رییس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: فاصله با سوادی میان فضای شهری و روستایی در حوزه طبقات اجتماعی از ۳۴.۵ به ۱۱ درصد رسیده است.

به گزارش جارچی اخبار، علیرضا عبدی امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: در سال ۵۵ جمعیت باسواد کشور ۴۸ درصد بوده است که این عدد امسال به ۹۷ در صد رسیده است که رشد مناسبی را با وجود رشد فزاینده جمعیت داشته‌ایم.

وی افزود: یکی از نکات طلایی رشد سواد، فاصله باسواد میان زنان و مردان ۲۳.۴ بوده است که اکنون این عدد به ۶ درصد رسیده است.

رییس سازمان نهضت سواد آموزی ادامه داد: دی ماه ۱۳۵۸ فرمانی از حضرت امام صادر می‌شود که مقدمه یک جریان مردمی و نهضتی در جریان یکی از مهم‌ترین نیازهای بشری اتفاق می‌افتد.

وی افزود: پیام امام خمینی (ره ) پیام خاصی در حوزه علم و دانش و توسعه دانش است که راهبرد جدیدی را برای امر علم‌افزایی و امر توسعه سواد مطرح می‌کند. بحث سواد را جزو بالاترین حوائج می‌داند و می فرمایند برای هر ملت جدای بهداشت و مسکن بلکه مهم‌تر از آن آموزش علم و سواد برای همگان است.

عبدی یادآور شد: حضرت امام با این ادبیات دوره ستم شاهی را بررسی می کند و یک دستوری برای جریان مردم پایه تاسیس می‌کند. یعنی جریانی که مردم باید در آن نقش داشته باشند و وابسته به یک نظام ارزشی بنام تکلیف الهی است.

وی عنوان کرد: شاید بشود گفت که عمق نگاه امام در مسیر رسیدن به یک جریان انقلابی در این نقطه نهایی در این راهبرد اساسی بررسی می‌شود که بخواهیم جریان انقلاب و پرچم را به جایگاه اصلی برسانیم، علم باید در اوج باشد و همگان باید در این حیطه نقش ایفا کنند.

وی با بیان اینکه برخی دستاوردها در این حوزه وابسته به تلاش و جریان مردمی بوده است، گفت: یک در خواست از افرادی دارم که هنوز بی سواد یا کم سواد هستند، با وجود اینکه با سوادی از نظر حضرت امام(ره) یک تکلیف است، در کنار آن برای قدم برداشتن در مسیر اعتلای ایران باید این موضوع سوادآموزی را در دستور کار قرار دهیم.

رییس سازمان نهضت سواد آموزی خطاب به صنعتگران اظهار کرد: باید میان فرد کم سواد و با سواد تفاوت قائل شد، در این جهت برخی از دستگاه‌ها مانند جهاد کشاورزی، زندان ها و ستاد کل نیروهای مسلح کمک‌های بسیاری به رشد سواد در کشور کرده‌اند. هیچ بی‌سوادی نیست که وارد چرخه نظام وظیفه شود و با سواد بیرون نیاید.

عبدی با بیان اینکه زندان‌ها عرصه‌ را برای کم‌سواد و بی‌سواد مهیا کرده است، ادامه داد: همچنین مشوق‌هایی را هم تعریف کرده‌اند، همچنین جهاد کشاورزی فرصت‌هایی را برای سوادآموزی ایجاد کرده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: نهضت روی یک موضوع اساسی به نام تعریف سواد ایستاده است، در چند سال آینده قدم اول را همان بحث بی‌سوادی مطلق است را به سرانجام می‌رساند و در اینجاست که خبرگان و نخبگان باید به میدان بیایند. دانشگاهیان باید این را از جریان مدیریتی طلب و در طراحی کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس آخرین آمارها، یک میلیون و ۷۰۰ هزار بی‌سواد مطلق در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله در کشور داریم، گفت:  آمار نوسوادها که تا سوم ابتدایی خوانده اند و مدرک پایان ابتدایی را ندارند، تقریبا دو میلیون و ۵۰ هزارنفر است. تلاش می‌کنیم تا پایان‌ دولت سیزدهم بیسوادی را ریشه کن و وارد گام دوم نهضت سوادآموزی شویم.

وی درباره بی‌سوادی در استان‌ها یادآورشد: بیشترین جمعیت بی‌سوادان در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان غربی، لرستان و هرمزگان  قرار دارند و عوامل مختلف مانند مسائل اقتصادی و فرهنگی تاثیر دارد، بطور مثال در برخی از استان‌ها، زنان از سنی وارد چرخه زندگی و ازدواج شده و از تحصیل بازمی‌مانند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی درباره روند شناسایی توضیح داد: مرکز آمار ایران مرجع اصلی برای اعلام آمار است، در این راستا لازم است که در حوزه بی‌سوادی به آمار و اطلاعات دقیقی دست‌ یابیم. این مهم از مطالبات ما از شورای عالی سواد است و باید به ما کمک کنند تا جریانی شکل گیرد که به آمار دقیق بیسوادها برسیم.

عبدی افزود: برای شناسایی و کمک به این افراد مدل هم افزای شبکه‌ای طراحی شده که یکی از آنها جریان دانش آموزی است که کار آنها شناسایی این افراد است و می‌توانند این شناسایی را  در اطراف خود انجام دهند.

وی ادامه داد: همچنین اگر به آموزش سواد کمک کنند، در نظام تشویقی قرار می‌گیرند و می‌توانند خودشان، معلم شان و یا آموزش دهندگان به افراد شناسایی شده کمک کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: آمار اعلامی ما در این راستا عمدتا آمار خوداظهاری بوده است و امکان خطا دارد که ما در حال پالایش آمارها هستیم.

عبدی درباره سوادآموزی به کودکان کار گفت: با مشارکت وزارت کار این اقدام صورت می‌گیرد اما بخش‌های دیگر باید کودکان کار را شناسایی کنند تا بتوانیم به  آنها  برای آموزش دسترسی داشته باشیم، البته اگر آنها را آموزش دادیم و کارنامه خواستند باید شناسنامه داشته باشند.همچنین در سال‌های گذشته ۹۰۰ هزار نفر از اتباع را آموزش دادیم  و از بیسوادی خارج کردیم.