معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: هزار و ۳۰۰ محله در سطح کشور در قالب طرح رشد و توانمندسازی محلات کم برخوردار مورد رصد آسیب‌های اجتماعی قرار دارد.

به گزارش جارچی اخبار، آرزو ذکایی‌فر روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه محور برنامه‌های حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، مشارکت اجتماعی و محله‌محوری است، افزود: براساس آخرین آماری که از طریق فرمانداری‌ها جمع آوری شده است هفت هزار و ۳۰۰ محله در کشور وجود دارد که از این تعداد سه هزار و ۲۰۰ محله آسیب خیز و کمتر برخوردار وجود دارد که شامل هزار و ۲۰۰ محله مناطق کمتر برخوردار و ۲ هزار محله حاشیه نشین را شامل می شود.

وی اضافه کرد: در سال گذشته موفق شدیم حدود ۵۰۰ محله را مورد رصد آسیب‌های اجتماعی قرار داده و امسال نیز در سطح ۸۰۰ محله این رصد با مشارکت های مردمی در حال انجام است که طرح های رشد و توسعه را در آنها به اجرا گذاشتیم که برخی از آنها در حوزه اقتصادی و حرفه آموزی بنابر نیاز هر محله بوده است.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه یکی از رویکردهایی که در پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی بسیار اهمیت دارد رویکرد جامعه نگر است یادآور شد: بر همین اساس سازمان بهزیستی از حدود ۲۰ سال پیش اقدام به ایجاد گروه های همیار سلامت اجتماعی و ظرفیت سازی محلی کرده است.

ذکایی‌فر ادامه داد: در همین راستا در حال حاضر ۲۶۵ جمعیت همیار سلامت اجتماعی در کشور وجود دارد که موظفند در محلات کمتر برخوردار پایگاه های اجتماعی را به صورت کانگس و یا در فرهنگسراها دایر کنند که تاکنون ۷۱۱ پایگاه سلامت اجتماعی با ۲ هزار و ۴۰۰ تسهیلگر محلی را سازماندهی کرده اند.

وی با بیان اینکه بررسی رویکرده و پیشگیری از آسیب های اجتماعی نشان می دهد که مشارکت اجتماعی و ظرفیت سازی و البته توانمندسازی مردم محلات و مناطق در طراحی و اجرای برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی می تواند بسیار کارآمد و اثربخش باشد، افزود: در سال گذشته هفت میلیون نفر از جمعیت کشور زیر پوشش طرح های مختلف این سازمان قرار گرفتند که این تعداد امسال به بیش از هشت میلیون نفر خواهد رسید.

تهیه اطلس اجتماعی خودکشی در کشور

وی با اشاره به تهیه اطلس خودکشی در تمام مناطق مختلف استان های کشور گفت: این اطلس با هدف جمع‌آوری داده های مستند با توجه به وضعیت بومی هر منطقه با همکاری گروه دانشگاهی و نخبگان تدوین شده است تا متناسب با آن اقدام‌های پیشگیرانه و مداخلات مناسب انجام شود.

ذکایی‌فر افزود: بخش نخست این اطلس شامل تحلیل وضعیت ، بخش دوم شامل بسته های سیاستی است برای کنترل، کاهش و مقابله با آن و بخش سوم نیز برنامه اقدام و عمل برای کنترل و کاهش و پیشگیری و مداخلات است.

وی یادآور شد: در واقع در این اطلس که امسال نیز به روزرسانی شده است شامل آمار، علل و عوامل، نرخ، سن، جنسیت و سایر اطلاعات مربوط به خودکشی است تا اقدام‌های پیشگیرانه برای مقابله و کاهش این آسیب اجتماعی متناسب با آن در استان‌های مختلف اجرایی می شود.

«مشکلات و مسایل خانوادگی» مهمترین علت پدیده خودکشی در کشور است

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان اینکه پدیده خودکشی در ایران دارای علل و عوامل مختلفی است که «مشکلات و مسایل خانوادگی» در راس آنها قرار دارد، اظهار کرد: پس از مسایل خانوادگی، اعتیاد و اختلالات روانی در رده‌های بعدی علل خودکشی در کشور قرار دارند هرچند که عواملی چون افسردگی، نداشتن مهارت های مقابله با حل مساله در هنگام بحران، خشنوت‌ها و روابط بین فردی نیز در امر خودکشی تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه آمار خودکشی در ایران به نسبت خیلی از کشورها کمتر است، افزود: هم اکنون رتبه ایران در بین کشورهای مختلف جهان بین ۱۴۰ تا ۱۴۹ در نوسان است.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه خودکشی تهدیدی برای سلامت عموم جامعه محسوب می‌شود، اضافه کرد: خودکشی پدیده‌ای است که عوامل متعددی در شکل‌گیری و تشدید آن نقش دارند که شامل عوامل فردی و اجتماعی است و باید با برنامه های جامع و یکپارچه با رویکردهای پیشگیری از خودکشی برروی عوامل محافظ از جمله حمایت های خانودگی، تشخیص، غربالگری و ارجاع به موقع با دقت کار شود.

ذکایی‌فر با اشاره به اهمیت مقوله خودمراقبتی در افراد و خانوده ها یادآور شد: تحقیقات نشان داده است ۶۵ تا ۸۵ درصد از موضوعاتی که با سلامت افراد در ارتباط است چه سلامت روانی و چه جسمی به خود مراقبتی مربوط می شود یعنی اگر فرد بیاموزد چگونه از خود و خانواده اش چه از نظر جسمی و روانی و آسیب های اجتماعی مراقبت کند قادر خواهد بود عوامل خطر را از زندگی خود دور سازد.

پیشگیری از درمان موثرتر است

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در مقوله آسیب های اجتماعی همواره پیشگیری مقدم و موثرتر از درمان است، گفت: با توجه به اینکه خودکشی یک پدیده پیچیده و چند بعدی است که عوارض آن نه تنها شامل خود فرد و اطرافیان او می شود بلکه بر روی جامعه نیز تاثیر می گذارد به همین دلیل حتی یک مورد خودکشی را باید بتوانیم با اقدامات و برنامه های پیشگیری کنیم.

وی تاکید کرد: در همین راستا سازمان بهزیستی در ابعاد مختلف برای این امر برنامه های مختلفی دارد که مهمترین آن آگاه سازی جمعیت عمومی با اجرای طرح های مختلف در سطح جامعه است.

ذکایی‌فر اجرای طرح پیشگیری از خودکشی، خودمراقبتی دختران و زنان، مهارت های زندگی، فرزندپروری، آگاه سازی خانواده محور، پیشگیری از اعتیاد، آموزش های پیش از ازدواج، مشارکت های اجتماعی جوانان و نوجوانان، پروژه های رشد و توانمندسازی محلات کمتر برخوردار، پیشگیری اجتماع محور را از جمله طرح هایی دانست که در راستای آگاه سازی اقشار مختلف جامعه در حال اجرا بوده و در سطوح مختلف با شناسایی، غربالگری و ارجاع انجام می شود.

برنامه جامع کنترل و کاهش خودکشی در کشور در حال اجراست

وی همچنین با بیان اینکه این سازمان یک برنامه سه ساله با عنوان برنامه جامع کنترل و کاهش خودکشی را در سطح کشور در حال اجرا دارد، افزود: در ۲ سال نخست اجرای این طرح، استان هایی که ریسک بالای خودکشی را داشته و دارای رتبه های بالا در امر اقدام به خودکشی و خودکشی کامل در نظر گرفته شده اند تا پس از امکان سنجی لازم شیوه هایی که بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد انتخاب و به مرحله اجرا گذاشته شود.

ذکایی‌فر، با تاکید بر اهمیت امر پیشگیری و اولویت آن نسبت به مداخلات یادآور شد: اگر می خواهیم از آسیب های اجتماعی جلوگیری و جامعه ای سالم و کارآمد داشته باشیم باید برنامه های پیشگیری را از سنین کودکی و نوجوانی و به ویژه از سنین کمتر از هشت سال آغاز کرد.

وی با بیان اینکه طرح جامع کنترل و کاهش خودکشی در همه استان ها اجرایی شده است، گفت: در اجرای این طرح در ابتدا امر تحلیل وضعیت مناطق و محلات مختلف انجام و سپس امر حمایت گری از افراد و استفاده از تسهیلگران در این محلات مورد توجه قرار گرفته است

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور برای شرکت در نشست علمی و تخصصی پیشگیری از خودکشی به مناسبت روز جهانی عاری از خشونت و افراط گری به کرمانشاه سفر کرده است.