌ها شده‌اند زیرا نوبت کشاورز را به افراد سودجو و دلال با مبلغ ۵۰ میلیون رشوه می‌دهند و کشاورز هم معطل بدون ابزار مناسب کار روز به روز با چالش‌های بیشتری مواجه است.»

دیگری هم از انتظار ۱۵ ساله‌اش برای دریافت تراکتور گفته است.

یکی از مخاطبان نیز در حمایت از تولید داخل عنوان کرده است «به جای سر و سامان دادن به بازار داخل واردات انجام می‌شود. تراکتور ایرانی جز بهترین تراکتورها است. صادرات دارد. فقط دنبال توجیه واردات هستید.» این در حالی است که مخاطب دیگری نوشته «ای کاش فقط ۳ تا ۴ سال در نوبت بودیم، کشاورزی که تراکتور را دو برابر قیمت از بازار آزاد خریداری می‌کند به جای اینکه این تراکتور داخلی حداقل دو سال کار مفید داشته باشد به دلیل کیفیت نامطلوب صاحب آن ناچار است هر روز در تعمیرگاه‌ها باشد، شرکت‌ها به فکر ارتقا کیفی محصولات خود نیستند».

در نوشته‌ای آمده، برخی مدیران با دلال‌ها همراهی می‌کنند و توضیح داده «دلال کسی است که همه جا نفوذ داشته باشد. سوداگران اصلی پشت دلال‌ها پنهان می‌شوند و با این شگرد دنبال سودهای بادآورده هستند.»

یکی هم در حق ما دعا کرد و گفته «درود و صد درود که درد بزرگ امروز کشاورز را درک کرده‌اید و موضوع واردات تراکتور را پیگیری می‌کنید. امیدوارم با کوتاه شدن دست دلالان و اختصاص یافتن تسهیلات بانکی مناسب تراکتورها به دست مصرف کننده واقعی برسد.»

کشاورز دیگر هم با بیان اینکه ۲۶ هکتار زمین دارد اما ۶ سال است که هنوز تراکتور خود را تحویل نگرفته است، گفته «اگر واردات ۷۰ هزار تراکتور عملیاتی شود اقدام دولت بسیار قابل تقدیر است و قسمتی از مشکلات اساسی بخش کشاورزی رفع می‌شود. بنده سال هاست تجربه تخصصی در این بخش داشته و با مشکلات آن آشنا هستم. ضریب مکانیزاسیون در کشور ما بسیار پایین است به طوری که متوسط در دنیا ۱.۲ اسب بخار به ازای هر هکتار است اما این در ایران ۰.۲ اسب بخار تخمین زده می‌شود.»

پلیس چه گفت

یکی از گلایه‌های کشاورزان این بود که پلیس راهنمایی و رانندگی برخی تراکتورهای تولید داخل که مونتاژی است را به عنوان وارداتی شناخته و پلاک نمی‌کند. یکی از فعالان حوزه کشاورزی عنوان کرده بود دود این ناهماهنگی نهادها به چشم کشاورز رفته و صدایش هم به جایی نمی‌رسد. امروز برخی کشاورزان پس از ۴ سال هنوز نتوانسته‌اند برای تراکتورهای مونتاژی داخل پلاک دریافت کنند و باید گازوئیل را با قیمت بالا لیتری بین ۳ تا ۴ هزار تومان خریداری کنند.

طی چند تماس خبرنگار مهر با پلیس راهنمایی و رانندگی برای دریافت پاسخ چرایی این موضوع پلیس حاضر به گفت وگو نشد و فقط اعلام کرد مشکل حل شده و پلاک گذاری انجام می‌شود.

سخن پایانی

گزارش میدانی خبرنگار مهر از وضعیت بازار تراکتور گویای قیمت‌هایی است که از حدود ۳۵۰ میلیون تومان آغاز و به بالای یک میلیارد تومان می‌رسد؛ علاوه بر اینکه یکی از فروشندگان تراکتور اعلام کرد با وجود افزایش نرخ ارز قیمت تراکتور در کارخانه تغییر نکرده اما در سفارش‌های جدید احتمالاً تغییر قیمت‌ها رخ دهد. در حال حاضر به دلیل نوسان قیمتی دلار تولیدکنندگان، تراکتوری تحویل نمی‌دهند تا ثبات نسبی برقرار و قیمت‌های جدید اعلام شود.

در ادامه قیمت چند مدل تراکتور که در سایت دیوار برای فروش گذاشته شده، می‌آید (قیمت‌ها به تومان است).

جدول قیمت تراکتور

مدل قیمت
تراکتور بیل دار رومانی لودر اتوماتیک صفر ۴۰۰۰۰۰۰۰۰
تراکتور رومانی مدل ۶۰ ۱۱۰۰۰۰۰۰۰
تراکتور فرگوسن ۲۸۷ جفت دستی ۳۵۰۰۰۰۰۰۰
تراکتور فرگوسن مدل ۱۳۷۹ ۱۵۰۰۰۰۰۰۰
تراکتور ۴۷۵ جفت ۵۰۰۰۰۰۰۰۰
تراکتور ۳۹۹ جفت مدل ۹۳ ۵۴۰۰۰۰۰۰۰
تراکتور لندینی ۱۶۵ جاندیر نیو هلند کیس کلاس ۱۸۵۰۰۰۰۰۰۰