نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: ۳۳ درصد جمعیت شهرهای کشور در بافت‌های ناکارآمد شامل فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند.

به گزارش جارچی اخبار، مهرناز عطاران به نمایندگی از شرکت بازآفرینی شهری ایران و سفیر بم روز سه شنبه در بوشهر در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: همچنین ۲۳ درصد شهرهای کشور دارای بافت های ناکارآمد هستند که لازم است در بخش‌های زیربنایی، روبنایی و عمران شهری نوسازی، بهسازی و بازآفرینی شود.

وی ادامه داد: اکنون بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت شهرنشین کشور در بافت‌های فرسوده شهری، بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ نفر در بافت‌های تاریخی نند و ۶ میلیون و ۶۰۰ نفر در سکونتگاه‌های اسکان غیر رسمی اسکان یافته‌اند.

عطاران با اشاره به ناپایدار بودن واحدهای مسکونی در این محله‌ها، اعلام کرد: در زمان حاضر بیش از سه میلیون واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری، نزدیک به هشت هزار واحد در بافت تاریخی و بیش از یک میلیون و ۷۵۵ واحد در مناطق اسکان غیر رسمی شهرها قرار دارد.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه ۹۰ درصد از خاک ایران روی نوار زلزله واقع شده است، یادآور شد: با توجه به آمار موجود به طور متوسط در ایران هر سال یک زلزله بزرگ و هر ۱۰ سال یک زلزله با بزرگی ۶ درجه و بیشتر در مقیاس ریشتر به وقوع پیوسته است.

وی اذعان کرد: این درحالی است که کیفیت ساخت و سازهای شهری در بسیاری موارد با نظارت‌های غیر اصولی، کیفیت پایین مصالح، نبود مجریان دارای صلاحیت و عوامل ساخت غیر ماهر و غیر فنی کاهش یافته است.

عطاران گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که جان حدود ۱۰ میلیون نفر از هموطنان به دلیل ناپایدار بودن ۲ میلیون و ۷۰۰ واحد مسکونی، تنها بر اثر وقوع زلزله در خطر است و این خطر باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تشویق و به کارگیری ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری، گفت: اصل ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام ابلاغ شده از سوی رهبری و سند چشم انداز ۱۴۰۴ و قانون‌های متعدد مصوب مجلس شورای اسلامی و هیات وزیران بازآفرینی شهری بافت‌های ناکارآمد را مورد تاکید قرار داده‌اند.

وی عنوان کرد: در این راستا باید پروژه‌های زیربنایی مانند آب، فاضلاب، گاز و برق، پروژه‌های روبنایی برای تقویت امکانات آموزشی، ورزشی، بهداشتی، فرهنگی، انتظامی و خانه محله و طرح‌های عمران شهری مانند پارک، فضای باز شهری و ساماندهی و بهسازی معابر این بافت‌ها مورد توجه و اقدام مدیریت شهرها قرار گیرد.

عطاران اضافه کرد: نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی به شکل‌های تک واحدی، تجمیعی و انبوه‌سازی از مهمترین مولفه‌های بازآفرینی شهری محلات ناکارآمد است.

تسهیلات و تشویق مردم برای مشارکت در بازآفرینی شهری

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در این راستا تسهیلات و تشویق‌هایی برای سرمایه‌گذاران، انبوه‌سازان و متقاضیان نوسازی و احداث مسکن در بافت‌های فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌های غیر رسمی در نظر گرفته شده که متقاضیان می‌توانند با ثبت نام در تارنمای ir.udrc.facility از این امکان بهره‌مند شوند.

عطاران توضیح داد: در این قالب سرمایه‌گذاران و متقاضیان در تهران ۴۵۰ میلیون، در شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر ۴۰۰ و در شهرهای کمتر از این جمعیت ۳۵۰ میلیون تومان و متقاضیان نوسازی بافت‌های فرسوده و تاریخی اطراف حرم‌های مطهر در مشهد، شیراز، قم و شهر ری ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنند.

وی درباره اعطای تسهیلات برای مدت زمان ساخت و ساز واحدهای مسکونی بافت‌های ناکارآمد نیز توضیح داد: با هدف جابه جایی و شتاب بخشی به روند نوسازی ساکنان این واحدها به ازای هر واحد در کلانشهرها ۶۰ میلیون تومان و در دیگر شهرها ۴۵ میلیون تومان تسهیلات با نرخ بهره ۴ درصد و در دوره بازپرداخت ۳۶ ماهه دریافت می‌کنند.