در ۲۴ ساعت گذشته مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیره عمده به ۵۶۰ میلیون مترمکعب رسید و پیش بینی می‌شود این رقم به ۶۰۰ میلیون متر مکعب برسد.

به گزارش جارچی اخبار، به نقل از  صدا و سیما، استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان پرمصرف‌ها هستند و این باعث می‌شود استان‌های شمالی که از شب گذشته شاهد بارش برف هستیم با افت فشار روبرو شود.

بدلیل اینکه گاز از جنوب کشور به شمال کشور می‌آید و اگر در این مسیر استان‌هایی که قرار دارند الگوی مصرف را رعایت نکنند و مصرف بیش از حد باشد قطعا استان‌های شمالی کشور با افت فشار مواجه می‌شوند.
به گفته کارشناسان مرکز راهبری گاز، تنها راه عبور از مشکل افت فشار و یا قطعی گاز برای استان‌های شمالی فقط صرفه جویی شهر‌های پرمصرف است و راه صرفه جویی هم خیلی سخت نیست می‌توان لباس گرم پوشید.
هفته قبل مصرف گاز ۵۱۶ میلیون متر مکعب بود این هفته مصرف به ۵۶۰ میلیون مترمکعب رسید یعنی حدود ۴۰ میلیون متر مکعب مصرف بیشتری داشتیم.

با توجه به اینکه پارسال اول دی ماه هوا سردتر هم بود رقم ۵۱۴ میلیون متر مکعب را ثبت شده و از طرفی گازرسانی در یک سال گذشته به برخی از استان‌ها و روستا‌ها صورت گرفته و مشترک بیشتر شده پس پیش بینی می‌شد که ۵۶۰ میلیون مترمکعب مصرف داشته باشیم. اما پیش بینی هم می‌شود که این رقم کمتر هم شود.

مصرف تا ۷۰۰ میلیون متر مکعب پیش بینی شده است و از میعادین می‌شود این گاز را تامین کرد ما در گاز هیچ وقت قطعی گاز نداریم، اما افت فشار باعث می‌شود گازرسانی به برخی از روستا‌هایی که صعب العبور هستند مشکل بشود. پیش بینی که شده گاز را می‌رسانند و راهکارش دست مرکز راهبری گاز نیست دست مردم است و تنها راهکارش فقط با مدیریت مصرف است.

نکاتی که مرکز راهبری برای صرفه جویی گفتند این بود عزیزانی که وقتی منزل نیستند طبیعتاً شعله بخاری را کم کردند و وقتی وارد خانه می‌شود یکباره شعله بخاری را زیاد می‌کنند و این کار خونه را یکباره گرم نمی‌کند این کار باعث می‌شود گاز دو یا سه برابر بیشتر مصرف شود، چون گرما از لوله بخاری بیرون می‌رود و با لباس گرم که تن دارند می‌توانند برای مدتی داشته باشند تا هوا کمی مطلوب شود و این می‌تواند کمک کند؛ و کسانی که شوفاژ دارند درز پنجره و درب‌های ورودی خروجی را بگیرند.