یک کارشناس خاورمیانه گفت: تلاش هیأت عمانی این است که آتش‌بس پایداری میان عربستان و یمن برقرار شود اما تجربه نشان داده که عربستان به هیچ یک از تعهدات خودش پایبند نیست و بدون اینکه یک ضامن بین‌المللی برای پایداری آتش‌بس وجود داشته باشد، طبیعتا ریاض در فرصت مناسب مجددا به یمن حمله خواهد کرد و بار دیگر اوضاع را تغییر خواهد داد.

به گزارش جارچی اخبار، حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا، در تحلیل دستاوردهای احتمالی سفر هیأت عمانی به یمن با هدف بررسی راهکارهای دستیابی به صلح و در پاسخ به این پرسش که آیا این اراده در عربستان سعودی وجود دارد تا راه برای ایجاد آتش‌بس طولانی مدت در یمن هموار شود، گفت: شرایط امروز حاکم بر یمن، شرایط نه جنگ و نه صلح است و شرایطی است که محمد بن سلمان پس از هفت سال جنگ ظالمانه علیه مردم یمن به این کشور تحمیل کرد. در طول هفت سالی که عربستان با شرکت ائتلاف منطقه‌ای و بین‌المللی حملات گسترده‌ای علیه یمن داشت، هیچ‌گونه دستاوردی چه در حوزه نظامی و چه در حوزه امنیتی و سیاسی به دست نیاورد و در طول هفت سال، ۳۵۰ میلیارد دلار هزینه جنگ کرد به اضافه اینکه ۱۷ تیپ پیاده مکانیزه ارتش این کشور در طول این جنگ به کلی منهدم شدند.

وی ادامه داد: هرچند حجم کشته‌شده‌های ارتش عربستان منتشر نشده اما تخمین زده می‌شود که حدود ۱۰ هزار کشته و مجروح داشته و با توجه به اینکه ارتش این کشور تجربه میدانی نداشته به شدت دچار آسیب شده است. اخیرا نیز با آغاز مذاکراتی که بین ایران و عربستان در بغداد از سال گذشته آغاز شده و پنج دور مذاکره در حوزه امنیتی میان دو کشور شکل گرفت، ریاض از این فضا استفاده کرده و به طور یکجانبه آتش‌بس اعلام کرد.

وی افزود:  تلاش هیأت عمانی این است که آتش‌بس پایداری میان عربستان و یمن برقرار شود اما تجربه نشان داده که عربستان به هیچ یک از تعهدات خودش پایبند نیست و بدون اینکه یک ضامن بین المللی برای پایداری آتش بس وجود داشته باشد، طبیعتا ریاض در فرصت مناسب مجددا به یمن حمله خواهد کرد و بار دیگر اوضاع را تغییر خواهد داد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در جریان مذاکراتی که بین هیأت یمنی و انصارالله برگزار شده است، طبیعتا این گروه نیز دارای یک سری شروط است از جمله اینکه عربستان با حضور هیأت نظارت سازمان ملل متحد توافق آتش‌بس را با انصارالله امضا کند و این توافق نامه باید در دبیرخانه سازمان ملل ثبت شود.

وی ادامه داد: موضوع بعدی تشکیل کمیته حقیقت‌یاب است که مشخص کند که چه کشوری تجاوز کرده و حجم خسارات ناشی از جنگ هفت ساله را برآورد کند و عربستان نیز این خسارت را پرداخت کند و در نهایت هم یک انتخابات آزاد با حضور همه طیف‌های سیاسی در این کشور برگزار و رئیس‌جمهوری و پارلمان منتخب مردمی تشکیل شود.

وی افزود: این‌ها بخشی از خواست انصارالله و مردم یمن است که عربستان باید این خواسته‌ها را بپذیرد که در غیر اینصورت وساطت و پادرمیانی عمان در میان عربستان و یمن تأثیر چندانی نخواهد داشت.